ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    פתיחת תיק גירושין ברבנות רחובות

    למרות ששכיחות תופעת הגירושין בישראל עולה מדי שנה, רבים מהזוגות שברצונם להתגרש אינם יודעים מה עליהם לעשות לשם כך. הם אינם מודעים לכך שעליהם לפתוח תיק גירושין ברבנות, אשר נקראת גם בית הדין הרבני. בתי דין רבניים קיימים בכמה וכמה ערים בישראל, אך אין עיר שיש בה יותר מבית דין רבני אחד. העיר שבה נמצא בית הדין הרבני שבני הזוג אמורים לפתוח בו תיק גירושין,

    נקבעת לפי אזור המגורים בו נמצאת דירת המגורים המשותפת האחרונה של בני הזוג. אחת מהערים שיש בהן בית דין רבני היא רחובות. מאמר זה יציג את הפרטים העיקריים באשר לבית דין רבני זה, וידון בשאלות האם יש זמן שבו עדיף לפתוח תיק גירושין (ואם כן – מהו), האם כדאי שהגבר יהיה זה שיפתח תיק גירושין או שמא האישה, והאם לצורך פתיחת תיק גירושין יש חובת ליווי של עורך דין.

    תוכן עניינים

    בית הדין הרבני רחובות

    הפרטים החשובים באשר לבית הדין הרבני ברחובות הם:

    • כתובת: מוטי קינד 10, קומה 3.
    • שעות קבלת קהל: ימים א'-ה', מ-08:30 עד 13:30 (פרט למועדי ישראל ולערבי חג).
    • טלפון: 5889*
    • פקס: 08-9492277
    • דואר אלקטרוני: rehovot@rbc.gov.il
    • תחומי שירות מלבד גירושין: בירור יהדות, אפוסטיל, צוואות וירושות, פטור משירות ביטחון, הפקת אישורים ותעודות.
    • נגישות לבעלי כסאות גלגלים: מלאה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהו העיתוי הנכון לפתיחת תיק גירושין

      נשאלת השאלה האם ישנו זמן מסוים שעדיף שבו כל המעוניין לפתוח תיק גירושין יעשה כן. כדי לענות על שאלה זו, חשוב, תחילה, להבהיר שבמקרים מסוימים צריך, קודם כל, לנסות ולשקם את חיי הנישואין, ממספר סיבות:

      • עבור ילדיהם המשותפים של בני הזוג: הכוונה למקרים שבהם ילדיהם המשותפים של בני הזוג הם קטנים יחסית (בגילאי הגן או בית הספר). מחקרים מראים כי גירושי הורים מקשים על ילדיהם להתפתח באופן תקין, למשל – ילדים להורים גרושים נוטים, יותר מילדים להורים שאינם גרושים, לסבול מחרדות ומדיכאון, לפתח התנהגות עבריינית, לשתות אלכוהול בגיל צעיר ולהתקשות להתאקלם בלימודים. לכן, אם לא שורר "דם רע" של ממש בין בני זוג שהם הורים לילדים קטנים יחסית, לרוב מומלץ שלמענם – הם ימנעו מלפתוח תיק גירושין, לפחות עד שילדיהם יגדלו.
      • ייתכן שהמשבר אינו מהותי: חיי נישואין אף פעם אינם "מושלמים" תמיד. לכן, כאשר בני זוג חווים משבר מסוים ביניהם, עליהם לחשוב האם מדובר במשבר שבשום אופן לא ניתן לפתור, או שמא במשבר זמני שנגרם עקב גורמים חיצוניים כמו לחץ בעבודה, מצב כלכלי וכדומה. אם מדובר במשבר שכזה, ככל הנראה שניתן לפתור אותו באמצעות דרכים אחרות שתמנענה, או לכל הפחות תעכבנה, את הצורך בפתיחת תיק גירושין.

      אחת מהדרכים האלה היא הליך גישור גירושין. הליך זה אינו מתאים לכל בני הזוג המעוניינים להתגרש, אלא לבני זוג שכל אחד מהם מבין כי לא ניתן לשקם את חיי הנישואין שלהם, ויש להפסיקם, אך בדרכי שלום. בהליך גישור גירושין דנים ומגיעים להחלטות בנושאים הקשורים להשלכות פירוק התא המשפחתי, כמו זמני שהות, מזונות ילדים, מזונות אישה, חלוקת רכוש ועוד.

      למי עדיף לפתוח תיק גירושין?

      שאלה נוספת שנשאלת היא למי מבני הזוג עדיף לפתוח תיק גירושין – לגבר או לאישה. הסיבה לשאילתה של שאלה זו היא שבישראל, לראשון מבני הזוג שפותח תיק גירושין/מגיש תביעת גירושין, ניתנת "זכות קדימה" על פני בן הזוג השני בבחירת הערכאה השיפוטית שתדון במחלוקת בין בני הזוג.

      הדעה המקובלת בישראל היא שלגברים כדאי לפתוח תיק גירושין בבית הדין הרבני, שכן ערכאה שיפוטית זו פועלת בהתאם לדין הדתי ולפיכך מצדדת בגברים, ושלנשים כדאי להגיש תביעת גירושין בבית המשפט לענייני משפחה, שכן ערכאה שיפוטית זו פועלת לפי דין חלוקה שוויונית (לא דורשת להציג את העילות לגירושין ולא מחפשת את האשם בפירוק חיי הנישואין). ואולם, בפועל, קשה לומר שיש בסיס מוצק לטענה זו:

      בית הדין הרבני דורש מבן הזוג המבקש להתגרש להציג את העילות לגירושין, כלומר – להסביר מדוע הוא מעוניין להתגרש. עילות נפוצות לגירושין הן למשל בגידה או אלימות (פיזית/מילולית/מינית/נפשית). כך שאם אישה פונה לבית הדין הרבני ומוכיחה שבעלה בגד בה או הפעיל כלפיה אלימות (או ממשיך לעשות כן), בית הדין הרבני מצדד בה באופן מלא.

      בנוסף, עקב כך שתקנות המשפחה החדשות ביטלו את דבר חזקת הגיל הרך, נוטה בית המשפט לענייני משפחה לפסוק לחלוקה שווה בין שני ההורים בדבר משמורת ילדיהם המשותפים. מכאן שקשה לומר שכיום ישנה עדיפות מובהקת שהגבר יפתח את תיק הגירושין או שהאישה תעשה כן.

      האם אפשר לפתוח תיק גירושין ללא עורך דין?

      סיוע של עורך דין לענייני משפחה, קרי מתן ייעוץ משפטי או ייצוג של ממש, כרוך בתשלום שכר טרחה. לכן, עוד שאלה המעסיקה רבים היא האם ניתן לפתוח תיק גירושין ללא סיוע של עורך דין.

      התשובה לכך היא שהחוק אינו אוסר על בני זוג לערוך בעצמם הסכם גירושין, זאת בתנאי שכל הנושאים שצריכים להיכלל בהסכם גירושין (מזונות, חלוקת רכוש, משמורת וכיו"ב) אכן כלולים בו באופן מסודר ומפורט. ואולם, מכיוון שמדובר בחוזה לכל דבר, עם השלכות משמעותיות על המשך החיים של כל אחד מבני הזוג, ההעדפה היא שעורך דין יהיה מעורב בעריכת כל הסכם גירושין.

      על אף זאת, יש להבהיר שחשיבות מעורבותו של עורך דין בעריכת הסכם גירושין אינה זהה באשר לכל הזוגות באשר הם: אם מדובר בבני זוג שהיו נשואים תקופה קצרה (מספר חודשים), אין להם ילדים משותפים ורכוש שעליהם להסדיר את חלוקתו, היעדרות עורך דין מעריכת הסכם הגירושין שלהם היא פחות משמעותית. הדבר נכון גם לגבי בני זוג שנשואים זמן רב, ויש להם רכוש וילדים משותפים, אך הם ערכו הסכם ממון המסדיר את כל המחלוקות ביניהם.

      בנוסף, חשוב להבהיר שגם הסכם גירושין שנערך תוך מעורבות של עורך דין, צריך להיות מאושרים בבית הדין הרבני, שכן רק כך הוא מקבל תוקף של פסק דין ויש משמעות לחתימתם של בני הזוג עליו.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש