ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    איך להתגרש נכון? [מדריך משפטי, 2024]

    לפעמים נכון להתגרש… אך איך מתגרשים נכון? גירושין הם תופעה שנמצאת במגמת עלייה בישראל ובעולם. הגירושין עלולים להיות חוויה שפוגעת לא רק בארנק, אלא גם בנפש. בשל כך יש חשיבות עצומה בניהול ההליך בצורה נכונה!

    איך להתגרש נכון?

    הידיעה איך ננהל את הגירושין בצורה חכמה, חשובה לא פחות מניהול חיי נישואין מוצלחים ויכולה להשפיע רבות על עתידנו; להתגרש נכון ימזער את הנזקים שעלולים להיווצר במהלך הגירושין, ואף להותיר אותנו מחוזקים בתום ההליך.

    תוכן עניינים

    איך להתגרש נכון מבחינה נפשית?

    איך להתגרש נכון? - אינפוגרפיקה

    במהלך הגירושין, המצב הנפשי של בני הזוג עלול להתערער. לכן חשוב לדעת כיצד להתמודד עם הגירושין בפן הרגשי והנפשי. להלן מספר עצות שיעזרו לכם לדעת איך לעשות זאת נכון:

    1. הכנה – לפני שאתם רצים לפתוח תיק גירושין, הכינו את עצמכם מבחינה נפשית. הבינו את משמעות הגירושין מבחינתכם, כך תוכלו לדעת למה לצפות מבחינה נפשית במהלך הגירושין. אם אתם חושבים שהתהליך קשה עבורכם, אל תהססו לפנות לעזרה מהסובבים אתכם ואף להיעזר באנשי מקצוע, כגון: פסיכולוגים, או מאמנים אישיים.
    2. ביטחון – היו בטוחים ונחושים שהגירושין הם מהלך שאתם רוצים לעשות. הפחד להתגרש הינו דבר טבעי ומובן, אך כאשר אתם בטוחים שזהו המהלך הנכון עבורכם, זה יאפשר לכם לגייס את תעצומות הנפש הדרושות כדי לעבור את תהליך הגירושין בשלום.
    3. יחסים טובים – במידת האפשר שמרו על יחסים טובים עם בן הזוג שממנו אתם נפרדים. יחסים טובים הם ערובה לא רק לחיסכון בכסף, אלא גם למניעת בזבוז משאבים נפשיים. גירושין בהסכמה יהיו המתנה הכי גדולה שתוכלו להעניק לעצמכם ולילדים המשותפים שלכם.
    4. חברים – אתם יכולים לשתף את חבריכם הנאמנים, לבלות איתם או לדבר איתם על המשבר שאתם חווים. יחד עם זאת, קחו בחשבון שבישראל כמעט כל אחד חושב שהוא מומחה לגירושין וכי המקרה הפרטי שלו או של קרוב משפחתו משקף בהכרח את כל מקרי הגירושין, לכן קחו "בעירבון מוגבל" את עצותיהם ובררו את העצות שיכולות להיות מועילות עבורכם, אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם בכאוס ובלבול גדול יותר מזה שהייתם בו טרם הייעוץ שקיבלתם.
    5. ביטוי הרגשות – ביטוי הרגשות (לפחות בפני עצמכם) ואי הדחקתם, מאפשר את תהליך הריפוי, שיוביל אתכם בסופו, לתחושת חוזק והתגברות על תחושת האובדן והחוויה הטראומטית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      איך להתגרש נכון מבחינה כספית?

      1. הדבר הראשון שיש לעשות הוא לפנות לעורך דין – גירושין הם דבר מורכב מאד, ואתם מתמודדים איתם בפעם הראשונה. בתחום זה קיימות שתי ערכאות משפטיות, (גירושין ברבנות (בית הדין הרבני) או הליך בבית המשפט לענייני משפחה) כאשר לשתיהן סמכויות ייחודיות או מקבילות ועל כן יש צורך במומחיות רבה בניהול ההליך ובבחירת הערכאה השיפוטית. תפקידו של עורך דין לענייני משפחה, הוא לסייע ללקוח להתמודד עם הסיטואציה המורכבת ולתכנן עבורו אסטרטגיה משפטית נכונה ומתאימה. עורך דין מיומן, יבחן את טובת הלקוח שלו (כולל טובת ילדיו במידה ויש) וימליץ לו האם לפתוח בהליך יישוב סכסוך (והיכן), ילווה אותו בהליך ואם ההליך יסתיים ללא גיבוש הסכם, אף ילווה אותו בהגשת התביעות ובדיונים בערכאות המשפטיות.
      2. הסכם הגירושין – הסכם גירושין הנחתם בהסכמת הצדדים הוא "דרך המלך" ויחסוך לבני הזוג את הצורך בהגשת תביעות לערכאות המשפטיות. בהסכם הגירושין חשוב לכלול את חלוקת הזמן ההורי עם הילדים את חלוקת הרכוש, איזון המשאבים, את מזונות הילדים ואת ההסכמה למתן הגט. לאחר ניסוח ההסכם והחתימה עליו, יש לפנות לבית משפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני לשם אישור ההסכם. בית המשפט או בית הדין הרבני יוודאו שבני הזוג חתמו על ההסכם מרצונם החופשי, ללא כפייה ולאחר שהבינו את כל הכתוב בהסכם. לאחר אישור ההסכם, הוא יקבל תוקף של פסק דין והצדדים יוכלו לפנות לבית הדין הרבני לקביעת מועד לסידור גט.
      3. פסקי דין – היה והצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות, בתום תקופת עיכוב ההליכים לאחר הליך יישוב הסכסוך, הערכאות המשפטיות תכרענה בתביעות המונחות בפניהן ויינתנו פסקי דין בכל הנושאים השנויים במחלוקת.
      4. מסמכים והברחת הכסף – כדי להתגרש נכון חשוב להקדים ולאסוף את כל המסמכים המעידים על כספים, נכסים וזכויות, וזאת כדי למנוע מבן הזוג ניסיון להסתרת נתונים בגין כסף, נכסים או זכויות. מומלץ לעשות זאת בחשאיות, וזאת על מנת שבן הזוג לא יבריח נכסים או יעלים נתונים טרם תיעודם על ידכם. עוד חשוב לאגור אסמכתאות המלמדות על רמת חיים והוצאות שוטפות.

      איך להתגרש נכון מבחינת הילדים?

      1. אין לערב אותם – אסור לערב את הילדים בהליך הגירושין. ילדים החווים גירושין חווים בלבול, חוסר וודאות, פחדים וחרדות. אם מערבים את הילדים ומנסים להסיתם נגד ההורה האחר, עלולה להיווצר הסתה ובמקרים קשים אף ניכור הורי. אין זה אומר שהילדים לא צריכים לדעת שאתם נפרדים. נהפוך הוא – רצוי שהדברים יתווכו על ידיכם, בצורה מסודרת, מעודדת ותומכת ולא באמצעות שמועות שתגענה אליהם. אך, עם זאת, יש להימנע מלערבם בסכסוך.
      2. לא אשמתם – יש לוודא שהילדים יודעים שהגירושין לא נגרמו באשמתם. לעיתים תחושה זו אצל הילדים, בעיקר בגיל הרך, היא בלתי נמנעת. יש לשוחח עמם על תחושת האשמה ואף להיעזר בטיפול רגשי ו/או פסיכולוגי.
      3. הוריהם אוהבים אותם – יש לוודא שהילדים יודעים שהוריהם המתגרשים עדיין אוהבים אותם ורוצים בטובתם. יש לזכור כי ההורים מתגרשים אחד מהשני ולא מילדיהם.
      4. שמירה על יחסים טובים – שמירה על יחסים טובים בין ההורים עשויה להקל את הליך הגירושין.

      ככה תתגרשו נכון

      הגירושין הם תופעה העלולה להכאיב לנו לא רק בארנק, אלא גם לנפשנו. חשוב לדעת, האם אנו רוצים ומוכנים להתגרש, אך לא פחות חשוב לדעת, גם איך להתגרש נכון. מכל השלכות הגירושין הרבות, במאמר זה הוצגו השלכות הגירושין על הנפש, הכסף והילדים.

      חשוב לדעת האם אנו רוצים ומוכנים להתגרש, אך לא פחות חשוב לדעת - גם איך להתגרש נכון

      כדאי לדעת איך להתגרש נכון, וזאת כדי למזער את ההשלכות השליליות על המתגרש ומשפחתו. חשוב להתכונן נפשית להליך הגירושין, להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהיות בטוחים כי זה ההליך הנכון עבורנו.

      מומלץ להתייעץ עם עו"ד מנוסה בדיני משפחה על מנת להבין מהי הדרך הנכונה עבורנו להתגרש והאם ניתן להתגרש בהסכם ולהימנע מבזבוז כסף וניהול הליכים בערכאות משפטיות.

      יש להבין כי גם הילדים הם קורבן של הגירושין, ולכן כשמדברים על גירושין בצורה נכונה – בוודאי מעל לכל אנחנו מדברים על מצב שבו הילדים של בני הזוג יסיימו את התהליך בבריאות נפשית ולא ייחלשו או ייפגעו בדרך.

      הסכם גירושין הוגן ומאוזן

      על מנת לערוך הסכם גירושין, עליו להיות הוגן ומאוזן. ראשית, בית המשפט עשוי שלא לאשר הסכם גירושין מקפח, ואף לבטל הסכם גירושין מקפח, גם אם בעבר הוא כבר אושר. בנוסף הסכם גירושין שאינו הוגן עלול  לפגוע בסופו של יום במשפחה שלכם.

      זכרו שהילדים שלכם, הם אלה שיסבלו מהשלכותיו של הסכם גירושין לא מאוזן. כך למשל הסכם גירושין שאינו הוגן עלול לגרום להתרחקות של הילדים מהורה, לגרום לניתוק קשר ביניהם, או ליצור מצב של בית עשיר-בית עני, מצבים שיזיקו לטובת הילדים שלכם.

      הסכם גירושין הוגן ומאוזן הוא הסכם שמחלק את החובות והזכויות של כל אחד מכם באופן הוגן. שימו לב שהסכם הוגן ומאוזן אינו צריך להיות שוויוני באופן פורמלי בלבד, אלא באופן מהותי, ועליו לכלול את הצרכים שלכם, של בן הזוג שלכם ושל הילדים שלכם.

      כך למשל עליכם לחלק את הרכוש באופן הוגן, בהתחשב בנסיבות שלכם, בהתאם להסכמות מראש שהיו ביניכם, וליכולות שלכם כיום. ההסכם אינו חייב להיות "חצי חצי", אך יש לוודא שהוא אינו יוצר מצב שאחד מבני הזוג, מקופח באופן משמעותי.

      כך הסכם הוגן יכול לכלול סעיפים לטובת אחד מבני הזוג, אך עליו לכלול גם סעיפים "מאזנים", המעניקים תמורה עבור הוויתור של בן הזוג.

      גם חלוקת המזונות וזמני השהות, צריכה להיות ראויה ומותאמת לטובת הילדים, על מנת שההסכם יהיה הוגן. כאמור חלוקת זמני השהות אינה חייבת להיות שווה באופן פורמלי, אלא חשוב שהיא תהיה איכותית ותואמת את הצרכים והיכולות שלכם, בהתאם לדרך בה נהגתם לפני הגירושין, ותוך שימת דגש על טובת הילדים כיום.

      האם נכון להתגרש בגישור?

      אחת השאלות החשובות ביותר החל מהרגע בה עולה המחשבה להתגרש, וכלה ברגעים האחרונים לפני הכרעת בית המשפט, היא האם נכון להתגרש בגישור?

      ככלל, לגישור יש מעלות רבות בהליך הגירושין. הגישור מפחית את המאבקים ביניכם, ובכך הוא יכול לקצר את הליך הגירושין, להפחית את הקשיים של הילדים, ולחסוך לכם לא מעט כסף.

      יחד עם זאת, על מנת להתגרש בגישור, עליכם לאזור כוח, להתעלות על עצמכם, ולהצליח לשתף פעולה. אם בכוחכם לתת הזדמנות לשיתוף הפעולה הנדרש, תוכלו ליהנות מההטבות הרבות שבגישור גירושין, ולסיים את ההליך באופן היעיל ביותר, בכל רגע בהליך הגירושין, ואף אם כבר התחלתם לנהל הליכים בבית המשפט.

      איך להתגרש נכון - שאלות נפוצות

      איך להתגרש בצורה הנכונה ביותר?

      אכן ישנם מספר כללים עקרוניים: נסו להגיע להסכמות טרם פנייה להליכים משפטיים, עשו הכול מתוך הסכמה ושיתוף, הימנעו מעירוב הילדים בסכסוך, הכינו עצמכם מבחינה כלכלית והתייעצו עם איש מקצוע.

      האם נכון לגשת לביה"ד הרבני גם אם החתונה היתה אזרחית?

      ביה"ד הרבני הוא הערכאה היחידה המוסמכת לכתוב גיטין. גם אם התחתנתם בקפריסין, אתם חייבים לעבור בבית הדין הרבני כדי שזה ייתן לכם גט לחומרא. אם תסיימו את כל ההליכים בביהמ"ש למשפחה, התהליך בביה"ד יהיה קצר ביותר.

      איך אפשר להתגרש בלי לקחת עורך דין לענייני גירושין?

      אכן אין חובה להיוועץ בעורך דין, אולם כשתתחילו את התהליך, תיווכחו לדעת כמה הוא מורכב וכמה חשוב להתייעץ עם עורך דין שיעמוד על זכויותיכם המשפטיות והכלכליות. הכנה נכונה לפני הליך הגירושין, תחסוך לכם עוגמת נפש גדולה בעתיד.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש