ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי

    לעיתים כאשר אין הסכמה בין בני הזוג על הרצון להתגרש, או שישנן מחלוקות שאינן ניתנות לגישור בסוגיות הנוגעות בענייני הגירושין, הדבר מוביל לפעולה מצידו של בן הזוג המעוניין להתגרש, והוא נוקט בצעד של פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי. לשם כך עליו לפנות לביה"ד הרבני שהוא הסמכות הבלעדית בענייני נישואין וגירושין, ולפתוח תיק גירושין.

    פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי

    האם פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי מיטיבה עם הפותח? האם היא מומלצת?

    תוכן עניינים

     פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי – מדוע כן?

    1. מרוץ סמכויות – הסיבה העיקרית הדוחפת את בן זוג לפתוח תיק גירושין באופן חד צדדי, היא הרצון להפתיע ולהכתיב את המשך ההליך. הכוונה כמובן ל"מרוץ הסמכויות" המפורסם. הצד הפותח את ההליך נהנה מקדימות ומיכולת לכרוך את העניינים הכספיים, ענייני המשמורת והמזונות בתביעת הגירושין שהגיש לביה"ד, אם הוא סובר כי הדבר ייטיב עימו. לחלופין, הוא יכול לפתוח תיק גירושין בביה"ד ובד בבד לתבוע את שאר העניינים הכרוכים בגירושין, בביהמ"ש למשפחה.

    טענה בלתי מוכחת גורסת כי ביה"ד בדונו בשאר העניינים הכרוכים, מיטיב עם הגבר, וביהמ"ש למשפחה מיטיב עם האישה. חשוב לומר כי מיתוס זה אינו נכון, כל מקרה לגופו ובהחלט תיתכנה תוצאות שונות במקרים דומים, ללא קשר לזהות הצד שפתח בהליך.

    1. הרצון לזרז תהליכים – בן זוג המשוכנע ברצונו להתגרש, ינקוט בהליכים חד צדדים מתוך תקווה כי פתיחת תיק הגירושין באופן חד צדדי, "תפיל את האסימון" גם אצל בן הזוג הסרבן או ההססן, והדבר יגרום להליכים מהירים יותר לקראת הגט המיוחל.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי – מדוע לא?

      1. מלחמת עולם – הצעד של פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי, הוא למעשה "הכרזת מלחמה". הצד הפותח מכריז קבל עם ועדה כי אין ברצונו להמשיך לחיות עוד עם בן הזוג והוא מוכן לנקוט בכל האמצעים לשם כך. לעומתו בן הזוג ייתכן שהוא מתלבט בנושא, ייתכן שהוא מנסה להגיע לשלום בית וייתכן שהוא עדיין לא הפנים את ההשלכות המעשיות והרגשיות במעשה הגירושין וזקוק לזמן נוסף. פתיחת התיק טורפת את הקלפים מבחינתו ומעמידה אותו במצב שלא היה מוכן לו. התוצאה – מלחמה!
      2. הליכים יקרים יותר וארוכים יותר – כאשר בני זוג מגיעים להסכמות עקרוניות בסוגיות החשובות הכלולות בהסכם גירושין, הדבר חוסך זמן שיפוטי רב, שכר טרחת עורכי דין ומקצר באופן משמעותי את הדיון בתיק. כל הסכמה מובילה גם ליצירת אווירה נעימה בין הצדדים, אווירה אשר יכולה לתרום לסיום מוצלח של ההליך.

      חשוב גם לזכור כי ניהול הליכי גירושין באופן משותף, עשוי לשמור עד כמה שניתן על המעטפת המשפחתית ולהקל על ילדי בני הזוג להסתגל למצב החדשפתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי, הוא למעשה להכריז קבל עם ועדה כי אין ברצונו להמשיך לחיות עוד עם בן הזוג

      פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי – באילו עילות?

      גירושין באופן חד צדדי ושלא בהסכמת שני בני הזוג חייבים להתבסס על עילות מסוימות אשר רק בהתקיימן, ייטה ביה"ד לאשר את הגירושין. זאת בניגוד לגירושין בהסכמה היכולים להתבסס על כל סיבה ועילה שבעטיה בני הזוג אינם מעוניינים להמשיך את חייהם כזוג נשוי. העילות נחלקות לעילות אובייקטיביות ולעילות סובייקטיביות.

      עילות אובייקטיביות:

      1. מחלות ומומים – המונעים מהאישה ללדת או לקיים יחסי אישות עם בעלה, כל זאת בתנאי שעילות אלו לא היו קיימות או לא היו ידועות לפני הנישואין. העילה נכונה, בשינויים המחויבים, גם לגבי גבר.
      2. עקרות – לפי ההלכה היהודית, אישה עקרה במשך 10 שנים מיום הנישואין, רשאי בעלה לבקש ולקבל גט. העילה נכונה, בשינויים המחויבים, גם לגבי גבר.

      עילות סובייקטיביות:

      1. אישה העוברת על דת משה – מאכילה את בעלה טרפות, מתנהגת בפריצות, אינה שומרת על דיני טהרה, כל אלו מזכים את הבעל בתביעה למתן גט באופן חד צדדי.
      2. אישה הבוגדת בבעלה – אישה שזנתה בבעלה וישנן הוכחות חד משמעיות לכך, בעלה מחויב לגרשה ואינו יכול למחול לה על כך. זאת בניגוד לבעל בוגד אשר בגידתו אינה אוסרת אותו על אשתו.
      3. אישה מורדת – אישה שאינה מקיימת יחסי אישות עם בעלה מעל לתקופה מסוימת, רשאי בעלה להגיש תביעה חד צדדית לגט. העילה נכונה, בשינויים המחויבים, גם לגבי גבר.
      4. התנהגות שאינה ראויה ­ – אלימות מילולית או פיזית, התנהגות שאינה מקובלת בין בני זוג – כל אלו מזכים את הצד הנפגע לפתוח תיק גירושין באופן חד צדדי.

       ובקצרה: פתיחת תיק גירושין באופן חד צדדי אינה מיטיבה תמיד עם הצד הפותח. צעד שכזה עלול להביא להסלמת המצב בין בני הזוג ולדכא כל ניסיון אמיתי להשכנת שלום בית. תביעת גירושין חד צדדית חייבת לעמוד בקריטריונים ההלכתיים של עילות הגירושין אשר רק בהתקיימן, יאשר ביה"ד את הגירושין. מעט מאלו הובאו לעיל: מומים, עקרות, התנהגות שאינה ראויה ובגידת האישה. חשוב גם לזכור כי מהלכי גירושין חד צדדים עלולים לפגוע ביתר שאת בילדי בני הזוג העומדים נוכח המלחמות המתנהלות בין הוריהם, דבר שהשלכותיו ההרסניות ברורות וידועות.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש