ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    הצד השני רוצה שלום בית, כשאת/ה מעדיף/ה להתגרש – כיצד מומלץ לנהוג?

    הצד השני רוצה שלום בית, כשאת/ה מעדיף/ה להתגרש – כיצד מומלץ לנהוג?

    לכאורה, "השכנת שלום" בין בני זוג היא עניין "שבלב" שהמשפט לא נועד להכריע לגביו. אך במדינת ישראל, במסגרת הליך גירושין בין יהודים, "השכנת שלום" היא תביעה משפטית כמעט לכל דבר ועניין.

    תוכן עניינים

    גירושין בישראל

    בישראל, הנישואין והגירושין נעשים על פי הדין האישי- דתי החל על בני הזוג. בעצם, הדין המסדיר את ענייני האישות בין בני זוג הוא הדת אליה הם משתייכים, ולא חוקי המדינה. משכך, יהודים יכולים להתחתן בישראל רק עם יהודים, ולא עם בני דתות אחרות. בהתאמה, גירושין בין יהודים בישראל נערכים ע"י בית הדין הרבני.

    תביעת גירושין

    תביעת גירושין היא תביעה לכל דבר ועניין, חלים עליה סדרי דין והיא מנוהלת ככל הליך משפטי.

    ככל תביעה משפטי, יש להוכיח אותה על מנת לקבל את הסעד המבוקש- גירושין. כלומר, מי שמגיש תביעת גירושין לבית הדין, צריך להוכיח בפניו כי התקיימה אחת מעילות הגירושין הקבועות בהלכה היהודית. לדוגמא: (1) מום פיזי (2) פריצות מינית (3) עקרות ועוד.

    במקביל, בין אם כטקטיקה ובין אם בכנות, משמוגשת תביעת גירושין, רשאי אחד מבני הזוג להגיש במקביל תביעה "לשלום בית".

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      "שלום בית" – המשמעות

      תביעה לשלום בית, בהגדרתה היא נגזרת של תביעת "גירושין", והיא מוגשת רק לבית הדין הרבני.

      מדובר בתביעה שבמסגרתה עותר אחד מבני הזוג בבקשה לעריכת "שלום בית" כפשוטו, וזאת כדי למנוע או לעכב את הליך הגירושין.

      המשמעות האופרטיבית של קבלת תביעה לשלום בית, היא בעצם אכיפת הישארות עם בן\ת זוג כאשר הצד השני לא בהכרח מעוניין להישאר עמו.

      עם זאת, תביעה לשלום בית היא לא "סוף פסוק". לבית הדין אין סמכות להורות על "שלום בית" כאשר צד אחד לא מעוניין בכך באופן מובהק. ככלל דיי בכך שאחד מבני הזוג מתנגד לכך כדי להפיס את דעת הדיינים בחוסר התועלת של כל ניסיון להשכין שלום בין בני הזוג.

      הצורך "בכנות" במסגרת בקשה לשלום בית

      לא אחת בית הדין עשוי להתרשם כי בין בני הזוג קיימת אפשרות "שיקום". לכן, בסיטואציות כאלו עשוי בית הדין לעכב את הליך הגירושין, על מנת ולנסות להביא את בני הזוג "לשלום בית". אך כיצד יבחן בית הדין האם הצדדים רציניים בכוונתם או שמא מדובר בניסיון לגרום "לסחבת" ולעכב את הליך הגירושין?.

      ככלל, את רצון הצדדים בשלום בית, ואת התועלת, יבחן בית הדין בהתאם לנסיבות העניין, להתנהלות הצדדים, ורצונם. כל זאת כפי שהדיינים רואים ומתרשמים על סמך ניסיונם המצטבר.

      אך יובהר כי התרשמות הדיינים מכנות התביעה היא שיקול עיקרי גם בקשות נוספות במסגרת הליך הגירושין בכלל, ושלום הבית בפרט.

      אך חשוב להבהיר כי ישנם מקרים בהם המבקש שלום בית באמת מתכוון לכך בתום לב.

      קבלת תביעה לשלום בית, היא בעצם אכיפת הישארות עם בן\ת זוג כאשר הצד השני לא בהכרח מעוניין להישאר עמוהסכם שלום בית

      מונח נוסף שעשוי להיות רלוונטי בתביעה לשלום בית, הוא "הסכם שלום בית". מדובר בהסכם שיכול להיחתם על דעת הצדדים בלבד, או באמצעות גישור או בסיוע והפנייתו של בית הדין.

      הסכם כזה עשוי להיות מותנה לתקופה מסוימת, או שהוא עשוי להיות הסכם סופי בין בני הזוג המבקשים לשמור על מערכת היחסים ביניהם. זהו הסכם שנהוג במיוחד כאשר מדובר בבני זוג שבעניינם לא כלו הקיצים ועוד ניתן לפייסם.

      שלום בית – אסטרטגיה? או אסטרטגיה כלכלית?

      לתביעה לשלום בית משמעות נוספת, שמתבטאת בפן הכלכלי. כלומר, הותרת המצב על כנו, מה שלא מאפשר למשל- פירוק שיתוף בנכס משותף, לרבות הוצאת מי מבני הזוג מהבית.

      לדוגמא, תביעה לשלום בית כוללת לא אחת גם בקשה "למדור ספציפי", משמעותה של בקשה זו היא להותיר את בן הזוג המבקש לקיים שלום בית, להישאר בדירת המגורים, עד לסיום ההליך, שעשוי להימשך עוד תקופה ארוכה. מה גם, שתביעות לשלום בית לא בהכרח מוגשות תמיד בכנות, אלא לעיתים הן מוגשות כדי לעכב את הליך הגירושין, או להכביד על הצד השני, ואף כדי להעלים נכסים מבן הזוג בתקופת הביניים.

      כיצד ראוי לנהוג

      במסגרת הליך הגירושין, ובפרט בתביעה לשלום בית מומלץ לפעול בארבעה אופנים:

      האחד, יש לזכור כי הליך הגירושין הוא תהליך, ולכן כדאי ליטול נשימה עמוקה ולזכור כי ככל תהליך, תמיד תהיה לו נקודת סיום.

      השני, להיות ער תמיד לכל מעשיו של בן הזוג השני, ולבחון בעין חשדנית פעולות חריגות הנעשות בנכסים משותפים.

      השלישי, יש לבחון היטב את כוונת בן הזוג השני, בין אם באמצעות בירור עם מכרים וקרובים, ובין אם בשיחות עם בן הזוג. ככל שעולה הרושם כי מדובר בניסיון סרק, הרי שיש לאסוף ראיות לכך, כדי להוכיח לבית הדין ביום פקודה, כי אין מדובר בבקשה כנה.

      הרביעי, הוא להסתייע בהקדם בעורך דין לעינייני משפחה, אשר יוכל להעניק לכם תמיכה משפטית ויעוץ גירושין לאורך כל הדרך, וללוות אתכם בתהליך המאוד לא פשוט.

      תביעה לשלום בית

      תכלית התביעה לשלום בית, היא הזדמנות נוספת ליישוב המחלוקות בין בני הזוג, ולהימנע מגירושין. יחד עם זאת, לעיתים תביעה לשלום בית מוגשת מתוך מטרה אסטרטגית לזכות ביתרונות בהליך הגירושין.

      כך למשל תביעה לשלום בית יכולה להיות מוגשת במטרה לזכות במזונות אישה וזכות מגורים ספציפית בדירת הצדדים.

      כאשר אישה מבקשת להתגרש, בית הדין הרבני עשוי לפסוק שלא לחייב את הבעל במזונות אישה, לעומת זאת, כאשר אישה מגישה תביעה לשלום בית, היא עשויה לזכות במזונות אישה.

      בנוסף אישה יכולה לבקש צו למדור ספציפי, במסגרת תביעה לשלום בית, וכך היא יכולה להמשיך להתגורר באופן ספציפי בדירת המגורים של בני הזוג.

      כמו כן, תביעה לשלום בית יכולה להיות מוגשת במטרה לזכות ביתרון אסטרטגי בתביעת הכתובה.

      כך למשל כאשר אישה מגישה תביעת גירושין וכתובה, ומנגד הבעל מגיש תביעה לשלום בית, אם האישה תסרב לשלום בית, היא עשויה לאבד את זכותה לכתובה. במקביל גם נשים עשויות להגיש תביעה לשלום בית, מתוך כוונה שהגבר יסרב לכך, יוגד כמורד, והסיכוי שלה לזכות בכתובה יהיה גבוה יותר.

      חשוב לדעת, שבית הדין הרבני בוחן את כנות התביעה לשלום בית, והוא עשוי לדחות תביעה שנולדה מתוך מטרה לזכות ביתרון אסטרטגי בלבד, ולא בכנות במטרה להשיג שלום בית.

      איך משיגים שלום בית?

      1. כבוד הדדי – זה אולי נראה טריוויאלי, אך לעיתים משהו בכבוד בין בני הזוג מתערער, ומשם היחסים מתדרדרים. מספיק שאחד מבני הזוג מתחיל לאבד כבוד כלפי האחר, וזה הופך להיות הדדי.שיקום הכבוד בין בני הזוג, יכול להשיג לכם שלום בית. היופי בשיקום הכבוד הוא ההדדיות שבכך. לעיתים מספיק שרק אחד מבני הזוג יעשה את הצעד הראשון ויתחיל לנהוג בכבוד כלפי בן הזוג, ובן הזוג ישיב לו כגמולו וינהג גם בו בכבוד.
      1. סבלנות – שלום בית אינו מופיע כניצוץ ברגע, אלא הוא תהליך מפותל וארוך, עם עליות וירידות. לא כל נסיגה צריכה להוביל אתכם למסקנה שהכול כשל והגיע הרגע להתגרש, עליכם לגלות סבלנות לתהליך שאורך זמן.
      2. תקשורת בריאה – תקשורת בין בני זוג היא המפתח לשלום בית. עבדו על תקשורת בריאה, מקשיבה ומכילה. אינכם חייבים להסכים על הכול, אך אתם חייבים לדעת להקשיב לבן הזוג. במקביל עבדו גם על התקשורת הלא מילולית שלכם, על המחוות הקטנות, שפת הגוף, המבטים, הבעות הפנים, המגע, וכו'.
      3. טיפול זוגי – טיפול זוגי יסייע לכם ללמוד לתקשר באופן בריא יותר, לנהל את הריבים שלכם באופן מועיל יותר, ללמוד להקשיב זה לזו באופן פתוח ומכיל, וכך להצליח להשכין שלום בביתכם.
      4. טיפול אישי – לטיפול אישי יש יתרונות רבים במסגרת הקשר הזוגי. ראשית אם בן הזוג שלכם מתקשה ללכת לטיפול זוגי, תמיד כדאי להתחיל בטיפול אישי שיסייע לכם גם להתמודד עם הקשיים שעולים מהקשר.
        שנית לעיתים טיפול זוגי אינו יכול לפתור את כל הקשיים שעולים מהקשר הזוגי, והדרך לשלום בית, מתחילה קודם כל בשלום עם עצמכם.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש