ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    להתגרש אחרי חודשיים [מדריך משפטי, 2024]

    להתגרש אחרי חודשיים? גירושין זמן קצר לאחר החתונה יכולים להיות תוצאה של סיבות שונות, זוגות צעירים שממהרים להתחתן, זוגות שהתחתנו בגלל לחץ סביבתי או לחץ פנימי שאינו תואם את צרכיהם, זוגות בוגרים שחוששים מכך שלא "יספיקו" את המירוץ בחיים והבינו לאחר הנישואין שהוויתור הכרוך בכך לא מתאים להם, ועוד כהנה וכהנה.

    המאפיין העיקרי של גירושין מהירים לאחר החתונה היא התחושה של בני הזוג או אחד מהם, כי הנישואין היו טעות מוחלטת ומוטב למהר להתגרש מאשר להעמיק את ההתחייבויות הנובעות מן הנישואין ולהקשות עוד יותר על הליך הגירושין, במיוחד לאחר שיתווספו ילדים לתא המשפחתי.

    תוכן עניינים

    גירושי בזק – מה קורה כשמחליטים להתגרש אחרי חודשיים

    בדומה לכל הליך גירושין אחר, על מי שמעוניין להתגרש להגיש בקשה ליישוב סכסוך, שלאחריה יחל הליך הגירושין, או להגיע להסכם גירושין ולאשרו בערכאה השיפוטית המתאימה לבני הזוג, ולאחר מכן לקבוע מועד לסידור הגט.

    למועד הגירושין אין נפקות לעניין מתן הגט, ובהתאם לדין היהודי מי שנישא עליו לקבל גט על מנת להיות מותר לנישואין מחדש (פרט למקרים מיוחדים בהם מתירים לגבר להנשא מחדש, על אף שלא קיבל גט).

    יחד עם זאת, ישנם מקרים ייחודיים, שלרוב יתגלו בתחילת קשר הנישואין, לפיהם ניתן יהא לבטל את הנישואין, מבלי שזה ייחשב לגירושין, כך שהאישה אף תוכל להנשא לאחר ביטול הנישואין לכהן (על פי ההלכה היהודית, לכהן אסור להנשא לאישה גרושה).

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהו מקח טעות?

      מקרה ייחודי שיאפשר ביטול הנישואין, הוא מקרה של "מקח טעות", מקרה בו בן זוג מודע למידע מסויים והוא מסתיר אותו באופן מודע מבן הזוג השני.

      בהתאם להלכה היהודית קיימת חובת גילוי מידע בין בני זוג, לרבות גילוי המצב הרפואי של בן הזוג. כאשר בן זוג מסתיר מידע משמעותי ומהותי לקשר הזוגי, לצד השני תעמוד עילה לבטל את הנישואין. מידע משמעותי ומהותי שהוסתר יכול להיות אי גילוי של מום רפואי אצל בן הזוג השני, או מחלה גנטית שעלולה להשפיע על הילדים.

      אם אחד מבני הזוג סובל מבעיה רפואית, פיזית או נפשית והוא מודע לכך, ואף על פי כן מסתיר את העובדה מבן הזוג, בן הזוג שהוסתר ממנו המידע, יוכל לפנות לבית הדין הרבני ולבטל את הנישואין בעילת מקח טעות, לפיה הוא יטען שכלל לא היה מתחתן עם בן הזוג אילו נודע לו המום בטרם לנישואין.

      האם הליך הגירושין מהיר יותר כשמתגרשים אחרי חודשיים?

      לרוב הליך הגירושין יהא מהיר יותר, לנוכח כך שבמרבית המקרים לא נצבר לזוג רכוש רב ואין להם ילדים משותפים, ולכן הסוגיות העיקריות המהוות מחלוקת בין בני זוג בהליך גירושין, לא יעמדו על הפרק.

      יחד עם זאת יתכנו מקרים שיאריכו את ההליך, למשל במקרים בהם הזוג הספיק לצבור חובות שנצברו מטקס החתונה, הצדדים יאלצו לשאת בחובות המשותפים. בנוסף ככל שהאישה הגישה תביעה למזונות אישה או תביעה לכתובה ההליך עלול גם כן להתארך.

      בנוסף במקרים בהם האישה הספיקה להיכנס להריון במהלך התקופה בהם בני הזוג היו נשואים, הליך הגירושין גם כן עלול להתארך לנוכח הילד העתידי שעשוי להוולד לצדדים. אמנם בני הזוג יכולים להתגרש בתקופת ההיריון ואין איסור על כך, אך בית הדין הרבני לא נוטה לתת גט בתקופה זאת בקלות, ולרוב יטה קודם כל לנסות להשכין שלום בית ולנסות לשכנע את בני הזוג להמתין עד לסיום ההיריון.

      על כן במקרה של הריון שהתגלה זה עתה, מומלץ לערוך הסכם גירושין בהריון, ולהגיש בקשה מוסכמת לגירושין, שתקצר את הליך הגירושין למינימום האפשרי בנסיבות הקיימות.מה רלוונטי להליכי גירושין בין בני זוג שהיו נשואים חודשיים

      • חלוקת רכוש – אמנם לרוב לבני הזוג לא נצבר רכוש רב בתקופה כה קצרה, אך עדיין יתכן ויש להם רכוש כלשהו שהוא משותף, כגון מתנות מהחתונה, מטלטלין שרכשו לבית וכיוצ"ב.
      • מזונות אישה – אישה יהודייה הנשואה כדת משה וישראל, זכאית למזונות אישה כל עוד בני הזוג נשואים ועד למתן הגט. על כן במקרים מסויימים תוכל האישה לתבוע מזונות אישה, כל עוד היא מעוניינת בשלום בית ואילו הגבר רוצה להתגרש ללא עילת גירושין מוצדקת, וזאת עד למתן הגט.
      • כתובה – הכתובה עליה חתם הגבר בטרם לטקס הנישואין היהודי, הינה מסמך משפטי מחייב. במסמך זה, הגבר מתחייב לדאוג לאשתו במהלך נישואיהם, וככל שהאישה תוכיח כי היא זכאית לכתובתה, הוא יחוייב לשלם לה את סכום הכתובה ותוספת הכתובה.
        במקרה שנקבע כי האישה זכאית לכתובתה, בית הדין הרבני מקזז את הסכום המתקבל מכספי חלוקת הרכוש בין הצדדים, מהסכום שהאישה זכאית לו בכתובתה.במקרים של נישואי בזק לרוב הסכום שיתקבל מאיזון הרכוש ביניהם לא יהייה גבוה, אם בכלל, ועל כן לרוב האישה תקבל את מלוא הכתובה גם אם מדובר בסכום לא מבוטל. יחד עם זאת, במקרים של כתובה מוגזמת, בית הדין עשוי להתערב בהתאם לשיקול דעתו ולהפחית סכומים שיקבעו על ידו כמוגזמים, בהתאם לנסיבות.

      האם ניתן לתבוע בנזיקין את מי שאחראי לפירוק הנישואין אחרי חודשיים?

      סעיף 62(א) לפקודת הנזיקין הידוע כעוולת "גרם הפרת חוזה" או בשמה העדכני "גרם הפרת חיוב", נועד להגן על צדדים המתקשרים מפני התערבות צד זר בחוזה:

      "מי שביודעין ובלי צידוק מספיק גורם לאדם שיפר חוזה מחייב כדין שבינו לבין אדם שלישי הריהו עושה עוולה כלפי אותו אדם שלישי, אולם האדם השלישי לא יוכל להיפרע פיצויים בעד עוולה זו אלא אם סבל על ידי כך נזק ממון"

      לפי סעיף זה ניתן לכאורה לתבוע את מי שגרם להפרת חוזה הנישואין, כגון בן הזוג השני או אדם זר.
      יחד עם זאת, סעיף 62(ב) לפקודת הנזיקין הינו חריג לעוולת גרם הפרת חוזה הקובע כי נישואין לא ייחשבו כחוזה.

      "לענין סעיף זה, היחסים הנוצרים על ידי נישואין לא ייחשבו כחוזה….."

      לנוכח הסעיף המחריג במפורש קשרי נישואין, תביעות שהוגשו כנגד מאהבים של בני זוג, הטענו כי המאהב גרם להפרת החוזה, נדחו בבית המשפט.

      לעומת זאת הבטחת נישואין, נחשבת כיום על פי הפסיקה לחוזה תקף, וזאת לאור כך שהיא אינה הוחרגה בסעיף במפורש ונתונה לשיקול דעת בית המשפט. ככל שאחד הצדדים הבטיח נישואין ולאחר מכן הוא מפר את הבטחתו, ובמקרה שלצד השני נגרם נזק מכך, הצד שנגרם לו נזק יכול לתבוע את נזקו. חשוב לציין כי לרוב בתי המשפט בהקשר זה, לא נוטים לפצות עבור עוגמת הנפש אלא מבקשים נזק ממוני שנגרם, למשל הכנות לחתונה שהתבטלו וכו'.

      לאור ההתפתחות הפסיקתית זו בעניין הבטחת נישואין, בפסק דין משנת 2007 שעסק בתביעת נזיקין כנגד מאהבת בהתבסס על עוולת גרם הפרת חוזה, אמנם התביעה נדחתה, אך הובעה הסתייגות מסויימת מהחריג המוזכר בסעיף 62(ב).

      בית המשפט הסתייג מהחריג באומרו, כי החריג לחוק יוצר אבסורד שכן כיום ניתן לתבוע אדם שגרם להפרת הבטחת נישואין, אך עדיין לא ניתן לתבוע אדם שגרם לפירוק הנישואין לאחר שבני הזוג נישאו:

      "לשונו של הסעיף מביאה לאבסורד כלשהו. ס"ק(ב) אינו מדבר על הבטחת נישואין, וממילא ניתן יהיה לתבוע מי שפיתה אדם להפר הבטחת נישואין שנתן. מאידך, אם הבטחת הנישואין קוימה ובני הזוג נישאו, לא ניתן יהיה לתבוע את מי שפיתה את אחד מבני הזוג וגרם לפירוק קשר הנישואין. המדובר בתוצאה קשה, אך הכרחית לאור לשון החוק".

      אף על פי הסתייגות זאת, החריג בחוק עדיין שריר וקיים, ולאור לשון החוק המפורשת, לא קיימת פסיקה תקדימית המאפשרת תביעת נזיקין של מי שגרם להפרת חוזה הנישואין, ועל כן אין זה סביר שניתן יהא לתבוע נזיקית את מי שאחראי לפירוק הנישואין אחרי חודשיים.

      האם יש רלוונטיות להסכם גירושין?

      כן, ואף מומלץ לערוך הסכם גירושין שיסדיר את כלל הנושאים הרלוונטיים להליך הגירושין של בני הזוג, ולאשרו בפני הערכאה השיפוטית המתאימה לעניינכם (בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני). הסכם גירושין יזרז את ההליך ויהפוך אותו להליך בהסכמה שהינו הליך פשוט, זול ומהיר יותר ביחס להליך גירושין.

      הנושאים שיכללו בהסכם גירושי בזק הינם על פי רוב:

      • איזון משאבים – גם אם אתם חושבים שלא נצבר לכם כל רכוש משותף, רצוי לתת את הדעת על כלל הרכוש שלכם, לרוב תגלו שבכל זאת יש לכם רכוש משותף גם אם לא רב, כגון פירוק שיתוף בדירה שנרכשה, מטלטלין שרכשתם לבית החדש, מתנות מהחתונה, חלוקת חובות ביניכם וכיוצ"ב.
      • סידור הגט והכתובה – הסכם גירושין ערוך היטב יכלול גם את נושאי הגט והכתובה.
      • הסכם גירושין בהריון – ככל שהאישה גילתה שהיא בהריון, מומלץ לערוך הסכם גירושין שיכלול גם סעיפים רלוונטיים לילד העתידי, מזונות אישה, תשלומים מיוחדים בתקופת ההיריון, מזונות קטינים, תשלומים מיוחדים בעת לידת התינוק, סעיפים בעניין מיקום המגורים של הצדדים, חלוקת זמני שהות עם הילד וכיוצ"ב. עורך דין לענייני משפחה יוכל לערוך לכם הסכם שיתאים לצרכים הייחודיים שלכם, ימנע מכם מלחתום מהר מדי על הסכם שיקפח את זכויותיכם וידע להכווין אתכם כיצד לפעול על מנת לקבל את המקסימום האפשרי מההסכם ולקצר את הליך הגירושין למינימום האפשרי.

      נישואין קצרים – גירושין קצרים

      אם אינכם מעוניינים שהליך הגירושין שלכם יתמשך ויתמשך כך שתקופת הנישואין הקצרה שלכם תהייה קצרה באופן ניכר מהליך הגירושין שלכם, כדאי לנהל את הליך הגירושין בהסכמה.

      אם אתם נשואים זמן קצר בלבד, יתכן וטרם צברתם משקעים רבים אחד כנגד השנייה, נצלו את המצב לנסות לערוך הסכם גירושין שיסדיר בינכם את הנושאים הרלוונטיים אליכם, או לכל הפחות נסו להגיע להסכמות ביניכם במהלך הליך הגירושין שיתנהל בערכאה השיפוטית, על מנת לקצרו ככל הניתן.

      מה גורם לעלייה באחוז המתגרשים אחרי תקופת נישואין קצרה?

      עם השנים חלה עלייה באחוז המתגרשים שהיו נשואים תקופה קצרה בלבד. לעלייה זו ישנם מספר גורמים ייחודיים:

      שינוי חברתי – בניגוד לעבר, הסטיגמה על גירושין אינה כשהייתה, גם במגזרים יותר שמרניים, ולכן זוגות פחות מתעכבים ומתחבטים עם הגירושין, והתוצאה היא גירושין אחרי תקופת נישואין קצרה.

      שינוי ערכי – בניגוד לעבר, אז שלטו ערכי המשפחה והקולקטיביזם, כיום גוברים ערכי האינדיבידואליות של הפרט, מה שמקשה לעיתים על זוגות להצליח להתפשר, ומוביל אותם לגירושין מהירים, לאחר שהם גילו שהנישואין פשוט לא מתאימים להם.

      נישואי בזק – זוגות שממהרים להתחתן ומבינים כי הייתה זו טעות. כיום כשגיל הנישואין עלה, בני זוג בוגרים יחסית מוצאים עצמם, ממהרים להינשא זה לזו מתוך החשש להישאר לבד בגיל מבוגר. לאחר תקופה קצרה, הם מגלים שהם אינם מתאימים זה לזו, או שההתלהבות הראשונית תמה, ומבקשים להתגרש.

      מחיר הגירושין המהיריםגירושין ללא ילדים וללא רכוש, הם גירושין פשוטים יותר. בני זוג שמיהרו להבין לאחר החתונה שהקשר אבוד, מעדיפים להתגרש במהירות, לפני שלקשרי הנישואין יתווספו גם ילדים ורכוש, שיקשו על הפרידה, משפטית, כלכלית ורגשית.

      השפעת ההורים והמשפחה על ההחלטה להתגרש מיד אחרי החתונה

      כשמתחתנים, לעיתים מגלים, שמתחתנים גם עם המשפחה כולה. זה קורה בנישואין של בני זוג שלא הכירו זה את זו זמן רב בטרם לחתונה, אך גם במקרים בהם בני הזוג הכירו זה את זו, ואף התגוררו יחד בטרם לחתונה, הדברים לעיתים משתנים לאחר הנישואין.

      זוגות שנישאו, עשויים לגלות שהגבולות בין המשפחה החדשה שהם יצרו, לבין משפחת המוצא של בן הזוג הם מטושטשים.

      גבולות לא ברורים יוצרים פתח להורים ולמשפחה המורחבת, לסכסך בין בני הזוג, לגלות יחס מזלזל כלפי החתן או הכלה, להשמיע חדשות לבקרים ביקורת גלויה או סמויה, או להתערב בכל ההחלטות שלהם כזוג טרי, החל מבחירת סידור הפרחים בחתונה וכלה בבחירת השם לילד שטרם נולד.

      לא תמיד מדובר בקרוב משפחה שרוחש מזימות ומנסה לפגוע בקשר שלכם, לעיתים דווקא מדובר באדם שדואג לטובתכם מעומק ליבו, אך בפועל הוא רק גורם לכם לריבים ותסכול.

      מעורבות יתר של המשפחה, בחייהם של הזוג הטרי, פוגמת ביכולת של בני הזוג לבנות את הזוגיות החדשה, פוגעת בפרטיות שלהם, ולא מאפשרת להם להתפתח כמשפחה. כאשר המשפחה מתערבת כבר מתחילת הנישואין, גובר גם החשש מלהביא ילדים משותפים למציאות של התערבות המשפחה המורחבת, שרק תגבר עם הזמן.

      מצבים אלה, מחריפים קונפליקטים קיימים בין בני הזוג, ויוצרים קונפליקטים חדשים יש מאין, וכך הדרך לגירושין מיד לאחר החתונה, היא מהירה.

      עורך דין בקיא בתחום המשפחה יוכל לייעץ לכם כיצד לפעול בהתאם לנסיבות שלכם ואף לערוך לכם הסכם התואם לצרכים הייחודיים שלכם.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש