ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    ביהמ"ש למשפחה בב"ש: טעות בכדאיות העסקה אינה עילה לביטול הסכם הגירושין!

    בני זוג התגרשו וערכו הסכם גירושין. הסכם הגירושין חילק ביניהם את הרכוש המשותף, כך שהאישה קיבלה את הזכויות על הבית המשותף, ובתמורה לכך היא ויתרה על הזכויות בפנסיה של הגבר ועל הזכויות המגיעות לה מהכתובה.

    כחודש לאחר שבני הזוג אישרו את ההסכם, הגבר ביקש לבטלו, בשל הטעייה, עושק וקיפוח בהסכם הגירושין.

    בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע קבע כי לא התרחשה הטעייה או עושק בגיבוש ההסכם, והבהיר כי טעות בכדאיות העסקה אינה עילה לביטול הסכם גירושין ואינה מהווה קיפוח. לבסוף פסק בית המשפט, כי הסכם הגירושין יעמוד על תוקפו.

    תוכן עניינים

    בני הזוג הסכימו: הבית בתמורה לפנסיה

    בני זוג שהיו נשואים זה לזו והביאו שני ילדים לעולם, ביקשו להתגרש, לאחר שהאישה גילתה שהגבר בגד בה. במסגרת הגירושין בני הזוג גיבשו הסכם גירושין, אישרו אותו בפני בית המשפט לענייני משפחה, ופנו לבית הדין הרבני לקבל גט בהסכמה.

    בהסכם הגירושין הסכימו בני הזוג שבית המגורים ותכולתו (פרט לציוד אישי של הגבר) יעברו לבעלות האישה בלבד, שתמשיך לשאת בתשלום המשכנתא לבדה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בתמורה הוסכם שהאישה תוותר על כתובתה, ועל מלוא זכויותיה בפנסיה ובזכויות הסוציאליות האחרות שנצברו לגבר מעבודתו. כמו כן, נקבע בהסכם כי הגבר יוותר על זכויותיו בפנסיה של האישה, וייקח על עצמו את החובות של הצדדים, פרט לחוב המשכנתא על הבית שיישאר על שם האישה.

      במשך כחודש ההסכם קוים כלשונו; הגבר עזב את הבית, שיתף פעולה עם האישה לצורך גירושין בבית הדין הרבני, שיתף עמה פעולה לצורך גריעת שמו מהמשכנתא, שילם את מזונות הקטינים כסדרם, ולא טען דבר כנגד ההסכם.

      הגבר קיבל תמורה עבור הוויתור מצדו

      לאחר כחודש, ביקש הגבר לבטל את הסכם הגירושין. הגבר טען כי האישה הטעתה אותו, ומשכורתה הייתה גבוהה יותר ממה שהוצג לו. בנוסף טען כי הסכם הגירושין היה מקפח, והותיר אותו ללא רכוש ועם חובות רבים. כמו כן הגבר טען שהוא היה במצב נפשי קשה בעת חתימת הסכם הגירושין, ולכן יש לבטל את ההסכם.

      בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע דחה את כל טענות הגבר. בית המשפט ציין כי הסכם גירושין הוא הסכם הכולל חיובים שלובים זה בזה. גם אם חלק מהסעיפים בהסכם הם לטובת אחד מבני הזוג, אין זה אומר שההסכם מקפח, ויש לבחון את ההסכם הכולל."ביהמ"ש: גם אם חלק מהסעיפים בהסכם גירושין הם לטובת אחד מבני הזוג, אין זה אומר שההסכם מקפח"השופט בן שלו קבע כי הסכם הגירושין שאושר, אינו מקפח באופן קיצוני המצדיק את ביטולו. אמנם האישה קיבלה את הבית והגבר נטל על עצמו את כל החובות פרט למשכנתא, אך בתמורה האישה ויתרה על זכויות בפנסיה של הגבר, שהינה גבוהה בהרבה מהפנסיה שלה. בנוסף האישה ויתרה על כתובה בסכום של כחצי מיליון ₪, שיתכן והיא הייתה זכאית לה, בהתחשב בכך שהגבר הודה שבגד בה.

      טעות בכדאיות העסקה אינה קיפוח בהסכם גירושין

      השופט קבע כי הגבר ידע את שכרה של האישה במהלך הנישואין ושהאישה לא הטעתה אותו בנוגע לשכרה. בית המשפט ציין שגם אם הגבר לא ידע על שכרה המדויק של האישה, מדובר בהפרש זניח, ביחס להפרש העצום בין שכרו של הגבר לשכרה של האישה.

      השופט דחה את טענות הגבר בעניין מצבו הנפשי הקשה, וקבע כי לא בכל מקרה של סערת רגשות בתקופה קשה של גירושין, יקבע כי מצבו הנפשי של האדם מונע ממנו לקבל החלטות. במקרה זה, ניכר כי הגבר היה מודע להחלטותיו. הוא החליף טיוטות עם האישה, העיר הערותיו בכתב על גבי ההסכם, ואף קיים אותו כלשונו במשך חודש.

      לבסוף קבע בית המשפט כי הגבר חתם על הסכם הגירושין מרצונו החופשי, ללא הטעייה או קיפוח. בית המשפט הוסיף כי לכל היותר מדובר בטעות בכדאיות העסקה, שאינה מבטלת את הסכם הגירושין. לפיכך פסק בית המשפט כי הסכם הגירושין לא יבוטל, וחייב את הגבר בהוצאות משפט בסך 20,000 ₪.

      יש לבחון את הסכם הגירושין כמקשה אחת

      ביטול הסכם גירושין שקיבל תוקף שיפוטי, יעשה רק במקרים בודדים. אחת מהעילות לביטול הסכם גירושין היא עילת הקיפוח, אך לא בכל מקרה של טעות בכדאיות העסקה, ניתן יהיה לטעון לקיפוח ולבטל את הסכם הגירושין.

      על מנת לבחון קיפוח בהסכם הגירושין, לא ניתן לבחון סעיפים בודדים, אלא יש לבחון את ההסכם כמקשה אחת. רק כאשר עולה מההסכם כולו קיפוח באופן בולט וחריג, ניתן יהיה לבטל את ההסכם. כך גילה גבר שערך הסכם גירושין והתחרט עליו, שטעות בכדאיות העסקה, אינה עילה לביטול הסכם גירושין.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו 26125-04-19 ז.ר. נ' מ.ו.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש