ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    פרידה זמנית בנישואין [מדריך משפטי, 2024]


    פרידה זמנית בנישואין [מדריך משפטי 2022]אתם רבים בתדירויות הולכות וגוברות, כל ריב מתפוצץ לכם בפנים ונראה לכם שזה הרגע לסיים את היחסים בינכם, אבל אז מגיעה ההתפייסות ואתם נרגעים, נזכרים בבן הזוג שאתם אוהבים ותולים תקוות בהמשך חיים יחד, ואז למחרת.. אתם שוב רבים.. וחוזר חלילה.

    אחרי מחשבה עמוקה, אתם מבינים שאתם לא מוכנים לגירושין אבל אתם חייבים לשנות תקליט ולקחת "פסק זמן". אבל מה קורה כשפסק הזמן נגמר? "we were on a break".

    כדי להמנע מוויכוחים מיתיים שעד היום איש לא פתר, כדאי תמיד להתחיל בתיאום ציפיות בטרם לקבלת החלטות חד צדדיות, ולצורך כך, כדאי להבין מה ההשלכות של אותה פרידה זמנית בנישואין, איך זה עלול להשפיע עליכם לטווח הארוך ואיך לעשות את זה נכון.

    תוכן עניינים

    האם ניתן לקחת פסק זמן בנישואים

    אתם יכולים לבחור לקחת פסק זמן, להתרחק ולחיות בנפרד, אך חשוב להבין שמבחינה משפטית אין מושג כזה "פרודים" ובני זוג יחשבו נשואים כל עוד לא התגרשו. סטטוס של "פרודים" לא קיים, ומדובר בפרידה בינכם שהיא אינה רשמית. על כן חשוב ביתר שאת להבין את המשמעויות הכרוכות בפרידה זו ואת הנפקויות המשפטיות שלה.

    המשמעויות המשפטיות של פרידה זמנית

    רכוש משותף – ממשיך להחשב כרכוש משותף גם בעת הפרידה הזמנית, וכספים ואף חובות שתצברו בתקופה הזו, לרבות פנסיות וזכויות סוציאליות יהיו שייכים לשניכם בעת איזון משאבים, גם אם אתם חיים בנפרד, לכן חשוב להבין מה אתם רואים לנכון לעשות לגבי הרכוש המשותף שלכם בפרק זמן זה.

    עזיבת הבית – חשוב לדעת שבתקופה של פרידה זמנית על הגבר להמשיך לדאוג למזונות אישה וילדים ולתשלומי מדור, ולהמנע בכך מיצירת חוב עתידי, ככל שהפרידה תהפוך לקבועה.

    בנוסף יכולות להיות לעזיבת אחד הצדדים את הבית משמעות משפטית כלכלית רבה, למשל הצד שעזב את הדירה יכול לדרוש בהמשך תשלום דמי שימוש ראויים מהצד שנותר להתגורר בדירה. כמו כן ככל שהצד שעזב לא משלם משכנתא יכול לדרוש החזר התשלומים וכו'.

    כמו כן יכולות להיות לכך השלכות משפטיות בבית הדין הרבני שיחייב את הגבר שעזב את הבית בכתובת האישה או ישלול לאישה שעזבה את הבית את זכותה למזונות ולכתובה בשל עזיבת הבית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      קשר זוגי מחוץ לנישואין – גם אם הסכמתם ביניכם מראש שבזמן הזה אתם יכולים לצאת עם אנשים אחרים, ואתם בטוחים שאתם לגמרי בסדר עם זה מבחינה רגשית, יש לכך משמעות משפטית, בעיקר בפני בית הדין הרבני, שעלול לכפות על אישה שקיימה קשר זוגי במהלך הנישואין גט ולשלול את זכויותיה למזונות אישה וכתובה, ומנגד עלול לחייב גבר שקיים קשר זוגי במהלך הנישואין בכתובת האישה.

      למעשה, דווקא בגלל שמדובר בפרידה שהיא לא רשמית יש לשים לב לדברים רבים יותר, שלא מוסדרים מראש בחוק, ולדאוג להם מראש כדי למנוע נזקים בעתיד.

      5 דברים שחשוב לעשות אם החלטתם לקחת פסק זמן

      להתייעץ עם עורך דין לגירושין – מדובר בפרידה שאינה רשימת, ויש לה נפקויות משפטיות שונות ומגוונות, פנו באופן מיידי לקבל ייעוץ משפטי מקצועי שיתן לכם את הכלים הנכונים לצלוח את פסק הזמן ביניכם בצורה הטובה ביותר.

      לערוך הסכם פרידה זמנית – מומלץ לכתוב הסכם פרידה זמנית שיתן מענה לנושאים העיקריים שיוסדרו בינכם:

      • איך יחולק הרכוש והנכסים שלכם כולל זכויות סוציאליות
      • האם הפרידה הזמנית תהווה את מועד הקרע ככל שתתגרשו
      • האם הכספים בתקופה הזו יתנהלו במשותף, או שישנה הפרדה
      • אחריות בגין חובות כספיים
      • תשלומי הבית המשותף
      • מי ימשיך לגור בבית בתקופה הזו והאם ישולמו דמי שימוש ראויים עבור המגורים
      • מזונות אישה ומדור
      • מזונות ילדים ומדור
      • תשלומים נוספים על הילדים
      • זמני שהות עם הילדים וחלוקת אחריות עליהם

      פרידה זמנית יכולה להיות מה שיציל את היחסים שלכם
      ניתן מראש לערוך גם הסכם ממון או "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין", שיסדיר את החלוקה ביניכם אם וכאשר תבחרו להתגרש, כך שתדעו מראש מה יקרה בתקופת הפרידה הזמנית ומה יקרה בכל אחת מהאפשרויות העתידיות לבוא – במצב שתחזרו לחיות יחד ובמצב שתתגרשו.

      עוד ניתן לנצל את העת ולערוך צוואה, שכן כל עוד אתם נחשבים נשואים, בן הזוג יורש אתכם באופן אוטומטי בהתאם לדיני הירושה.

      לשלם מזונות קטינים, מזונות אישה ותשלומי מדור – בהתאם לדין הדתי, בכל תקופת הנישואין מוטלת על הגבר החובה לדאוג כלכלית לאשתו ולילדיו ולספק להם קורת גג, "מדור". החובה עומדת בעינה גם כאשר הגבר חי בנפרד מהאישה.

      חשוב להבין שאמנם יש עילות שישללו את חובת הגבר לספק לאישה מזונות אישה, אבל הוא עדיין יחוב במזונות ילדיו. על כן הסדירו את עניין המזונות בינכם בהסכם מראש ודאגו להחליט כיצד תשלמו את המשכנתא על מנת לא ליצור חוב.

      להימנע מצבירת חובות ומהחלטות כלכליות גדולות בתקופה הזו – כל חוב שיווצר לכם בתקופה הזו יהייה משותף לשניכם וכך גם כל רווח שיכנס אליכם יחשב לרכוש של שניכם, אלא אם תסדירו בינכם אחרת בהסכם ביניכם. על כן שקלו היטב את הצעדים הכלכליים שלכם בעתה הזו.

      לא להתמהמה – פרידה זמנית יכולה להיות מה שתציל את היחסים שלכם, אך חשוב לזכור גם שפרידה זמנית מהווה מצב ביניים לא מוסדר עם סיכונים משפטיים רבים.

      ניתן לנצל תקופה זו כדי להבריח נכסים, להפסיד את זכות הראשונים ב"מרוץ הסמכויות" כשהצד השני יקדים אתכם לפתוח בהליך גירושין בערכאה המשפטית המתאימה לו, ואף להיות תקופה של הפסדים או רווחים שלא תלויים בבן הזוג, אך ישנו ללא היכר את זכויותיך ברכוש. כמו כן מערכות יחסים חדשות בתקופה זו מהוות גם הן סיכון בעיקר בפני בית הדין הרבני. על כן כדאי שלא להתעכב בסטטוס הפרודים ולפנות בזמן הנכון להליך גירושין.

      ומה עם הילדים?

      תפיסת הזמן של ילדים היא תהליך הבשלה קוגניטיבי שמתפתח עם השנים, ולכן גם אם מדובר בפרידה זמנית ביניכם, מבחינת הילדים שלכם מדובר בפרידה לכל דבר. לכן כדאי להתכונן לכך מראש, ואף לקחת ליווי רגשי שיעזור לכם להתמודד עם השאלות הרבות בנוגע להשפעה הרגשית של הפרידה הזמנית על ילדיכם ולתווך להם את הסיטואציה החדשה בצורה המתאימה ביותר.

      עריכת הסכם פרידה זמנית שיגע בכל הסוגיות הנוגעות לילדיכם, יתן להם יציבות, בטחון, סדר יום ברור והתנהלות שגרתית שתסייע להם בהתמודדות עם התקופה הקשה ותקל עליהם את תהחושות המטלטלות שכל פרידה מביאה עימה.

      האם פרודים יכולים לחיות באותו בית?

      לעזיבת הבית יש משמעות רבה, מבחינת משפטית, מבחינה כלכלית, מבחינה רגשית, ומבחינת הילדים. על כן זוגות שמעוניינים להפרד באופן זמני לעיתים בוחרים להמשיך לגור באותו הבית במהלך תקופת הפירוד.

      גם אם בחרתם להשאר לגור יחד באותו הבית אך בפועל אתם מתנהגים כזוג פרוד לכל דבר, מומלץ לערוך הסכם פרידה זמנית או "הסכם שלום בית ולחילופין גירושין" שמטרתו תהייה להסדיר את ההתנהלות ביניכם כל עוד תגורו במשותף, אם תבחרו לעבור לגור בנפרד ואם תבחרו להתגרש.

      פרידה זמנית בין בני זוג ידועים בציבור

      מעמדם של בני זוג ידועים בציבור מבחינת זכויות הוא דומה למעמד בני זוג נשואים, מלבד מספר חריגים קטנים. בני זוג ידועים בציבור מוגדרים כבני זוג כל עוד הם יכולים להוכיח כי הם מקיימים חיים משותפים.

      לאור כך שהגדרת בני זוג ידועים בציבור מתבססת על הוכחת כוונתם לשיתוף, פרידה זמנית יכולה להוות ראייה לקרע ביניהם ולכך שהם כבר אינם ידועים בציבור. אם כך, הקביעה כי מדובר בפרידה זמנית תעשה בעיקר בראי הזמן, אם הם חזרו בסופו של דבר מדובר היה בפרידה זמנית, ואם הם מיאנו לחזור, הפרידה תחשב כקבועה.

      על כן מומלץ ביתר שאת לפנות לייעוץ משפטי ולערוך הסכם ממון והסכם פרידה שיכללו את כל הסוגיות הרלוונטיות לבני הזוג ולאשרם בבית המשפט לענייני משפחה, על מנת להמנע ממאבקים ממושכים בעתיד.

      5 דברים שניתן להשיג כשמחליטים על פרידה זמנית

      1. שלום בית – לעיתים הזמן והמרחק עושים את שלהם, והם יכולים להציל את הנישואין שלכם ולהביא לשלום בית. מרחוק, כל הריבים הקטנים מתגמדים פתאום, לעומת תחושת הגעגוע לבית, לאינטימיות ולקרבה ביניכם. כך שאתם עשויים למצוא את עצמכם מגלים שבעצם היה לכם טוב ביחד, ומוכנים לעבוד על הקשיים, למען שלום בית.
      2. שבירת מעגל הריבים – ריבים הם מעגל שמזין את עצמו. ככל שמצליחים לנהל את הריבים בצורה נכונה, ולהתפייס, הריבים בריאים לקשר תקין. אך כאשר הריבים מתלהטים, תחושות כמו בוז וזלזול עולות, וכל פעם התפייסות נראית רחוקה יותר, לעיתים צריך פסק זמן, שישבור את מעגל הקסמים המרושע.

      3. לחזור לפרופורציות – במהלך ריב, אתם עשויים לראות הכול באופן כאוטי ומוגזם. בתקופות קשות יותר, אתם מוצאים את עצמכם רבים יותר, ואתם בטוחים שהקשר שלכם הגיע לקיצו. לעיתים פרידה זמנית, תסייע לכם לחזור לפרופורציות, ולגלות שהקשיים שלכם, פחות גרועים משחשבתם.

      4. מענה לתחושת הפספוס – הגעגוע לחיי הרווקות, לפעמים מערפל את חושיהם של מי שנמצאים בזוגיות ארוכת טווח. הדשא של השכן נראה להם ירוק יותר, והם מרגישים שהם מפספסים משהו. פרידה זמנית יכולה לסייע לבני הזוג, לראות גם את החסרונות שבעולם הרווקות, ולהבין שהצבע של הדשא שלהם דווקא נראה מצוין.
      5. השלמה עם גירושין – פרידה זמנית עשויה להפוך גם לפרידה קבועה, אתם אולי חושבים שמדובר בחסרון, אך למעשה זה יתרון גדול. זוגות רבים מתלבטים, מתחבטים, ומייגעים את עצמם לגבי ההחלטה האם כדאי להיפרד.

      פרידה זמנית יכולה לתת לכם את המענה לכך. אם אתם חשים שהפרידה הזמנית רק מטיבה אתכם, ומגלים דווקא בזכות המרחק, כמה רע היה לכם בנישואין, ושאתם פשוט לא מסוגלים לחזור להתגורר יחד, כנראה שתהיו שלמים יותר עם ההחלטה שלכם להתגרש.

      האם נכון להיכנס להליך גישור כשמחליטים על פרידה זמנית?

      אם החלטתם על פרידה זמנית, נכון יהיה לעשות זאת באופן מסודר. הליך גישור במהלך פרידה זמנית, יכול למנוע קודם כל מצב בו הסכסוך ביניכם יחריף ויהפוך מיד לפרידה קבועה, עקב אי הסכמות כאלו ואחרות, לגבי ההתנהלות שלכם בזמן הפרידה.

      בנוסף הליך גישור יעניק לכם את כל המידע הנחוץ לכם על פרידה זמנית והשלכותיה המשפטיות, יסייע לכם להגיע להבנות לגבי ההתנהלות הכלכלית בינכם, וההתנהלות עם הילדים, ויסייע לכם לערוך הסכם פרידה זמנית, שיגן על הזכויות שלכם, בעת הפרידה הזמנית.

      טיפ: במקביל להליך גישור, שיקלו גם לפנות לטיפול זוגי. טיפול זוגי יסייע לכם לעבד את התחושות שעולות על רקע הפרידה הזמנית, להציב את הגבולות שמתאימים לכם, ולהגיע להחלטה הנכונה עבורכם לגבי המשך ניהול הקשר, לאחר הפרידה הזמנית.

      לסיכום

      תיאום ציפיות והגעה להסכמות אלו מילות מפתח בכל הנוגע להחלטתכם להפרד באופן זמני. כאמור, פרידה זמנית יכולה להציל את היחסים ביניכם, להביא אתכם למקום טוב יותר ולתת לכם את הזמן לטפל בעצמכם ובקרעים ובחיכוכים שהובילו אתכם להגיע אליה.

      אך חשוב לזכור שמדובר בהחלטה אישית ביניכם להפסיק לחיות כזוג, ואין מדובר בסטטוס זוגי מוכר בפני רשויות החוק והערכאות השיפוטיות, שמבחינתם אתם נותרים כזוג נשוי לכל דבר ועניין ושההחלטה להפרד באופן זמני, מציבה אתכם במקום פגיע שעלול לגרום לכם נזק לטווח הארוך ולפגוע בזכויותיכם.

      על כן חשוב להסדיר את העניינים ביניכם מראש, לתאם ציפיות למנוע חיכוכים וויכוחים מיותרים, שיכולה להיות להם גם משמעות כלכלית רבה בהמשך. לצורך כך היוועצו בעורך דין לענייני משפחה המכיר את התחום ויערוך לכם הסכם פרידה זמנית.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש