ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    ביהמ"ש למשפחה בת"א: למרות שהאב פוטר, הסכם הגירושין לא ישונה!

    הורים לשלושה ילדים ערכו הסכם גירושין כולל המסדיר את מזונות הילדים, המשמורת וחלוקת הרכוש. כשלוש שנים לאחר שאושר הסכם הגירושין, האב פוטר מעבודתו וביקש לשנות את סכום המזונות שנקבע בהסכם הגירושין.

    בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, קבע כי סכום המזונות הוא חלק מתמונה כלכלית שלמה, שגובשה בעת עריכת הסכם הגירושין. בית המשפט הבהיר כי על אף שהאב פוטר מעבודתו, מדובר בשינוי זמני שאינו ממצה את פוטנציאל השתכרותו, ופסק כי לא התרחש שינוי נסיבות מהותי ומשמעותי המצדיק את שינוי הסכם הגירושין.

    למרות שהאב פוטר, הסכם הגירושין לא ישונה

    תוכן עניינים

    האב פוטר וביקש להקטין את המזונות שנקבעו בהסכם הגירושין

    בני זוג שהיו נשואים זה לזו והביאו לעולם 3 ילדים, הסתכסכו וערכו הסכם גירושין. בני הזוג גיבשו הסכם גירושין כולל, שהסדיר ביניהם, בין היתר, את זמני השהות של הילדים עם כל אחד מהם, את מזונות הילדים, ואת חלוקת הרכוש.

    במהלך השנים שלאחר אישור הסכם הגירושין האב פוטר מעבודתו, היה מובטל למשך תקופה, ולאחר מכן מצא עבודה בשכר נמוך יותר משכרו הקודם. במקביל במהלך הזמן, גם הורחבו זמני השהות של האב עם ילדיו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      לאחר כשלוש שנים, האב ביקש לשנות את הסכם הגירושין ולהקטין את דמי המזונות שהוסכמו, בשל שינוי הנסיבות המהותי בזמני השהות שלו עם הילדים, ובשל שינוי הנסיבות המהותי בשכרו.

      לא כל שינוי בזמני השהות שנקבעו בהסכם הגירושין הוא מהותי

      בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב דחה את בקשת האב לשנות את הסכם הגירושין, ולהקטין את סכום המזונות. בית המשפט קבע שזמני השהות של האב עם הילדים אמנם הורחבו ב-3 ימים בחודש, אך בפועל, הם הורחבו רק עם שניים מילדיו, כשבמקביל צומצמו זמני השהות של האב עם הבן הגדול.ביהמ"ש: לא כל שינוי בזמני השהות עם אחד ההורים, יהווה שינוי נסיבות מהותי שיצדיק את שינוי הסכם הגירושיןבית המשפט הדגיש שלא כל שינוי בזמני השהות עם אחד ההורים, יהווה שינוי נסיבות מהותי שיצדיק את שינוי הסכם הגירושין. במקרה זה השינוי בזמני השהות של הילדים עם האב הוא מינורי, ואינו מצדיק את שינוי הסכם הגירושין.

      לא ניתן לעשות הפרדה מלאכותית בין סעיף המזונות לבין יתר חלקי הסכם הגירושין

      בית המשפט קבע גם כי לא ניתן לעשות הפרדה מלאכותית בהסכם הגירושין, בין סעיף המזונות לבין שאר חלקי ההסכם. בית המשפט הבהיר כי לא ניתן לשנות את סעיף המזונות, מבלי לבחון את הסכם הגירושין כולו, לרבות חלוקת הרכוש בין הצדדים.

      סגנית הנשיא, השופטת מירה דהן, בחנה את הסכם הגירושין הכולל וקבעה שהאם ויתרה על זכותה לכתובה, על זכותה בדירה שבבעלות האב ועל זכויות נוספות ברכוש האב, כשבתמורה האב הסכים לשלם סכום מזונות גבוה יותר. סגנית הנשיאה הדגישה שלא ניתן לשנות את סעיף המזונות בלבד, מבלי לייחס משמעות לרכוש הרב שבבעלותו.

      על אף הפיטורין, לא חלה ירידה משמעותית בהכנסות האב

      בנוסף קבע בית המשפט כי על מנת לשנות את סכום המזונות שהוסכם, צריך להראות שינוי נסיבות משמעותי, מהותי ובולט שמצדיק התערבות בהסכם הגירושין.

      סגנית הנשיא קבעה כי לא חלה ירידה משמעותית בהכנסות החודשיות של האב. אמנם האב פוטר, וכעת הוא מועסק בשכר נמוך יותר, אך מדובר בהכנסה זמנית בתקופת לימודיו של האב, כשלאב יש השכלה ופוטנציאל השתכרות גבוה בהרבה. בנוסף לאב ישנן הכנסות פסיביות מדירות שבבעלותו, כך שבסופו של יום, כל הכנסותיו, אינן נמוכות בהרבה מהכנסתו בעת אישור הסכם הגירושין.

      לבסוף קבעה סגנית הנשיא כי לא חל שינוי נסיבות מהותי, לא בזמני השהות של האב עם ילדיו ולא בהכנסותיו של האב. לפיכך, סגנית הנשיא פסקה כי הסכם הגירושין לא ישונה, וכי סעיף המזונות יעמוד על תוקפו, וחייבה את האב בהוצאות לטובת האם בסך 35,000 ₪.

      ניתן להפחית מזונות שנקבעו בהסכם גירושין, אם התרחש שינוי נסיבות מהותי ומשמעותי

      שינוי הסכם גירושין בנושאים הרלוונטיים לילדים, כמו מזונותיהם, יתאפשר במקרים בהם התקיים שינוי נסיבות מהותי ומשמעותי מאז אישור הסכם הגירושין.

      על מנת להוכיח שינוי נסיבות מהותי ומשמעותי, יש להראות כי התרחש שינוי מאז אושר הסכם הגירושין, כי השינוי היה משמעותי, וכי לא ניתן היה לצפות אותו מראש בעת אישור הסכם הגירושין.

      המזונות ישונו רק במקרים בולטים, לאחר שבית המשפט יבחן את סעיף המזונות באופן כולל, יחד עם שאר סעיפי ההסכם, לרבות חלוקת הרכוש, במקרים בהם בית המשפט שוכנע שהתרחש שינוי מהותי בנסיבות, שיצדיק התערבות בהסכם הגירושין. כך התברר לאב, שפיטורין, אינם עילה מספיקה לשינוי סכום המזונות שנקבע בהסכם הגירושין.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו 26075-01-20 א.ב. נ' ג.ד.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש