ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    הסכם גירושין בהיריון [מדריך משפטי, 2024]

    הליך גירושין הוא צעד מורכב וקשה, וכשמוסיפים לכך את חוויות ההיריון ואי הוודאות האופפת אותו, אתם עלולים למצוא את עצמכם במעגל של תחושות קשות וחשש לעתיד גורלכם וגורל ילדכם המשותף, שטרם נולד.

    בשנים האחרונות זוגות רבים מבינים שעדיף להם להגיע יחד להסכמות ולא להיגרר להליכי גירושין מייגעים, מאבקים ממושכים, הדבר נכון ביתר שאת כאשר מדובר בגירושין בהיריון.

    הסכם גירושין בהיריון [מדריך משפטי 2024]

    ההיריון מצריך מהאם כוחות רבים, שחבל לכלות במאבקים בבית המשפט, במיוחד כאשר הם עלולים להיגרר גם לאחר לידת התינוק, ולכלות את כל כוחותיהם של הורים עייפים ממילא לתינוק בן יומו.

    תוכן עניינים

    מהו הסכם גירושין

    הסכם גירושין הוא הסכם בין בני זוג שמחליטים להתגרש בהסכמה ולעלות על הכתב את כל ההסכמות שלהם, תוך שהם צופים פני עתיד. ההסכם יכלול לרוב הסכמה בעניין סידור הגט, חלוקת הרכוש, מזונות הילדים חלוקת האחריות ההורית וזמני השהות עימם.

    הסכם גירושין במהלך ההיריון יכלול את כל הנושאים שיכלול הסכם גירושין רגיל, כשבנוסף הוא יכלול גם נושאים ודגשים ספציפיים למצבם של בני הזוג, כלומר דגשים לתקופת ההיריון ולתקופת הינקות המוקדמת של התינוק.

    5 דגשים בעריכת הסכם גירושין במהלך היריון

    אחריות הורית – הבחינו בין התקופה הראשונית שלאחר הולדת התינוק לתקופה שלאחר מכן בכל הנוגע לזמני השהות. ברוב המקרים תינוק בן יומו יהייה צמוד לאימו ובמיוחד ככל שהתינוק יונק, כך שלרוב בשנה-שנתיים הראשונות לחייו נהוג לקבוע זמני שהות מצומצמים יותר בינו לבין האב שיורחבו בהדרגה בהתאם להסכמות בני הזוג.

    מגורים קרובים – קבעו סעיף שיגדיר את המרחק המקסימלי של מקום המגורים של כל אחד מכם, אם אתם מעוניינים בזמני שהות דומים בעתיד. טלטול של פעוט בין שני בתים רחוקים, כשאחד מהבתים רחוק מהמסגרת החינוכית בה הוא ישהה כשיגדל, יקשה עליכם לקיים עימו זמני שהות דומים.

    מזונות קטינים – תשלום מזונות מחושב בדרך כלל על בסיס רמת ההכנסות של הצדדים ובהתחשב בזמני השהות שלו עם הוריו.

    שימו לב שלתינוק בן יומו הוצאות רבות, כמו כן הוא כנראה עתיד לשהות יותר אצל האם בתחילה, על כן תנו לכך דגש בעת קביעת המזונות לתינוק לאחר שיוולד, ושיקלו לעשות מתווה הדרגתי של מזונות שיתחיל במזונות גבוהים יותר ויופחת בהמשך.

    כמו כן כדאי לסכם ביניכם בכל הנוגע להארכת חופשת הלידה, לאחר תום חופשת הלידה בתשלום. נשים רבות נשארות בבית עם התינוק גם לאחר 3.5 חודשי חופשת לידה בתשלום, בשל סיבות רבות בהן נמנה גם קושי למצוא גן מתאים לתינוק בגיל זה ועלות יקרה ולא משתלמת של מטפלת ליום עבודה מלא. ככל שיש לכם את האפשרות הכלכלית לכך, כדאי לקחת זאת בחשבון בעת קביעת מזונות התינוק בחודשים הראשונים לחייו.

    בנוסף כדאי לשקול לקבוע תשלום מזונות קטינים לתקופת ההיריון, שיתן מענה כלכלי לעלויות הבדיקות הרבות שנערכות לעובר וההוצאות הרפואיות הכוללות בהיריון.

    מזונות אישה או תשלומים מיוחדים לתקופת ההיריון – שיקלו להכניס במידת הצורך גם סעיפים לגבי תשלומים מיוחדים לתקופת ההיריון ככל שעולה צורך כזה. היריון לעיתים מביא עימו קשיים פיזיים וקשיים להמשיך להשתכר באותו האופן כפי שהאישה נהגה להשתכר, שלא תמיד מכוסים באמצעות זכויותיה הסוציאליות של האישה בעבודה/ביטוח לאומי. כמו כן לעיתים האישה נאלצת להוציא סכומים לא מבוטלים על ציוד עזר להיריון וללידה, קורסים, דולה וכיו"ב.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תשלומים מיוחדים ללידת התינוק –  רכישת ציוד לתינוק ראשון זה עסק יקר. על כן הכניסו סעיפים הנוגעים לרכישת ציוד מתאים לתינוק. אמנם יש מוצרים שתאלצו לרכוש בכפל ואז כל אחד מכם וודאי ירכוש לעצמו, אך יש מוצרים שיעברו ביניכם עם התינוק כמו ביגוד, עגלה וכו' ומוצרים שאחד מכם כלל לא יצטרך לרכוש, למשל ציוד לשינה בטרם הוא ישן אצל האב.

      היוועצו עם עורך דין לגירושין – תקופת הגירושין הינה תקופה מלחיצה וקשה, הוסיפו לה גם את תקופת ההיריון שהיא תקופה לחוצה גם כן בפני עצמה, והנה לכם סיר לחץ מבעבע שיסתיים בבית המשפט במאבק ממושך ומייגע. חסכו את זה מעצמכם, ופנו להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה שיכווין אתכם וידע להתאים לכם את ההסכם המדוייק ביותר עבורכם ועבור התינוק הרך שטרם נולד.

      אשרו את ההסכם בפני הערכאה השיפוטית – בסופו של יום מדובר בהסכם גירושין לכל דבר, שיקבל תוקף רק לאחר אישורו בערכאה השיפוטית שתבחרו (בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני). על כן פנו לאשר את ההסכם מייד לאחר חתימתו.

      גירושין בהיריון

      על מנת לקבל גט עליכם לפנות לבית הדין הרבני. ההלכה היהודית אינה אוסרת על גירושין במהלך ההיריון. יחד עם זאת, לרוב, וככל שלא מדובר ביחסים אלימים ואין סכנה לאישה או לעובר, בית הדין הרבני יבדוק לעומק את הנסיבות והרצון של בני הזוג להתגרש דווקא בזמן ההיריון, מתוך הנחה שמדובר בזמן קשה גופנית ונפשית, ומתוך אמונה כי היחסים בין בני הזוג ישתפרו בהמשך.

      על כן, ככל שתוגש לבית הדין הרבני בקשה לגירושין מטעם אחד מהצדדים בלבד, בית הדין יפעל לשכנע את הצדדים לשלום בית ויבקש לדחות את מתן הגט לאחר הלידה. כך שככל שגמרתם בדעתכם להתגרש במהירות במהלך תקופת ההיריון, רצוי תחילה ובטרם לפנייה לבית הדין הרבני, לפנות לאשר הסכם גירושין.

      לאחר מכן פנו לבית הדין הרבני בבקשה מוסכמת למתן גט שתותיר שיקול דעת מועט בלבד לדיינים, ותחיש ככל הנראה את מתן הגט המיוחל.

      מה מוביל נשים להגיש תביעה לשלום בית כשהבעל לוחץ על הסכם גירושין במהלך ההיריון?

      בניגוד לגבר שיכול להינשא מיד לאחר הגירושין, אישה במהלך היריון אינה יכולה להינשא מיד, אלא נאלצת להמתין לפחות 3 חודשים, ואם היא ילדה והיא מניקה יתכן והיא אף תאלץ להמתין שנתיים, כל עוד לא קיבלה היתר להינשא מוקדם יותר (למשל במקרים בהם היא הוכיחה שהיא אינה מניקה, לא הניקה את ילדיה הקודמים וכו').

      לפיכך, כשהבעל לוחץ על הסכם גירושין במהלך ההיריון, והאישה אינה זקוקה לגט באופן מידי, שכן ממילא היא אינה יכולה להינשא באופן מידי, היא עשויה להגיש תביעה לשלום בית, במטרה לעכב את הליכי הגירושין ולזכות ביתרון במסגרת הסכם הגירושין, באמצעות הפעלת לחץ על הבעל.

      כמו כן נשים עשויות להגיש תביעה לשלום בית, במטרה לזכות בזכויות בבית הדין הרבני. כמו למשל: מזונות אישה, סיכוי גבוה יותר לקבל את הכתובה (אם הגבר יסרב לשלום בית), ותביעה למדור ספציפי על מנת להמשיך להתגורר בבית, ולעכב את הליך פירוק השיתוף.

      יחד עם זאת חשוב לדעת, שאם בית הדין הרבני יקבע שהתביעה לשלום בית אינה כנה, בית הדין עשוי לדחות את התביעה.

      מה המשמעות של גירושין במהלך ההיריון

      מבחינה הלכתית לאחר הגירושין במהלך תקופת ההיריון, אישה תוכל להנשא בשנית רק בתום 3 חודשים מיום הגירושין. תכלית תקופת הצינון הזו היא לא להותיר ספקות בנוגע לזהות אבי הילד. יצויין כי בישראל ניתן לערוך בדיקת רקמות גנטית לצורך בירור אבהות, אך ורק באישור בית המשפט או בית הדין הרבני בישראל.

      עוד חשוב לדעת כי כאשר מדובר באישה נשואה, הבעל נחשב אוטומטית לאבי הילד. כך שכאשר מדובר באישה נשואה שבעלה מתכחש לאבהותו, בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני ימנעו מלחייב לערוך בדיקות רקמות גנטית לצורך בירור אבהות, וזאת מתוך חשש ממזרות, כלומר מתוך החשש שהילד יחשב כממזר, שאז יהיו לכך השלכות רבות על הילד, לרבות האיסור להנשא ליהודי.

      גירושין בהיריון על רקע של דרישת הבעל לבדיקת אבהות

      גבר שדורש בדיקת אבהות, יידרש לקבל את אישור בית המשפט לצורך עריכת בדיקת רקמות. בית המשפט יאפשר לערוך בדיקת אבהות, רק במקרים שאין חשש לממזרות.

      המשמעות היא שבמרבית המקרים בהם גבר יהודי מבקש להתגרש מאישה יהודייה בתקופת ההיריון, בית המשפט לא יאפשר לערוך בדיקת אבהות, והבעל יחשב אוטומטית לאבי העובר, על כל המשמעויות הכרוכות בכך, לרבות הטלת חובת מזונות על הבעל.

      לעומת זאת, אם אין חשש לממזרות, למשל במקרים בהם האישה אינה יהודייה, בית המשפט עשוי לאפשר לערוך בדיקת אבהות, בטרם לחיוב האב במזונות. יחד עם זאת, במהלך ההיריון, האישה אינה מחויבת לערוך בדיקת אבהות לעובר, והבעל יאלץ להמתין ללידת הילד על מנת לבצע את הבדיקה ולגלות את האבהות.

      האם הסכם גירושין במהלך ההיריון עולה בקנה אחד עם טובת הילד?

      בעבר התפישה הייתה כי בטרם ללידת הילד לא ניתן לעשות הסכם לגביו. אף על פי כן כיום ניכר בפסיקה של בית המשפט לענייני משפחה כי אישור ההסכם בעת ההיריון הינו לטובת הילד. כך למשל נפסק בבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, בעניין אישור הסכם הורות משותפת, כי טובת הקטין תהייה אישור ההסכם כבר בשלב ההיריון.

      הרציונל הוא שיינתן מעמד לחובות ולזכויות של שני ההורים העתידיים כלפי העובר כבר בעת הפרידה, מה שיחסוך גם מאבקים מתמשכים בתקופת ההיריון ובתקופתו הראשונית שלאחר לידת התינוק.
      מזונות אישה בהיריון

      ההלכה היהודית מחייבת את האיש לדאוג לאישה במהלך כל הנישואין ועד למתן הגט, כאשר גובה תשלום מזונות נקבע בהתאם לרמת החיים אליה היא הורגלה, תוך שהכנסות מדמי עבודה, יקוזזו מדמי המזונות. חשוב לציין שהאיש לא יכול לכפות על האישה לעבוד רק כדי להמנע מתשלום מזונות אישה. הדברים חשובים ביתר שאת כאשר מדובר באישה בהיריון, שלעיתים נאלצת גם להפסיק לעבוד או להפחית משרה בשל ההריון, ולא תמיד היא זכאית לקצבה מטעם ביטוח לאומי, או שהקצבה אינה מספיקה למחייתה.

      כמו כן מדובר בתקופה שבה ישנן הוצאות נלוות להיריון, ולבדיקות הרבות שנערכות בהיריון, שמומלץ לשקלל ככל שפונים להגיש תביעה למזונות אישה או עורכים הסכם גירושין בהיריון.

      גירושין בהיריון שני

      מדובר באותו ההליך והשוני העיקרי מתמקד בכך שאתם כבר הורים לילד אחד ואתם יודעים איך אתם מתנהלים לגביו ומה יהיה הנכון לטובתו. על כן מומלץ לערוך הסכם גירושין רגיל כפי שעורכים בני זוג עם ילדים המבקשים להתגרש, על מנת לתת מענה לצרכי הילד הגדול. הסכם זה יהווה את הקרקע.

      בנוסף הכניסו להסכם סעיפים הנוגעים גם להסכם גירושין בהיריון בכל הנוגע לתינוק שטרם נולד. כלומר תשלומים מיוחדים, מזונות בתחילת הדרך שיופחתו בהדרגה ויושוו למזונות הילד הגדול בהמשך, וזמני שהות מיוחדים בגילאי הינקות שיורחבו בהדרגה עד להשוואתם לזמני השהות שכבר קבעתם לגבי הילד הגדול.

      לסיכום

      גירושין בתקופת ההיריון אינם קלים וטומנים בחובם חששות רבים לעתיד לבוא, על כן מומלץ להתייעץ עם עורך דין, להגיע להסכמות כבכל הסכם גירושין ולתת מענה גם לכל הנושאים הרלוונטיים להיריון ולרך שעתיד להוולד. ושיהייה בשעה טובה ומוצלחת!

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש