ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

     איך להתגרש נכון גם כשיש ילדים קטנים

    תהליך גירושין אינו קל. זהו תהליך הדורש כוחות נפש והתמודדות עם מצבים לא מוכרים המעמידים את בני הזוג בפני קבלת החלטות קשות.

     איך להתגרש נכון גם כשיש ילדים קטנים

    תהליך גירושין אינו נוגע רק לבני הזוג הנפרדים, אלא משפיע בצורה מובהקת על בני הבית הקרובים, ובראשם כמובן הילדים. ואם לבני הזוג ישנם ילדים קטנים שאינם מסוגלים לרדת לשורשו של תהליך הגירושין וסיבותיו, הרי שהמצב מורכב בהרבה.

    בכל תהליך גירושין חשוב מאוד לקחת בחשבון את ההשלכות של כל החלטה המתקבלת בין בני הזוג, על הילדים. ולכן תשובה לשאלה איך להתגרש נכון גם כשיש ילדים קטנים, תלויה בראש ובראשונה בגישתם של בני הזוג לתהליך זה, וליכולתם ליצור אווירה נוחה לשם הכנתם של הילדים לשינויים שיחולו לאחר סיומו של התהליך.

    תוכן עניינים

    איך להתגרש נכון? הגיעו להסכמות מוקדמות!

    תהליך הגירושין כולל בתוכו החלטות והסכמות בתחומים רבים הנוגעים לחייהם המשותפים של בני הזוג, מהן החלטות כלכליות ומהן החלטות אישיות הנוגעות אף לילדים.

    כאשר בני הזוג ניגשים לפתוח תיק גירושין, הם מופנים ליחידת סמך בבית המשפט למשפחה או בבית הדין, שתפקידה לנסות ולגשר בין בני הזוג ואף לעזור להם להגיע להסכמות עד לחתימה על הסכם גירושין.

    אם בני הזוג חפצים לשמור על שלמות התא המשפחתי ועל בריאותם הנפשית של הילדים, טוב יעשו אם ייעזרו בכל האמצעים הניתנים להם במסגרת תהליך הגירושין ובכלל זה הפניה לייעוץ זוגי, הדרכה הורית, סדנאות, ייעוץ פסיכולוגי וכו'. ואם צריך, אף היעזרות בעורך דין חיצוני מגשר היכול לסייע להגיע להסכמות מוקדמות בצורה אפקטיבית ומהירה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תהליך גירושין המלוּוה בדם רע בין בני הזוג, משפיע באופן ישיר על ילדיהם. לכן כל הסכמה מוקדמת שיגיעו אליה בני הזוג תחסוך לא רק זמן וכסף, אלא גם רגשות שליליים והתנכרות מצידם של הילדים. כל הסכם גירושים חייב לכלול את כל הנושאים החשובים, וביניהם:

      1. אופן חלוקת הרכוש – בדרך כלל נושא זה גורם לסכסוכים רבים בין בני הזוג ולכן חשוב להגיע להסכמות מוקדמות שיאפשרו הגעה קלה יותר להסכם גירושין. אם חתמו בני הזוג על הסכם ממון, הרי שהוראותיו גוברות על הוראות חוק יחסי ממון.
      2. הסדרי ראייה ומשמורת – נושא הסדרי הראייה הוא הנושא הנוגע באופן ישיר לילדי בני הזוג. ולכן אם הילדים בגיל שניתן לשתפם, טוב יעשו בני הזוג אם יתייעצו עם הילדים ויערבו אותם בהחלטה בנושא. חשוב מאוד לקבוע הסדרים לאורך זמן כדי שלילדים תהיה מסגרת יציבה עד כמה שניתן והם לא יהיו נתונים לשינויים וזעזועים תכופים. מגורים של שני הזוג בקרבת מקום, בוודאי תקל על תקופת ההסתגלות של הילדים למצב החדש.

       איך להתגרש נכון? שמרו את הילדים מחוץ לסכסוך!

      כל תהליך גירושין עלול להביא את בני הזוג להחצנת רגשות, לכעסים ותסכולים. ישנם מקרים שהורה אחד מסית את הילדים כנגד ההורה השני כדי להשיג יתרונות דיוניים ואף להשפיע על החלטות שונות.

      כאשר ילדי בני הזוג עדיין קטנים, הם קלים להשפעה ונתונים למניפולציות רגשיות. לכן חשוב מאוד, אם בני הזוג מעוניינים בטובתם של הילדים, להפגין כלפי חוץ, גם אם הדבר קשה, יחסים קרובים עד כמה שניתן, תוך שמירה על מסגרת התא המשפחתי. המשך ארוחות משפחתיות ובילויים עשויים בהחלט לסייע לילדים לצלוח את תקופת הגירושין במינימום חשיפה שלילית לצדדים הקשים והמכוערים העלולים להיווצר במהלך תקופה זו.

      חשוב לזכור כי גם לאחר סיומו של תהליך הגירושין, בני זוג הפרודים חייבים לשמר את התא המשפחתי. הבנה לחשיבות המשך קיום התא המשפחתי, גם אם בפורמט אחר, תסייע לילדיהם כאמור, לעבור את התקופה ללא צלקות נפשיות עתידיות.

      אם בני הזוג מעוניינים בטובתם של הילדים, להפגין כלפי חוץ, גם אם הדבר קשה, יחסים קרובים עד כמה שניתןאיך להתגרש נכון? דאגו לרווחת הילדים גם לאחר הגירושין

      כיוון שחלק חשוב מהסכם הגירושין הוא ההסכם הכלכלי, הרי שטבעי הדבר שכל צד יהיה מעוניין למקסם את חלקו ולהוציא מן הצד השני ויתורים ככל הניתן.

      למרות גישה מובנת זו, חשוב לזכור כי בן הזוג המשמורן הדואג לילדים בהתנהלות היום יומית שלהם, חייב להיות מסוגל לספק להם את כל צרכיהם הפיזיים באופן שאינו משדר "מסכנות" או מרירות על הצד השני.

      ולכן גם כאשר באים לחתום על החלק הרכושי בהסכם הגירושין, יש לשים לב כי לילדים ניתנו כל צרכיהם בצורה מכובדת. ילד השומע מהורה משמורן הערות כלפי ההורה השני, המבטאות קיפוח ותחושת מחסור, עלול אף הוא לפתח רגשות שליליים כנגד ההורה "המקפח".

      איך לספר לילדים שהחלטתם להתגרש?

      הדרך בה תספרו לילדים שהחלטתם להתגרש, תשפיע רבות על האופן בו הם יקבלו את הגירושין. ככל שתצליחו לספר להם באופן שתואם לצרכים שלהם, כך הם יצליחו להתמודד טוב יותר עם הגירושין.

      מתי לספר לילדים על הגירושין?

      כדאי לספר לילדים על הגירושין בהקדם האפשרי. ילדים חשים את המתח ביניכם ואת שינוי האווירה בבית. החלל שנוצר בעקבות השאלות שבראשם, עלול להתמלא בדמיונות ומחשבות, שהן גרועות יותר מהאמת. לכן לא כדאי להמתין ולהתעכב עם השיחה על הגירושין.

      יחד עם זאת, חשוב לספר על הגירושין רק לאחר שהגעתם להחלטה סופית וברורה שאתם מתגרשים, ושעומדים להיות שינויים בחייהם. אם אתם עדיין בתקופה של התלבטויות, ואתם עשויים לשוב זה לזו, יתכן שכדאי להמתין עם השיחה על הגירושין.

      מי מספר לילדים שהחלטתם להתגרש?

      רצוי שתשבו שניכם יחד לפני השיחה עם הילדים, ותתאמו את הדברים ביניכם. לאחר שגיבשתם את הדרך בה אתם מבקשים לספר זאת לילדים, רצוי לספר להם ביחד על הגירושין.

      יחד עם זאת, במקרים שאינכם מסוגלים לעשות זאת יחד בצורה נעימה שתתרכז בילדים שלכם, ולא בכם, תאלצו לספר להם בנפרד, או לקבוע מי יספר להם. גם במקרה זה נסו להכין את עצמכם מראש, ולהתכונן לשאלות שהילדים יעלו בפני ההורה השני, לאחר השיחה.

      למי מהילדים לספר קודם על הגירושין?

      רצוי לשבת יחד כולכם, ולספר לכל הילדים יחד על הגירושין. כשיש פערי גיל בין הילדים, וההבנה של כל ילד היא אחרת, כדאי להתאים את התוכן הכללי שיותאם לטווח הגילאים הרחב.

      לאחר מכן ניתן לקיים שיחות אישיות יותר עם כל אחד מהילדים, ולתת מענה רחב יותר לשאלות הפרטניות של כל אחד מהם, בהתאם לגיל.

      מה לספר לילדים על הגירושין?

      שאלת השאלות. התוכן של השיחה על הגירושין חייב להיות מחושב ומתוכנן מראש, כולל תשובות מוכנות לשאלות שהילדים שלכם עלולים לשאול.

      הבהרות שכדאי להתחיל איתן בשיחה:

      1. אתם אוהבים את הילדים.
      2. הם לא אשמים בגירושין.
      3. אמנם אתם מתגרשים, אך תמשיכו לעולם להיות המשפחה שלהם וההורים שלהם.
      4. הם לעולם לא יצטרכו לבחור ביניכם.
      5. הגירושין הם סופיים, מוחלטים ולא ניתנים לשינוי.

      לאחר שתבהירו לילדים את הדברים החשובים הללו, נסו לספר באופן ענייני שאתם נפרדים, מבלי לפרט מעבר לנדרש. הימנעו מהטחת האשמות ומכניסה לעודף פרטים לא רצויים, כגון מי הגורם לגירושין, בגידות, כספים וכו'.

      לאחר מכן כדאי לתת הסברים עניינים לשינויים שישפיעו על חיי הילדים, כמו היכן הם יגורו, מתי הם יפגשו כל אחד מכם, מי לוקח אותם מהמוסד החינוכי, האם יתרחש שינוי במוסדות החינוך וכולי.

      לבסוף תנו לילדים מקום לשאול שאלות, ולהתבטא באופן חופשי. חשוב מאוד, שלאורך כל השיחה תכילו את הרגשות שלהם, תהיו קשובים לתגובות שלהם, תגלו רגישות לקשיים שלהם, ותתנו להם להרגיש שאתם מבינים את התחושות שלהם.

      גירושין עם ילדים

      גירושין עם ילדים מעלים סוגיות מורכבות יותר מגירושין ללא ילדים. ההתלבטות עצמה האם להתגרש, היא מורכבת ביותר.

      מצד אחד החשש מלפגוע בטובת הילדים עשוי להיות בעוכריכם, ולהשאיר אתכם בזוגיות רעילה; מצד שני המוטיבציה לנסות ולהשקיע יותר מאמצים להצלת הקשר הזוגי כשיש ילדים, יכולה לעיתים לסייע לכם לתקן קשר זוגי, שאולי הייתם מוותרים עליו לולא הילדים.

      בנוסף, גירושין עם ילדים כוללים סוגיות משפטיות מורכבות הנוגעות לילדים עצמם, כמו חלוקת זמני השהות עם הילדים, מזונות הילדים, וחלוקת הרכוש בהתחשב בילדים (למשל חלוקת דירת המגורים, האם למכור אותה או שאחד הצדדים ימשיך להתגורר בה למען הילדים?).

      כמו כן גירושין עם ילדים מעלים סוגיות רגשיות מורכבות. עליכם לדעת כיצד לתמרן בין המשבר האישי שלכם, ובין המשבר של הילדים, וכיצד לסייע לילדים להצליח להתמודד עם המשבר שנכפה עליהם, בדרך הטובה ביותר.

      סיכום: השאלה איך להתגרש נכון תלויה ביכולתם של בני הזוג להתגבר על המשקעים והתסכולים המלווים כל תהליך גירושין.

      אם הזוג מסוגל לשדר חברות, הרמוניה ושיתוף, גם אם כלפי חוץ בלבד, הדבר יכול לסייע בצורה מובהקת להסתגלותם של הילדים הקטנים לשינויים שחלים בתא המשפחתי.

      כל החצנה של רגשות, עלולה להשפיע עליהם. לכן חשוב להגיע להסכמות מוקדמות, לא לחשוף את הילדים לצדדים נעימים הפחות של הגירושין ולהמשיך לדאוג לכל צרכיהם בעין יפה כדי להימנע ממצבים של בקיעים ביחסם של הילדים כלפי ההורים.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש