ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    החלטת להתגרש? איך מתחילים?

    הבנתם שחיי הנישואין שלכם תמו, שהאהבה אינה שוררת עוד במשכנכם, ושהגיעה העת להתגרש. השאלות בראשכם צצות כפטריות אחרי הגשם; איך מתחילים? לאן פונים? מה כדאי לעשות? ומה לא כדאי לעשות? מה ההשלכות של כל ההליך עליכם?… ועוד שאלות רבות ואחרות שלא נותנות לכם מנוח.

    תוכן עניינים

    סיבות טובות לגירושין

    חוסר התאמה רגשי – חוסר התאמה רגשי הוא ללא ספק הגורם המוביל לגירושים בישראל ובעולם. זוגות רבים נישאים זה לזה בעודם צעירים (ותמימים) על אף חוסר התאמה מהותי ביניהם. עם השנים, עול החיים ואתגרי היום יום מעצימים את הניגודים ביניהם ובוקעים ביניהם מעין סדקים, ממש כפי שטיפות מים חוצבות אט אט בסלע.

    לעיתים פערים אלה גדלים עד כדי היווצרות תהום עמוקה בלתי ניתנת לגישור. האם אתם מזדהים עם תחושה זו ? ייתכן וגירושין הם הדרך הנכונה עבורכם. שאלו את עצמכם: האם אתם באמת מאושרים בחיי הזוגיות שלכם? היססתם בתשובה?

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אירוע שקשה להתגבר עליו – גירושין נולדים לעיתים כתוצאה מאירוע יחיד שבני הזוג מתקשים להתגבר עליו ו"לעבור אחריו לסדר היום". הדוגמה הקלאסית היא כמובן בגידה, אך אירועים חד פעמיים יכולים להיות גם פיטורין מעבודה, מצב בריאותי בלתי הפיך, טרגדיה אישית וכדומה. בנישואין שבהם הבסיס איננו חזק דיו, ייתכן ואירוע כזה יהיה הטריגר להליך הגירושין. כלומר, למרות שייתכן וניתן להשיב את הנישואין למסלולם, בני הזוג אינם מצליחים להתגבר על האירוע שחוו.

      אהבת אמת אחרת – העולם שבו אנו חיים איננו חלל סטרילי ולאורך חיי הנישואים ייתכן בהחלט, שאחד מבני הזוג יתאהב מחדש באדם אחר. חשוב כמובן להבחין בין "התאהבות חולפת" ל"אהבת אמת" ולשקול היטב האם האדם החדש יעשה אתכם מאושרים יותר מכפי שאתם כיום. לא אחת, רומן צדדי איננו אלא תחליף לבעיות בחיי הנישואין אותן ניתן לפתור באמצעות שיח ואף עזרה מקצועית ולהמשיך הלאה.

      כסף – המציאות הכלכלית בישראל יכולה לגרום לפירוק התא המשפחתי. בין אם בשל משבר כלכלי שפוקד את המשפחה וסופו לא נראה באופק, ובין אם בעקבות היווצרות מערכת יחסים כלכלית לא שוויונית כאשר אחד הצדדים מרגיש כי הוא "סוחב" את בן/בת זוגו על גבו.

      אם הרצון לגירושין נובע מפערי הכנסות, חשוב לזכור שהליך גירושין כולל גם מזונות אישה (לתקופה מוגבלת) וכן חלוקת רכוש בין בני זוג המתייחסת להכנסות התא המשפחתי כמקשה אחת (לפי הסדר איזון משאבים הקבוע בחוק יחסי ממון וככל שלא הוסכם אחרת בהסכם בין בני הזוג).

      לכן, גירושין לא בהכרח יפתרו בעיות כלכליות, אלא אף עלולים להחריף אותן.

      בשביל הילדים – זוגות נשואים רבים אינם מצליחים לייצר תא משפחתי הרמוני ואוהב. לעיתים מערכת היחסים בין בני הזוג היא בעייתית, מורכבת ורוויה בוויכוחים וריבים קשים. כאשר לבני הזוג יש ילדים משותפים המושפעים מהיחסים הרעועים בין הוריהם, כדאי אולי לשקול "הפרדת כוחות" במסגרת חישוב מסלול מחדש. מעניין לראות שמחקרים הראו שזוגות ניצים הצליחו לאחר הליך גירושין לשפר את התקשורת ביניהם ואף להיטיב עם הילדים.

      הפן האסטרטגי – מערכת המשפט בישראל מעניקה גם סמכויות מקבילות בהליכי גירושין לבית המשפט לענייני משפחה ולבית הדין הרבני.

      ישנם מקרים בהם החשיבה האסטרטגית המשפטית מובילה את אחד מבני הזוג לפתוח בהליך יישוב סכסוך, על מנת שבתום תקופת עיכוב ההליכים, תהיה לו זכות קדימה בהגשת תביעות, והוא זה יקבע לאיזו ערכאה משפטית לפנות (כמובן בנושאים בהם הסמכות מקבילה בלבד) לעיתים, לאחר פתיחת ההליך, בן הזוג השני מקשיח עמדותיו ויהיה קשה מאד להשיב את הרכבת לאחור, אך יש לציין כי דווקא במסגרת הליך יישוב סכסוך יכול הליך הגירושין להסתיים בגישור והסכמה.

      הקושי להתגרש

      הפן הרגשי – זה אך טבעי כי זוגות נשואים רבים, מתווכחים ואף מפתחים רגשות מעורבים זה כלפי זה. אולם, ברוב המקרים, אלה החיים והשגרה הלחוצה אשר "דוחקים" את בני הזוג לפינה ומקשים עליהם להתמקד במהות מערכת היחסים וההבנה כי עם כל החסרונות והקושי, היתרונות גוברים ומולך עומד האדם שלא בכדי החלטת לקשור את גורלך בגורלו. ככל שהפן הרגשי עדיין משחק תפקיד, ולו קטן, מומלץ לנסות צעדים מקדימים לפני הגירושין (ייעוץ זוגי, למשל).

      הפן הכספי – להליכי גירושין השלכות מרחיקות לכת על מצבם הכלכלי של שני בני הזוג. אם בני הזוג קיימו עד כה תא משפחתי המתבסס על הכנסות שניהם, לאחר הגירושין ההוצאות מכפילות את עצמן: שתי דירות, הוצאות שוטפות בדירה, הוצאות כלכלה וכדו'.

      במקרים רבים, הגבר נושא גם בתשלום מזונות ילדים (אם כי לא תמיד זו חובה אבסולוטית וכיום ישנם שיקולים שונים המכריעים אם וכמה יישלם) ובנוסף ישנן הוצאות מיוחדות בתחום הבריאות והחינוך, בהן בדרך כלל, יחלקו בני הזוג. תשלום דמי המזונות הוא חובה שתהיה מוטלת על המשלם למשך שנים, כאשר פיגורים בתשלום עלולים להוביל לפתיחת תיק הוצאה לפועל ואפילו למאסר מאחורי סורג ובריח. הוסיפו לכל אלה הוצאות בעבור ייעוץ משפטי ולעיתים שימוש בשירותי אנשי מקצוע שונים. בקיצור, גירושין אינם מטיבים עם הצדדים מבחינה כלכלית.

      הילדים – נהוג לומר שזוגות מהדורות הקודמים מיעטו להתגרש "בגלל הילדים". אמנם כיום יש שיאמרו שהגירושין דווקא לטובת הילדים, אך עדיין זוגות צריכים לזכור שמדובר בצעד דרסטי ועל כן לגירושין תמיד תהיה השפעה על הילדים ילדים רוצים לראות את הוריהם ביחד, שמחים ומאושרים, לכן ככל שהמחלוקות ביניכם ניתנות לגישור, כדאי לנסות לפנות לייעוץ זוגי על מנת להציל את הנישואין.

      החשש טבעי, אבל עתידכם חשוב יותר

      השאלה האם להתגרש איננה שאלה פשוטה. התשובה לה סובייקטיבית ומשתנה ממקרה למקרה. החשש להתגרש הוא טבעי וחשוב לזכור שמדובר בהחלטה שתלווה אתכם ואת הילדים לכל אורך חייכם. לגירושין יש גם השלכות כלכליות על עתידכם ומומלץ לקבל את ההחלטה להתגרש רק לאחר שנשללה כל דרך לתקן את מערכת היחסים ולהציל את הנישואין.

      שימו לב! מערכת המשפט בישראל מכירה גם בהליכי ביניים שמאפשרים מצד אחד לשמור על זכויות משפטיות ומצד שני לתת סיכוי נוסף לחיי הזוגיות. לדוגמה (לא רשימה סגורה):

      • עריכת הסכם ממון מחודש – הסכם ממון שמסדיר סוגיות כספיות שמציתות ריבים חוזרים ונשנים.
      • עריכת הסכם שלום בית ולחילופין גירושין – הסכם שמטרתו לספק פתרונות אמיתיים לבעיות נפוצות, תוך צפיית פני עתיד לגירושין.
      • פתיחה בהליכי גישור – הליכי גישור שהינם פחות "דורסניים" מהליכי גירושין בערכאות ומאפשרים כל הזמן פניית פרסה.

      אם המחשבה על גירושין לא עוזבת אתכם, אל תשכחו לשים לנגד עיניכם הן את היתרונות והן את החסרונות.

      מצד אחד, גם אם קול בראשכם אומר לכם בלי הפסקה "אני רוצה להתגרש", כי אין כל סיבה לחיות בבית חסרי אושר כאשר אתם מקרינים את האנרגיות השליליות האלה לילדים, לחברים ולבני המשפחה, זכרו מאידך, כי אושר הוא מושג חמקמק ויש לא מעט מקרים בהם, דווקא, רעשי הרקע של החיים הם שגורמים למצוקה בזוגיות ובסיס הקשר חזק וניתן לשיקום.

      כך או כך, מומלץ לפנות לעורך דין לגירושין העוסק בדיני משפחה בכדי לקבל ייעוץ משפטי בכל הנוגע לזכויות והחובות שבגירושין. כדאי להבין מה המשמעות של חלוקת זמן הורי, מהם בעצם דמי מזונות, כיצד מתחלק הרכוש וכדומה. רבים מהזוגות הנשואים אינם מודעים לניואנסים המשפטיים הכרוכים בגירושין ומקבלים החלטות שעלולות להיות בלתי הפיכות ,על בסיס מידע שגוי.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש