ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    תביעה לשלום בית (מדריך משפטי)?

    ההחלטה להתגרש היא החלטה קשה וכואבת. במקרים רבים אחד מבני הזוג מבקש להתגרש, בעוד בן הזוג השני מסרב לגירושין ומבקש לנסות לשקם את הנישואין. במקרים אלה, בן הזוג המסרב לגירושין, עשוי להגיש תביעה לשלום בית, בבית הדין הרבני.

    מהי תביעה לשלום בית? מתי בית הדין הרבני ידחה תביעה לשלום בית? מה ההשלכות של התנגדות לתביעה לשלום בית? האם ניתן לבקש צו עיכוב יציאה מהארץ במקביל לתביעה לשלום בית? ומדוע חשוב שתביעה לשלום בית תהיה כנה?

    תוכן עניינים

    מהי תביעה לשלום בית?

    תביעה לשלום בית היא תביעה לבית הדין הרבני שמטרתה לשקם את הנישואין, ולמנוע את הגירושין. בשל תפיסת העולם הדתית הרואה בערך המשפחה והנישואין כערכים בעלי חשיבות רבה, בית הדין הרבני נוטה לעודד את הניסיון לחזור לשלום בית ולתקן את הנישואין. לכן, אם מתקבלת תביעה לשלום בית, בית הדין יאפשר את עיכוב תביעת הגירושין, עד למיצוי כל ההליכים לשלום בית.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה התנאים להגשת תביעה לשלום בית?

      תום לב של הצד המבקש שלום בית

      התנאי החשוב ביותר, על מנת שבית הדין הרבני ידון בתביעה לשלום בית, הוא שמדובר בתביעה כנה, שהוגשה בתום לב, ולא במטרה אסטרטגית לעכב ולסכל את הליך הגירושין. במקרה שהצד השני יוכיח שבן הזוג תובע כחלק מטקטיקה לסכל את הגירושין ולקבל יתרון בהליך הגירושין, בית הדין הרבני ידחה את התביעה.

      כך למשל, אם מוכח שגבר שהגיש תביעה לשלום בית, ממשיך לנהל רומן עם אישה אחרת במקביל להגשת התביעה, בית הדין הרבני עשוי לדחות את התביעה שהוגשה בחוסר תום לב. גם למשל אם אישה מגישה תביעה לשלום בית, אך במקביל מבקשת להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הגבר, בית הדין הרבני עשוי לקבוע שמדובר בתביעה שאינה כנה ולדחות אותה.

      יהודים אזרחי או תושבי ישראל

      על מנת להגיש תביעה לשלום בית לבית הדין הרבני, שני בני הזוג חייבים להיות יהודים, אזרחי ישראל או תושביה. בני הזוג אינם חייבים להיות נשואים כדת וכדין, וגם בני זוג יהודים שנישאו בנישואין אזרחיים רשאים להגיש תביעה לשלום בית. מנגד בני זוג, שאחד מהם אינו יהודי, לא יוכלו להגיש תביעה לשלום בית.

      אין הסכמה על הגירושין

      תביעה לשלום בית תוגש כשאחד מבני הזוג מבקש לנסות לתקן ולשקם את חיי הנישואין, בעוד בן הזוג השני מבקש להתגרש.

      מה ההשלכות של התנגדות לתביעה לשלום בית?

      לא ניתן לכפות על אף אחד מבני הזוג, לקיים שלום בית, ולא ניתן לאכוף פסק דין לשלום בית המורה לבן זוג להישאר לגור בבית המגורים של הצדדים, בניגוד לדעתו. יחד עם זאת, ישנן השלכות על בן זוג המתנגד לתביעה לשלום בית.

      בן זוג שמתנגד לתביעה לשלום בית עשוי להיות מוכרז כמורד, וכאשם בפירוק הנישואין. בית הדין הרבני עשוי לחייב במקרה זה בגירושין, ולהטיל סנקציות על מי שסירב לקיים הליכי שלום בית.

      כך אישה המוגדרת כמורדת עשויה להפסיד את זכויותיה למזונות אישה, ואת זכותה לכתובה. גבר שיוכרז כמורד, עשוי להיות מחויב לשלם לאישה מזונות אישה, וכתובה. מדובר בסכומי כסף לא מבוטלים, ולעיתים אף גבוהים במיוחד.

      אילו צווים ניתן לתת במסגרת תביעה לשלום בית?

      בית הדין הרבני רשאי לתת צווים וסעדים זמניים במסגרת תביעה לשלום בית וביניהם:

      צו למדור ספציפי – צו המסכל הוצאה של בן הזוג מהדירה, עד לתום הדיון בתביעת הגירושין, ובכוחו גם לעכב תביעה לפירוק שיתוף. יחד עם זאת, אם הבקשה לצו למדור ספציפי מוגשת בחוסר תום לב, במטרה אסטרטגית לעכב את פירוק השיתוף, לא ינתן צו למדור ספציפי, והתביעה לשלום בית תדחה.

      צו עיקול – צו שיינתן במקרה של חשש להעלמת רכוש. יחד עם זאת, עצם הגשת הבקשה עשויה להעיד על חוסר תום לב בהגשת התביעה לשלום בית, ולהביא לדחייתה.

      צו עיכוב יציאה מהארץ – צו שינתן במקרה של חשש שבן הזוג יברח מהארץ ויותיר את בן הזוג עגונ/ה, או במקרה של חשש שבן הזוג יברח עם הילדים מהארץ. יחד עם זאת, עצם הגשת הבקשה עשויה להעיד על חוסר תום לב בהגשת התביעה לשלום בית, ולהביא לדחייתה.

      כנות התביעה לשלום בית

      בשורה התחתונה, תביעה לשלום בית היא תביעה שמטרתה לנסות לשקם את הנישואין, והיא חייבת להיות מוגשת בתום לב, מתוך ניסיון כנה ואמיתי לשיקום הנישואין. אם ימצא כי התביעה הוגשה בחוסר תום לב, בית הדין הרבני עשוי לדחות את התביעה, ואף לחייב את הצד שהגיש אותה בהוצאות.

      בסופו של יום, חשוב לדעת שאמנם התביעה יכולה לעכב את הליך הגירושין ולגרום לבן הזוג המסרב לשלום בית לאבד זכויות כלכליות מן הדין הדתי, אך לא ניתן לכפות על אף אחד מבני הזוג להמשיך לשקם את הקשר הזוגי ביניהם, בניגוד לרצונם.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש