ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    מזונות משקמים לגרושה בישראל (מדריך משפטי)

    במקרים רבים נשים שהיו תלויות כלכלית בגבר משך כל חייהן, ואינן זכאיות למזונות, נותרות עם הגירושין, ללא הגנה כלכלית. מזונות משקמים לגרושה, נוצרו במטרה לתת מענה לנשים נעדרות הגנה כלכלית, שזקוקות לסיוע ושיקום בעקבות הגירושין.

    מי זכאית למזונות אישה? האם נשים גרושות זכאיות למזונות משקמים? האם ידועה בציבור זכאית למזונות משקמים? האם גם גברים זכאים למזונות משקמים? ומתי בית המשפט יפסוק תשלום מזונות משקמים?

    תוכן עניינים

    האם כל אישה זכאית למזונות אישה?

    לא כל אישה זכאית לקבל מזונות אישה. רק נשים שנישאו כדת וכדין, תחת חופה וקידושין, ואין עילה השוללת מהן את הזכות למזונות אישה, זכאיות לקבל מזונות אישה כל עוד הן נשואות, ורק עד לגירושין. ברגע שניתן גט, האישה לא תהיה זכאית עוד למזונות אישה.

    המשמעות היא שנשים רבות אינן זכאיות להגנה כלכלית במסגרת של מזונות אישה. כך למשל נשים שנישאו כדת וכדין אך בגדו או עזבו את הבית, נשים שנישאו בנישואין אזרחיים, נשים שאינן יהודיות, נשים שנישאו לגבר שאינו יהודי ונשים ידועות בציבור, אינן זכאיות למזונות אישה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה זה מזונות משקמים?

      מזונות משקמים הם מזונות שניתנים מכוח הדין האזרחי. בית המשפט העליון פסק כי היחסים החוזיים שנוצרים בין בני הזוג במרוצת השנים וחובת תום הלב, הם המקור לכך שבן הזוג עשוי להיות חייב בתשלום מזונות משקמים לבן הזוג השני.

      לאור כך שמדובר במזונות אזרחיים, כלל הנשים עשויות להיות זכאיות לתשלום, בהתאם לנסיבות, וללא תלות בסטטוס האישי שלהן. כך למשל עשויות להיות זכאיות למזונות משקמים, גם נשים שנישאו בנישואין אזרחיים, ואף נשים ידועות בציבור.

      האם גם גבר עשוי להיות זכאי למזונות משקמים?

      בהחלט גם גבר עשוי להיות זכאי לקבל מזונות משקמים מאשתו, אם הוא הוכיח שהוא היה תלוי כלכלית באישה, שאין לו מקור פרנסה, שפוטנציאל ההשתכרות שלו נמוך, ושיש שיקולי צדק המצדיקים פסיקת מזונות משקמים לטובתו.

      מתי בית המשפט יקבע מזונות משקמים לגרושה?

      לבית המשפט שיקול דעת לפסוק לאישה מזונות משקמים, בין היתר, בהתאם לבחינת הנסיבות שלהלן:

      משך הקשר בין בני הזוג

      על מנת שיתפתחו יחסים חוזיים המצדיקים מתן מזונות משקמים, נדרש משך קשר זוגי משמעותי וארוך טווח. ככל שהאישה הייתה תלויה כלכלית בגבר במשך שנים רבות יותר, כך ככל הנראה היא תזדקק יותר למזונות משקמים על מנת לעמוד על רגליה ולהצליח להגיע לעצמאות כלכלית.

      האישה נותרה ללא מקור הכנסה

      במקרים שהאישה נותרת ללא מקור הכנסה, ללא חסכונות, ללא הון וכיו"ב, והיא אינה מסוגלת לקיים את עצמה כלכלית, בית המשפט ישקול מתן מזונות משקמים, על מנת שהאישה תוכל להמשיך להתקיים, גם לאחר הפרידה.

      האישה הייתה תלויה כלכלית בגבר כל חייה

      כאשר האישה הייתה תלויה כלכלית בגבר כל חייה, עבדה באופן מצומצם במשך שנים רבות או שהיא מעולם לא עבדה, בית המשפט ישקול מתן מזונות משקמים, במטרה שהאישה תשקם את עצמה כלכלית.

      פוטנציאל ההשתכרות של האישה

      בנוסף בית המשפט יקח בחשבון מרכיבים הנוגעים לפוטנציאל ההשתכרות העתידי של האישה. כמו העדר השכלה, הגיל של האישה, מצבה הבריאותי וכו'.

      כאשר מדובר באישה שכבר אינה צעירה, אלא מבוגרת שמצבה הבריאותי אינו טוב, שמעולם לא למדה, מעולם לא עבדה ולא פיתחה קריירה, סיכויה להתחיל פתאום לעבוד הם נמוכים, ולכן הסיכוי לפסיקת מזונות משקמים הוא גבוה יותר.

      לכמה זמן ישולמו מזונות משקמים?

      בניגוד למזונות אישה שבעת מועד מתן הגט חובת התשלום נגמרת, מזונות משקמים, משולמים גם לאחר הגירושין, ואין מועד סופי לתשלומם. יחד עם זאת, בתי המשפט קבעו כי לא מדובר במזונות קבועים, אלא מדובר במזונות שיפסקו לתקופה קצובה.

      סכום המזונות יכול להיות משולם באופן חד פעמי, או במשך תקופה קצובה שתקבע על ידי בית המשפט, במטרה שהאישה תוכל להמשיך להתקיים בכבוד, עד שתצליח לשקם את עצמה כלכלית.

      שיקום בן הזוג המוחלש כלכלית

      בשורה התחתונה, מזונות משקמים מטרתם לאפשר לבן הזוג המוחלש כלכלית להתקיים כלכלית בכבוד, גם לאחר הפרידה מבן הזוג, עד שיוכל לשקם ולכלכל את עצמו באופן עצמאי.

      לפיכך נשים וגברים גרושים עשויים להיות זכאים לתשלום מזונות משקמים, במקרים חריגים בהם הם היו תלויים כלכלית בבן זוגם במשך כל שנות הנישואין, לא רכשו השכלה, ופוטנציאל ההשתכרות שלהם נמוך מאוד, או שאין להם סיכוי להשתלב בשוק העבודה.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש