ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    להתגרש או לסבול?

    להתגרש או לסבול
    כל פעולת גירושין היא קשה ומורכבת. לכן, ישנם אנשים שמנסים להימנע מפעולה זו בכל מחיר, אף על פי שהם אינם מרוצים מחיי הנישואין שלהם. עקב כך, רבים אמנם שומרים, לכאורה, על המסגרת המשפחתית שלהם, אך בפועל, לא טוב להם במסגרת זו, וחלקם אף סובלים.

    מאמר זה יענה, בין היתר, על השאלה מתי כדאי להתגרש, ומתי פעולת הגירושין היא לא הפתרון הנכון, על ידי הצגת הסימנים המעידים על כך שצריך להתגרש, והסיבות לכך שהן גברים והן נשים, לעתים מפחדים מגירושין.

    כמו כן, יענה המאמר על השאלות האם כדאי לפנות לייעוץ זוגי על מנת לקבל החלטה האם להתגרש או לא, האם גירושין בהכרח מעידים על כך שמי מבני הזוג מנסה לברוח מהתמודדות עם המצב המורכב שאליו נקלע, וכן מה מקומם של ילדיהם המשותפים של בני הזוג בהחלטתם להתגרש.

    סימנים שצריך להתגרש

    אמנם, כאמור, פעולת הגירושין היא מורכבת וקשה, אך במקרים מסוימים, מדובר בפעולה הנכונה לעשות. הסימנים הבולטים אשר מעידים על כך שבני זוג צריכים להתגרש הם:

    1. חוסר אושר: חילוקי דעות וריבים בין בני זוג יכולים לקרות תמיד, אך בדרך כלל, הדברים נפתרים כעבור זמן קצר. ואולם, אם מי מבני הזוג מרגיש שהוא אינו מאושר במסגרת הקשר עם בן זוגו, למשל עקב ביקורתיות, חוסר פתיחות, חוסר אמינות, עצלות, אדישות ואף עוינות מצדו של האחרון, הדבר צריך להדליק אצלו נורה אדומה ולגרום לו לשקול לסיים את חיי הנישואין.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      • חיפוש סיבות להימנע מאינטראקציה עם בן הזוג: כאשר מי מבני הזוג מעדיף, לדוגמא, לשהות במחיצת חבריו מאשר במחיצתו של בן זוגו, או מרבה להתעכב בעבודתו או במקומות אחרים בטרם חזרתו הביתה.
      • חוסר סימנים המעידים על כך שבני הזוג הם אכן כאלה: כאשר בני הזוג חיים כמעין שותפים לדירת המגורים. למשל, כאשר מי מבני הזוג נעדר מהבית למשך מספר ימים (למשל עקב עבודתו) ובן זוגו כמעט שאינו מתגעגע אליו כלל, כאשר בני הזוג אינם מקפידים על ארוחות משותפות, על יציאות משותפות, ישנים בחדרים נפרדים וכיו"ב, והדבר כלל לא מפריע להם.
      • תחושות קושי ותסכול בכל אינטראקציה עם בן הזוג: כאשר כל שיחה עם בן הזוג, כולל השיחות על הנושאים הבסיסיים ביותר, כמו שיחות על האוכל שיש להכין לילדים לבית הספר, מי מההורים יבוא לקחת את הילדים מבית הספר ובאיזו שעה וכדומה, מלוות בתחושות קושי, תסכול, דרמטיות והן סוערות ואף מעליבות.
      • רוב האינטראקציות בין בני הזוג הן שליליות: לפי מחקרים, בין זוגות מאושרים יש אינטראקציה שלילית אחת על כל 20 אינטראקציות חיוביות, בין זוגות מסוכסכים יש אינטראקציה שלילית אחת על כל 5 אינטראקציות חיוביות, ובין זוגות שמתקרבים לגירושין, כמות האינטראקציות החיוביות די דומה לכמות של אלו השליליות. מכאן שאם רוב האינטראקציות בין בני הזוג הן שליליות, ככל הנראה שבני הזוג צריכים להתגרש, על אחת כמה וכמה אם הדבר כבר נמשך זמן מה.
      • המלצות מגורמים חיצוניים בדבר סיום הנישואין: כאשר חבריהם או בני משפחותיהם של מי מבני הזוג אומרים להם כי לדעתם, יהיה להם טוב יותר אם יסיימו את נישואיהם. ייתכן שאותם בני זוג כלל לא מרגישים שיש צורך בכך, אך גם ייתכן שחבריהם או בני משפחותיהם יכולים, כצופים מן הצד, לראות את מערכת היחסים בין בני הזוג בצורה ברורה יותר מאשר בני הזוג עצמם.
      • שינוי בהתנהגות: לדוגמא, כאשר מי מבני הזוג מתעניין במראהו החיצוני יותר מבעבר, או כאשר משך הזמן שמי מבני הזוג מבלה מחוץ לבית משמעותי הרבה יותר מבעבר.
      • שינוי באורח החיים: לדוגמא, כאשר אחד מבני הזוג מתחיל לאמץ אורח חיים דתי, וכתוצאה מכך גם בן הזוג השני צריך לשנות את אורח חייו אף על פי שהוא כלל לא מעוניין בכך.
      • אלימות: כל אלימות שהיא מצד בן הזוג, בין אם אלימות מילולית שחוזרת על עצמה ובין אם אלימות פיזית, אפילו אם היא מתרחשת פעם אחת בלבד.

      מהם הגורמים לפחד מגירושין

      ישנם אנשים שעל אף שהם אינם חשים מאושרים במסגרת נישואיהם, הם נמנעים מלהתגרש, שכן הם חוששים מהשלכותיה של פעולת הגירושין.

      הפחד מגירושין אצל גברים קשור בעיקר לעובדה שבדרך כלל, בגירושין, הם אלה שעוזבים את דירת המגורים המשותפת. כך, למשל, אם לבני הזוג יש ילדים משותפים, ובפרט אם הם אינם בגירים, גברים נוטים לחשוש שהתדירות שבה יתראו עם ילדיהם תופחת באופן משמעותי, ואף שהאחרונים יראו אותם כאשמים בגירושין וכתוצאה מכך יכעסו עליהם, ובעצמם לא ירצו להיות איתם בקשר.

      כמו כן, גברים נוטים לחשוש שאם הם יתגרשו, הם לא ינהלו מערכת יחסים נוספת בעתיד, ולמעשה ינהלו לבד לחלוטין את חייהם היומיומיים.

      פחד זה הוא פחד רגשי, אך זהו לא הפחד היחיד מגירושין אותו נוטים לחוש גברים. גברים רבים חוששים מגירושין גם מבחינה כלכלית, שכן במקרים רבים מצבם הכלכלי של גברים אינו טוב מספיק על מנת שהם יוכלו לשכור דירה חדשה, וגם אם הם מצליחים לשכור דירה שכזו, לעתים היא רחוקה מאוד מהדירה שבה חיו עם בת זוגם לשעבר.

      הדבר יכול להקשות עליהם להמשיך לעבוד במקום בו עבדו בעת שהיו נשואים, ולכן הם עלולים, במשך תקופה מסוימת, להישאר ללא עבודה וללא כל הכנסה שהיא. זאת, בתוספת לכך שבדרך כלל, הגברים הם אלה שצריכים לשלם מזונות עבור ילדיהם.

      הפחד מגירושין אצל נשים יכול לעתים לנבוע מאותם גורמים לפחד זה אצל גברים, אך לצד זאת ישנם פחדים מגירושין האופייניים לנשים בלבד. למשל, בשונה מרוב הגברים, ישנן נשים אשר מגדירות את עצמן לפי מערכת היחסים שבה הן נמצאות.

      לכן, נשים שבמשך שנים רבות עמדו לצד בעליהן מבחינת השכלה ותעסוקה ואף במידה מסוימת קיפחו את עצמן מבחינה זו, מרגישות שאם הן תתגרשנה, הדבר יגרום להן למעין אובדן זהות. בנוסף, מכיוון שכאמור, ברוב מקרי הגירושין, הגבר הוא זה שעוזב את הבית – האישה נאלצת להתמודד לבד עם מטלות הבית השונות, שרובן ככל הנראה בסיסיות ואינן מורכבות, אך בטרם הגירושין הייתה בהן חלוקה ברורה בין שני בני הזוג.

      האם ייעוץ זוגי יכול לעזור?

      אחת הפעולות שיכולה לעזור לבני הזוג לקבל החלטה האם להתגרש או לא היא פנייה לייעוץ זוגי. הסיבה היא שבני זוג שמתלבטים האם להמשיך בחיי הנישואין שלהם או שמא לסיים אותם, נוטים להיות, באופן טבעי, במעין סערת רגשות – לרבות בלבול וכאמור פחד, ולכן נוטים לראות את הדברים כ"שחור או לבן".

      ואולם, גם אם בני זוג אכן פונים לייעוץ זוגי, הרי שהם לא מסיימים לבצע את המוטל עליהם. על בני הזוג לשתף פעולה עם היועץ הזוגי, ולנהל עמו שיח פתוח וכן. אם בני הזוג לא יתנהלו כך, היועץ הזוגי לא יוכל לדעת כיצד בני הזוג צריכים לפעול.

      לצד זאת, חשוב להבהיר, שהיועץ הזוגי לא מקבל שום החלטה במקום בני הזוג, אלא עקב ניסונו הרב, הוא מציב מעין "מראה" בפניהם של האחרונים, ומשקף להם את המצב שבו הם נמצאים, ושככל הנראה, עקב סערת הרגשות שבה היו מצויים, הם התקשו לראות בעצמם. כמו כן, חשוב לציין שכל החלטה מתקבלת רק אם ישנה הסכמה מצדם של שני בני הזוג לגביה. כלומר, אמנם זוגות רבים חוששים לפנות לייעוץ זוגי, אך למעשה, אין לכך כל סיבה מוצדקת, שכן עליהם לדעת שהתקבלות כל החלטה שהיא, תלויה בהסכמתם האישית לה.

      ככל שההסכמות הן רבות יותר ועל נושאים משמעותיים יותר, הזמן שלוקח להתגרש הוא קצר יותרהאם המשמעות של גירושין היא בריחה מהתמודדות?

      רבים שאינם מרוצים מחיי הנישואין שלהם, מעדיפים בכל זאת להמשיך אותם, שכן הם רואים את הגירושין דווקא כפעולה הקלה שניתן לבצע וכמעין בריחה מהתמודדות עם הקושי. ואולם, בפועל, לא ניתן לומר שמשמעותה של פעולת הגירושין היא כזו בכל מקרה.

      כדי לדעת האם המשמעות של גירושין היא אכן בריחה מהתמודדות, יש לבחון פעולה זו, בכל מקרה ומקרה, מול הפעולות החלופיות שניתן לבצע. כך, למשל, אם אחד מבני הזוג נוהג באלימות כלפי בן הזוג השני, הרי שאם האחרון ימשיך בחיי הנישואין, הוא צפוי להמשיך להיות קורבן לאלימות זו, מה שיכול אפילו לסכן את חייו. כלומר, במצב כזה, גירושין הם הפתרון הנכון ואף ההכרחי, והדבר כלל לא מהווה בריחה מהתמודדות.

      לעומת זאת, אם, לדוגמא, במשך זמן מה, אחד מבני הזוג נוטה לשוב הביתה מעבודתו מעט מאוחר יותר מבדרך כלל, ניתן לומר שגירושין במקרה שכזה אכן מהווים בריחה מהתמודדות, שכן מדובר בדבר שככל הנראה לא פוגע, ובוודאי שלא באופן משמעותי, בחייו של בני הזוג השני, וכן בדבר שניתן לפתור, בין אם באופן עצמאי ובין אם, כאמור, על ידי ייעוץ זוגי.

      מה מקום הילדים בהחלטה להתגרש

      ההחלטה האם להתגרש או לא נעשית קשה עוד יותר כאשר לבני הזוג יש ילדים משותפים, ובפרט כשמדובר בילדים קטנים. ואולם, בני הזוג לא צריכים להתייעץ עם הילדים באשר להחלטה להתגרש, אך במידה שבני הזוג אכן מחליטים לסיים את נישואיהם, יש לייחס חשיבות רבה לעניין ילדיהם המשותפים.

      למשל, כדאי שההורים ישקלו לפנות להדרכת הורים, שכן כשמה כן היא, מדריכה את ההורים בדבר ההתנהלות מול ילדיהם במסגרת הגירושין, והסיכוי לפעולות לא נכונות, אשר יכולות להשפיע לרעה על הילדים, קטן באופן משמעותי. חשוב שבני הזוג ידעו כיצד לשתף את ילדיהם (בהתאם לגילם של האחרונים) בעניין הגירושין, ובעיקר כיצד לבשר להם על כך, וכן חשוב שידעו כיצד שגרת החיים של ילדיהם צריכה להתנהל לאחר הגירושין.

      כמו כן, כשבני זוג שיש להם ילדים משותפים שאינם בגירים מחליטים להתגרש, מומלץ שיערכו הסכם גירושין, שיכלול, בין היתר, הסדרי שהות. כלומר, יקבע מתי הילדים ישהו אצל כל האם ומתי ישהו אצל האב – לא רק בימי חול ובסופי שבוע, אלא גם בחגים. הסכמה שכזו בין בני הזוג תאפשר שגרה וודאות אצל ילדיהם, ועל ידי כך הפגיעה של הליך הגירושין באחרונים תהיה פחותה.

      לסיכום, אם בני זוג מחליטים להתגרש, הדבר לא בהכרח מעיד על כך שהם מנסים לברוח מהתמודדות עם המצב המורכב שאליו נקלעו. במקרים מסוימים, ובראשם אלימות, וכן חוסר אושר, אינטראקציות שליליות רבות בין בני הזוג ו/או כאלה המלוות בתחושות קושי ותסכול, המלצות מהסביבה הקרובה לסיים את הנישואין וכן היעדר סימנים המעידים על כך שבני הזוג הם אכן כאלה – גירושין היא הפעולה הנכונה.

      זה אך טבעי לפחד מגירושין, ולשם כך ייעוץ זוגי יכול לעזור לבני הזוג לקבל החלטה האם אכן להתגרש או לא. כמו כן, אם לבני הזוג יש ילדים משותפים, עליהם לייחס חשיבות רבה לעובדה זו כאשר הם מנסים להגיע להחלטה האם להתגרש או לא. עם זאת, כלל לא מומלץ שבני הזוג יתייעצו בעניין הגירושין עם ילדיהם.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש