ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    איך מתחלק הרכוש בין בני זוג בגירושין?

    זוגות שעומדים בפני גירושין, נדרשים גם לעמוד בפני חלוקה של הרכוש הרב שהם צברו במשך השנים. חלוקת הרכוש היא אחד הנושאים המורכבים ביותר בגירושין, המביאה זוגות רבים לעימותים ומחלוקות קשות.

    איך מתחלק הרכוש בין בני זוג בגירושין?

    לפני שאתם מתחילים בהליך הגירושין, חשוב שתדעו איך מתחלק הרכוש בין בני זוג בגירושין? איך מתחלק הרכוש בין בני זוג ידועים בציבור? האם גם חובות יתחלקו בגירושין? איזה רכוש לא מתחלק בגירושין? ולמה כדאי לערוך הסכם חלוקת רכוש בין בני זוג?

    תוכן עניינים

    מהו הסדר איזון משאבים בין בני זוג נשואים?

    הסדר איזון משאבים, הוא אופן חלוקת הרכוש בין בני זוג נשואים, בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג התשל"ג-1973. חוק זה חל רק על בני זוג שנישאו לאחר שנת 1974.

    על פי החוק, כל הרכוש שנצבר לבני הזוג במהלך חיי הנישואין הוא משותף, והוא יחולק ביניהם באופן שווה בגירושין, כל עוד לא הוסכם ביניהם אחרת.

    בני זוג נשואים המבקשים לחלק את הרכוש שלהם באופן שונה מהקבוע בחוק יחסי ממון, נדרשים לעורך הסכם ממון שיפרט את אופן חלוקת הרכוש, ולאשר אותו בבית המשפט, שיתן לו תוקף של פסק דין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      איך מתחלק הרכוש בין בני זוג ידועים בציבור?

      חוק יחסי ממון בין בני זוג אינו חל על ידועים בציבור ועל זוגות שנישאו לפני שנת 1974, עליהם חלה הלכת השיתוף. הלכת השיתוף למעשה קובעת שנכסים שנצברו לבני הזוג במהלך תקופת חייהם המשותפים יהיו שייכים לשני בני הזוג בחלקים שווים.

      ישנם מספר קשיים העולים בחלוקת רכוש בין בני זוג ידועים בציבור. בהעדר נישואין רשמיים המעידים באופן אוטומטי על הקשר הזוגי ועל הכוונה לשתף את הרכוש, בני זוג ידועים בציבור נדרשים להוכיח:

      • שהם אכן בני זוג ידועים בציבור, החיים יחד חיי משפחה.
      • שהם התכוונו לשתף ביניהם את הרכוש.

      בני זוג ידועים בציבור שיערכו הסכם חיים משותפים, יוכלו להתגבר בקלות על קשיים אלה, ולקבוע מראש כיצד לחלק ביניהם את הרכוש בעת פרידה.

      האם גם החובות מתחלקים בגירושין?

      במסגרת חלוקת הרכוש המשותף, גם חובות נחשבים לרכוש משותף של בני הזוג. בני הזוג ישאו בחובות במשותף, והם יתחלקו ביניהם באופן שווה.

      יחד עם זאת, במקרים בהם יוכח כי מדובר בחוב אישי של אחד מבני הזוג, שלא נוצר במסגרת ניהול משק הבית המשותף, רק בן הזוג עליו החוב חל, ישא בתשלומו. כך למשל במקרים בהם נוצר חוב מהימורים שבן הזוג כלל לא ידע על קיומו, בית המשפט לא יטיל את תשלום החוב על בן הזוג.

      במסגרת חלוקת הרכוש המשותף, גם חובות נחשבים לרכוש משותף של בני הזוג

      איזה רכוש לא מתחלק בגירושין?

      פריטים אישיים

      פרטים אישיים של כל אחד מבני הזוג אינם מתחלקים בגירושין. כך למשל ביגוד, הנעלה, מחשב אישי, תכשיטים, מוצרי ספורט מותאמים אישית וכיו"ב.

      סוגייה זו עשויה להיות במחלוקת במקרים בהם בן הזוג טוען כי מדובר ברכוש משותף ולא רכוש אישי, בעיקר כשמדובר במוצרים יקרי ערך כמו ציוד ספורט, מחשבים, תכשיטים וכו'. במקרה של מחלוקת, בן הזוג ידרש להוכיח כי הפריט שייך לו. למשל עליו יהיה להוכיח שהמחשב שימש אותו בלבד.

      נכסים מלפני הנישואין

      נכסים שהיו שייכים או בבעלות של מי מבני הזוג, לפני הנישואין, לא יתחלקו בגירושין. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם גם נכסים אלה עשויים להתחלק בגירושין.

      כך למשל במקרה של דירת מגורים שנרכשה לפני הנישואין ונמצאת בבעלות אחד מבני הזוג בלבד. במקרה בו בני הזוג התגוררו יחד בדירה, הביאו ילדים לעולם ובן הזוג השקיע בדירה, השקעה שאינה חייבת להיות כספית בלבד, אלא גם השקעת מאמץ, בית המשפט עשוי לקבוע כי הייתה כוונת שיתוף בדירה, ולכן היא תתחלק בגירושין.

      נכסים שהתקבלו במתנה או בירושה

      נכסים שהתקבלו במתנה או בירושה, גם בתקופת הנישואין, אינם מתחלקים בגירושין. יחד עם זאת, אם ניתן להוכיח כוונה של בן הזוג לשתף את הנכסים, בית המשפט עשוי לקבוע כי הנכסים יתחלקו בגירושין. כך למשל במקרה של הכנסת כספי ירושה לחשבון בנק משותף, שימוש משותף בכספים שהתקבלו מהשכרת דירה שהתקבלה בירושה וכו'.

      למה כדאי לערוך הסכם חלוקת רכוש בין בני זוג?

      בשורה התחתונה, על פי החוק והפסיקה, הרכוש המשותף שנצבר לצדדים במהלך החיים המשותפים, מתחלק בין בני הזוג בגירושין באופן שווה. רכוש אישי, רכוש מלפני הנישואין, מתנות וירושות שהתקבלו בנישואין, לא יתחלקו בין בני הזוג בגירושין, אלא אם הוכח שהייתה כוונת שיתוף ברכוש זה. המחלוקות על מה הוא רכוש משותף, מתי הייתה כוונת שיתוף וכיו"ב, יכולות להיות רבות וקשות להוכחה.

      הסכם חלוקת רכוש בין בני זוג, בשונה מברירת המחדל הקבועה בחוק ובפסיקה, יקבע את הדרך המדויקת בה אתם מבקשים לחלק את הרכוש, וימנע מחלוקות מיותרות.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש