ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    מי יקבל את חיית המחמד כשמתגרשים?

    חיית המחמד שאימצתם בתחילת הקשר, הפכה לבת בית של ממש, ונכנסה לליבכם. אך מה קורה כשאתם מחליטים להתגרש לאחר שנים רבות בהן גידלתם יחד את חיית המחמד? סוגיית חיות המחמד של בני זוג שמתגרשים היא סוגיה לא מדוברת, שעלולה להתגלות כנפיצה ביותר בגירושין.

    כיצד קובעים מי יקבל את חיית המחמד כשמתגרשים? האם חיית המחמד מתחלקת יחד עם הרכוש בין בני הזוג? האם תקבע משמורת על חיית המחמד? ולמה כדאי להתייחס לסוגיית חיות המחמד כבר כשעורכים הסכם ממון בין בני זוג?

    תוכן עניינים

    כיצד קובעים מי יקבל את חיית המחמד כשמתגרשים?

    בית המשפט יקבע מי יקבל את חיית מחמד בגירושין, בהתאם להסכמת הצדדים. בהעדר הסכמה בין בני הזוג, בית המשפט יקבע מי יקבל את חיית המחמד בגירושין, בהתאם לשלוש גישות נפוצות:

    1. הגישה הקניינית, הרואה בחיית המחמד כרכוש בר איזון.
    2. הגישה המתייחסת לחיית המחמד כאל יצור חי, שיש לקבוע את טובתו.
    3. גישה המאזנת בין הגישה הקניינית לגישה הרואה בחיית המחמד יצור חי, בהתאם לנסיבות.

        פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד מגדירים את הבעלות על חיית המחמד?

      את הבעלות על חיית המחמד תדרשו להוכיח, בהתאם לנסיבות. כך למשל כאשר מדובר בכלב ניתן להוכיח בעלות בהתאם למאגר הארצי לרישום כלבים. כאשר מדובר בחיות אחרות, כמו חתולים, ניתן להוכיח בעלות באמצעות הרישום אצל הווטרינר, היות בן הזוג המטפל העיקרי בחיה ועוד.

      האם חיית המחמד שגידלתי מאז גיל ההתבגרות תתחלק בגירושין?

      בהתאם לגישה הקניינית, הרואה בחיית המחמד כרכוש שיש לחלק במסגרת איזון המשאבים, חיית מחמד שהייתה בבעלות של אחד מבני הזוג, בטרם לנישואין, בדומה לרכוש שהובא בטרם לנישואין, תשאר בגירושין, רכוש של אותו בן זוג בלבד.


      לעומת זאת בהתאם לגישה הרואה בחיית המחמד כיצור חי, בית המשפט עשוי לשקול את מכלול הנסיבות. ביניהן, אורך הקשר הזוגי, מידת ההשקעה של בן הזוג השני בחיית המחמד, מידת ההיקשרות של חיית המחמד לבן הזוג השני וכו'. לפיכך חיית המחמד עשויה להתחלק בין הצדדים, בהתאם לנסיבות.

      האם חיית המחמד תתחלק במסגרת איזון הרכוש בין בני הזוג?

      על פי הגישה הקניינית, חיית המחמד תתחלק במסגרת איזון הרכוש בין בני הזוג, ככל רכוש אחר, שלא ניתן לחלקו בעין.

      בית המשפט יבחן לצורך כך את רישום הבעלות על החיה, מי טיפל בחיה לאורך חיי הנישואין, וראיות אחרות המעידות על בעלות על חיית המחמד. בנוסף בית המשפט יבחן את המוכנות של כל אחד מבני הזוג לוותר על חיית המחמד, הערך הכספי של החיה וכו'.

      לבסוף בית המשפט יקבע מי מבני הזוג יקבל את חיית המחמד, ומה גובה הפיצוי שהוא יידרש לפצות את בן הזוג השני, עבור ערכה של החיה.

      האם תקבע משמורת על חיית המחמד?

      על פי הגישה הראוה בחיית המחמד כיצור חי, יש לקבוע את טובת החיה. על מנת לקבוע את טובת החיה, בית המשפט יבחן האם עדיף לה לעבור עם אחד מבני הזוג בלבד, עם מי מבני הזוג עדיף לה לעבור, האם עדיף לחלק בין בני הזוג את חיית המחמד ולקבוע עליה משמורת משותפת, ומה הזמנים בהם החיה תהייה אצל כל אחד מבני הזוג.

      חשוב לדעת שבני זוג רבים שיש להם ילדים, נוהגים להסכים ביניהם שחיית המחמד תעבור יחד עם הילדים בין הבתים. בכך ניתן להקל על הקושי בקביעת זמני שהות ייחודיים לחיה בלבד, וגם לשמור על טובת הילדים, שממשיכים לגדול עם חיית המחמד, בשני הבתים.

      מדוע כדאי להסדיר את סוגיית חיות המחמד כבר בהסכם הממון?

      את סוגיית חיות המחמד כדאי להסדיר כבר ברגע שבוחרים לאמץ חיית מחמד במשותף. ראוי לתאם ביניכם ציפיות מבעוד מועד, בטרם מתגלעים חיכוכים. כמו כן, בשלב בו מערכת היחסים ביניכם היא תקינה ומלאה באהבה ודאגה, תוכלו להבטיח פתרון הוגן למקרה של פרידה.

      הסכם ממון שיסדיר גם את סוגיית חיית המחמד, ימנע סכסוך גירושין יקר שיאריך את ההליך המשפטי ויפגע בכל המעורבים בו, לרבות בחיית המחמד האהובה שלכם.

      הסכם גירושין שיסדיר את סוגיית חיות המחמד

      בשורה התחתונה, הדרך הנפוצה בישראל לקבוע מי יקבל את חיית המחמד, היא באמצעות הגישה הקניינית המחלקת את החיה בין בני הזוג בדומה לאופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג. יחד עם זאת בית המשפט עשוי לתת משקל גם לכך שמדובר ביצור חי, והכל בהתאם לנסיבות.

      בסופו של יום, אם לא ערכתם מבעוד מועד הסכם ממון שיתן מענה לסוגיית חיות המחמד, הדרך הנכונה והבריאה ביותר עבורכם לקבוע מי יקבל את חיית המחמד כשמתגרשים, היא באמצעות עריכת הסכם גירושין אצל עורך דין לענייני משפחה, שיסדיר את סוגיית חיות המחמד, ללא מאבקים מיותרים שיפגעו בכם, בילדיכם ובחיית המחמד שלכם.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש