ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    התגרשתם וחזרתם לחיות יחד – מה חשוב שתדעו? (מדריך משפטי)

    זוג החליט להתגרש, בין אם עשה זאת דרך הערכאות המשפטיות ותוך מתן פסקי דין ובין אם באמצעות הסכם, בסופו של יום הגירושין בפועל (סידור גט) מוסדרים בבית הדין הרבני לו סמכות ייחודית לדון בענייני הגירושים.

    אז מה צריך לדעת אם התגרשתם וחזרתם לחיות יחד?

    התגרשתם וחזרתם לחיות יחד – מה חשוב שתדעו? (מדריך משפטי)

    תוכן עניינים

    המשמעות מבחינת בית הדין הרבני

    ישנה חזקה כי ש"אין אדם עושה בעילתו בעילת זנות", כלומר בני זוג שהתגרשו וחזרו לקיים יחסי אישות – צריכים בגט לחומרא".

    מהו גט לחומרה? גט לחומרה הוא גט על דרך ההחמרה, שכינויו גם: גט פיטורין. זוג שהתגרש וחזר לחיות תחת אותה קורת גג, יש להסיר ספק בקשר לנישואין, שלא נעשו על פי ההלכה. יצוין כי כל עוד יש ספק, לא יוכל מי מהצדדים להינשא לאדם אחר עד לביצוע גט לחומרה.

    המשמעות מבחינת בתי משפט לענייני משפחה

    הסכם גירושין אליו הגיעו הצדדים בבית המשפט לענייני משפחה – ו/או פסקי דין שניתנו בעניינם של הצדדים יעמדו בתוקפם גם במועד הפרידה החדש אלא אם ישנו מצב משפטי שונה למשל: לידת ילד חדש .. שאז קיים צורך לעגן את הדברים בהסכם גירושים חדש ו/או במסגרת הליכים משפטיים או במסגרת הסכם לחיים משותפים, ובכל דרך אפשרית במטרה להסדיר את הנושאים בין הצדדים.

    ברור לכל, כי בני זוג שחזרו לחיות יחדיו לאחר הגירושין אינם פועלים בהתאם להסכם, אלא בשיתוף מלא ביניהם, ולכן בזמן הזה ההסכם לא חל הצדדים ולא מיושם על ידם, אלא שבמקרה פרידה – הוראות ההסכם חלות על הצדדים ובעלות תוקף משפטי לכל דבר ועניין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה קורה במידה וערכתם הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין ובפועל לא התגרשתם וחזרתם לחיות יחדיו?

      בית משפט לענייני משפחה – בפסיקת בתי המשפט לענייני משפחה נקבע כי החלטתם של הצדדים להתגרש היא זו שהביאה אותם לחתום על הסכם גירושין. ומה במקרה שבו בוטלו הגירושין והצדדים שבו לחיות יחדיו לפרק זמן לא מבוטל? במקרה שכזה נקבע כי "נגדע העץ על שורשיו, ומשכך נגדעו עמו גם ענפיו ופירותיו". ככל והצדדים לא קיימו ולו הוראה אחת מההסכם, ברור כי לא ראו בו מסמך תקף ומחייב. דפוס התנהגותם הצביע על כוונתם המשותפת לבטלו.

      בית הדין הרבני – בפסיקת בתי הדין הרבני נקבע כי הסכם גירושין של בני זוג שחזרו לשלום בית ממושך, וכי הצדדים לא ביצעו מתן גט שהוא מהותו העיקרית של ההסכם ותנאי למימוש ההסכם – הרי דינו של הסכם כזה להתבטל. לשיטת בתי הדין כי הסכם גירושין חל רק לאחר מתן הגט ומשלא התקיים תנאי זה הרי שאין לתת תוקף להסכם והוא בטל מאליו.

      שינויים בתקופת החזרה

      1. בית משפט לענייני משפחה – ככל ונוספו ילדים חדשים לצדדים הרי שיש לעגן מזונותיהם הסדרי שהות ונושאי משמורת, שכן, הסכם הגירושים הקודם אינו תקף ולא כלל בתוכו ילד שטרם הגיע לעולם.
      2. בית הדין הרבני – אין משמעות לשינויים אלו, אלא שיש צורך בגט לחומרה.

      לסיכום

      מבחינת החוק, ההסכם או פסק הדין עומדים בתוקפם אלא אם כן נוצר מצב משפטי שונה אשר בני הזוג מעגנים אותו בהסכם שונה. מבחינת בתי הדין יש צורך לגט לחומרה.

      החזרה לחיות יחדיו טומנת בתוכה השלכות משפטיות ומן הראוי כי יעשו בני הזוג ויעגנו הכל במסגרת הסכם חדש שנוצר בניהם, וזאת על מנת למנוע אי הבנות בין הצדדים.

      החזרה לחיות יחדיו טומנת בתוכה השלכות משפטיות ומן הראוי כי יעשו בני הזוג ויעגנו הכל במסגרת הסכם חדש

      הסכם גירושים שנחתם על ידי בני הזוג וקיבל תוקף של פסק דין והצדדים אכן ביצעו את הגט אלא שלאחריו חזרו לחיות יחדיו תחת אותה קורת גג הינו שריר וקיים ובעל תוקף משפטי מחייב.

      הדבר עלול להוביל את הצדדים להליכים משפטיים משום שלא עיגנו את המצב החדש באמצעות הסכם לחיים משותפים ו/או באמצעות כל הסכם אחר, כאשר צד אחד עלול לטעון כי ההסכם עומד בתוקפו והצד השני ינסה לבטל את ההסכם.

      בפסיקות בתי הדין השונים ובתי משפט לענייני משפחה מה קורה במקרה שבו הסכם גירושין קיבל תוקף של פסק דין אולם בפועל הגט לא בוצע והצדדים שבו לחיות תחת אותה קורת גג – במקרה זה נקבע כי דין ההסכם – בטל.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש