ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    10 נושאים שחייבים לכלול בהסכם הורות משותפת

    הסכם הורות משותפת הוא הסכם בין שני אנשים, שאינם בני זוג המבקשים להביא יחד ילד לעולם.

    הסכם מעין זה חייב לכלול סוגיות ייחודיות בנוגע לגידול הילד וכל הכרוך בכך. מאמר משפטי זה סוקר בעבורכם 10 נושאים שחייבים לכלול בהסכם הורות משותפת.

    תוכן עניינים

    הסדרת אבהות האב

    יש להסדיר סעיף בנוגע לאבהות האב ורישומו כאבי הילד במשרד הפנים. ככלל, הדרך הקלה ביותר לרישום האב היא להצהיר על אבהותו אצל פקיד משרד הפנים שנמצא בבית החולים, לאחר הלידה.

    על מנת שאב ירשם כאבי הילד במשרד הפנים על שני הצדדים להיות נוכחים (ניתן גם בנפרד) בפני פקיד משרד הפנים ועליהם להצהיר כי מדובר באבי התינוק.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יצוין כי במקרה שהאישה נשואה לאדם אחר או שהייתה נשואה לאחר במהלך 300 יום טרם ללידה, ירשם האב כאבי הילד, רק אם יש פסק דין של בית משפט המאשר את רישומו כאב

      את הבקשה לרישום האב כאב הילד, יש להגיש תוך שנה מהלידה, לאחר מכן תדרשו להגיש תביעת אבהות על מנת לרשום את האב כאבי הילד.

      החלטה על שם הילד

      קבעו במסגרת ההסכם את ההסכמות שלכם בנוגע לשמו של הילד.

      חשוב לדעת כי החוק קובע כי שם משפחתו של תינוק שאימו אינה נשואה יהיה בהתאם לשם משפחתה של האם, אלא אם ההורים הסכימו על שם המשפחה של שניהם או שם משפחת האב בלבד.

      אורח חיי הילד

      עליכם לקבוע את העקרונות שלכם בנוגע לגידול הילד וכל סוגייה עקרונית שחשובה לכם.

      קבעו את סוג מוסדות החינוך, את אורח החיים, עמדתכם בנוגע לסוגיות רפואיות שונות וכל סוגייה עקרונית אחרת שחשוב לכם לתת עליה את הדעת.

      חלוקת אחריות הורית

      קבעו מי יישא באחריות ובתפקידים השונים בנוגע לילדים. הסדירו ביניכם את הסוגיות של משמורת על הילד, אם אתם מעוניינים בהורה אחד מרכז שמטפל בהכל או בחלוקה משותפת.

      אם אתם מבקשים לקבוע חלוקה משותפת של האחריות מומלץ לקבוע את אופן החלוקה ביניכם, מי מטפל בעניינים הנוגעים למוסדות החינוך, בעניינים הרפואיים החריגים, אצל מי יהייה הדרכון של הקטין וכדומה.

      חלוקת זמני שהות עם הקטין

      עליכם לקבוע את זמני השהות של כל אחד מההורים עם הקטין, בשגרה, בחגים ובחופשים.

      מומלץ לקבוע חלוקת זמני שהות מדורגת שתתחשב בצרכים המשתנים בין הגילאים השונים, במיוחד בתקופת הינקות, שתורחב בהדרגה עם גדילתו והתפתחותו של הילד.

      עוד מומלץ להסדיר הוצאת דרכונים לקטין ומנגנון לפיו תקבעו מראש חופשות עם הקטינים בארץ ובחו"ל.

      טווח מרחק מגורים בין ההורים

      קבעו טווח מגורים מקסימלי סביר ביניכם, על מנת שניתן יהיה לקיים חלוקת זמני שהות שווה או דומה ביניכם.

      מומלץ להוסיף גם סנקציה אם אחד מההורים יחרוג מטווח המגורים המקסימלי, למשל הקטנת זמני שהות או כל אפשרות אחרת שתדאג לטובת הקטין כך שהוא לא יאלץ להטרטר מרחק נסיעה גדול מספר רב של פעמים בשבוע.

      מזונות קטינים

      עליכם להסדיר את נושא חלוקת דמי מזונות הקטין. מומלץ לקבוע תשלום מזונות מדורג שיתחשב בצרכים המשתנים בין הגילאים השונים, במיוחד בתקופת הינקות בה לעיתים יש הוצאות גבוהות עבור התינוק.

      בנוסף יש לקבוע תשלום הוצאות חינוך ורפואה חריגות שאינן ממומנות על ידי המדינה. שקלו להוסיף סעיפים בנוגע לביטוחים רפואיים שאתם מבקשים לעשות לקטין.

      כמו כן, יש לקבוע את מנגנון התשלום, למשל העברה להורה מרכז, תשלום ישיר על ידי כל אחד מהצדדים, העברה לחשבון משותף ייעודי, או כל דרך אחרת שתראו לנכון שתתאים לצרכים שלכם ושל הקטין.

      תשלומים מיוחדים עבור הריון, לידה ותקופת הינקות המוקדמת

      הסדירו תשלומים מיוחדים עבור תקופת ההיריון, הלידה והינקות המוקדמת. מדובר בתקופות בהן נדרשות בדיקות רפואיות רבות, ותשלומים מיוחדים נוספים, כגון רכישת ציוד להריון, ללידה, לתקופת ההנקה וכדומה.

      כמו כן מומלץ לקבוע כיצד יחולק נטל התשלומים במקרים בהם האם לא תוכל לעבוד בנסיבות הקשורות להריון, הלידה או תקופת הינקות המוקדמת. למשל במקרים בהם האם נשארת עם התינוק לאחר תום 15 השבועות להם היא זכאית לחופשת לידה בתשלום.

      מנגנונים ליישוב סכסוכים

      זכרו כי מדובר בהסכם ארוך טווח שנמשך שנים רבות, וכי יתכנו בהמשך מחלוקות ביניכם על אף ההסכם, על כן עליכם לקבוע מנגנון ליישוב הסכסוכים, למשל פנייה למגשר בטרם לפנייה לבית המשפט.

      בנוסף מומלץ להוסיף בסעיפים מסוימים מנגנונים ליישוב מחלוקות, למשל במקרה של אי הסכמה ביניכם בעניין החינוכי או הרפואי, ניתן לקבוע כי הגורם שיכריע במחלוקת הוא גורם מקצועי רלוונטי מוסמך המוסכם על שניכם.

      אישור ההסכם בבית המשפט

      קבעו סעיף לאישור ההסכם בבית המשפט לאחר לידת התינוק. אמנם את ההסכם מומלץ לערוך ולחתום עוד בטרם ההתעברות, כך שתהייה ביניכם הסכמה חוזית מבוססת.

      יחד עם זאת על מנת ליתן תוקף להסכם לאחר לידת התינוק עליכם לפנות לבית המשפט לענייני משפחה ולאשר את ההסכם. יש לקחת בחשבון כי בית המשפט יאשר את ההסכם ואת הסעיפים בו רק אם הם תואמים את טובת הקטין.

      עריכת הסכם הורות משותפת בליווי עורך דין

      בסיכום הדברים, הסכם הורות משותפת הוא הסכם מורכב עם סוגיות ייחודיות לאופי המיוחד של משפחה בהורות משותפת ללא זוגיות.

      עורך דין לענייני משפחה יסייע לכם לערוך הסכם הורות משותפת שיענה על הצרכים הייחודיים שלכם, יאושר בבית המשפט בבוא העת, וימנע מחלוקות עתידיות בדרככם הארוכה והמשמחת כהורים משותפים.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש