ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    איך מחלקים מניות ואופציות כשמתגרשים? (מדריך משפטי)

    חלוקת רכוש עסקי היא אחת הסוגיות הסבוכות ביותר באיזון משאבים בין בני זוג שמתגרשים. כאשר בני הזוג נדרשים לחלק את המניות והאופציות שברשותם, הם נדרשים לאומדן שווי מסובך, שהופך את הליך חלוקת הרכוש למורכב ביותר.

    איך מחלקים מניות ואופציות כשמתגרשים? (מדריך משפטי)

    כיצד מחלקים מניות כשמתגרשים? כיצד מחלקים את המניות בעסק המשפחתי המשותף? האם אופציות מתחלקות כשמתגרשים? במה שונה חלוקת אופציות מחלוקת מניות בגירושין? וכיצד הסכם ממון יכול לסייע לבעלי מניות ואופציות בגירושין?

    תוכן עניינים

    כיצד מחלקים מניות כשמתגרשים?

    מניות הנמצאות בבעלות בני הזוג נחשבות לרכוש משותף ויתחלקו בין בני הזוג, כל עוד לא הוסכם ביניהם אחרת. גם במקרים בהם מניות שהושגו במהלך תקופת החיים המשותפת, נמצאות בבעלות אחד מבני הזוג בלבד, הן עשויות להתחלק בגירושין, בדומה לכלל הרכוש של בני הזוג.

    חלוקת המניות תתבצע בהתאם למגוון פרמטרים, כמו סוג המניות (מניות רגילות, מניות יסוד, מניות בכורה, מניות הנהלה וכו'), האם מדובר במניות בעסק משפחתי המהווה גם מקור הכנסה, האם ניתן לחלק את המניה או שרק אחד מבני הזוג יכול להישאר בעל המניה, וכו'.

    לאחר שבית המשפט יקבע את אופן חלוקת המניות בין בני הזוג, מומחה מטעם בית המשפט יעריך את שווי המניות, ובני הזוג יחלקו ביניהם את המניות בהתאם לכך.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד מחלקים מניות בעסק משפחתי בגירושין?

      עסק משפחתי שמניותיו בבעלות אחד מבני הזוג

      אם העסק הוא רכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים הוא יחשב לרכוש משותף, ובעל המניות בעסק יהיה רשאי לבחור האם לשלם לבן הזוג עבור מחצית שווי העסק, או למכור את העסק שבבעלותו ולחלק את הרווחים.
      חישוב שווי העסק עשוי להיות מלאכה מורכבת, שתתבסס על אומדנים שונים כגון הערכת שווי נכסי העסק, היוון תזרים מזומנים עתידי, הכנסת בני הזוג מהעסק וכו'.

      עסק משפחתי שמניותיו מתחלקות בין שני בני הזוג

      כאשר שני בני הזוג הם בעלי מניות בעסק, ובמיוחד במקרים בהם שניהם מנהלים פעילים של העסק, חלוקת המניות בין בני הזוג תהיה מורכבת יותר.

      חלוקת המניות יכולה להיות באמצעות מכירת העסק המשפחתי לצד ג', מכירה של המניות מבן זוג אחד לבן הזוג השני, או באמצעות המשך ניהול משותף של העסק. החלוקה הופכת למורכבת ביותר, בעיקר במקרים בהם אף אחד מבני הזוג לא רוצה לוותר על מניותיו בעסק המצליח.

      כאשר אף אחד מבני הזוג לא מעוניין לוותר על מניותיו, ועל מנת להמשיך לנהל את העסק במשותף, מבלי לפגוע ברווחיות העסק במהלך ניהול הגירושין, על בני הזוג להצליח לשתף ביניהם פעולה ולהצליח להגיע להסכמות ניהוליות, לטובת העסק.

      האם אופציות מתחלקות כשמתגרשים?

      אופציות הן חוזה לרכישה של מניות בעתיד, במחיר ידוע מראש, כששווי המניה העתידי אינו ידוע, והיא אף עשויה להיות חסרת ערך לחלוטין.

      אופציות עשויות להתחלק בגירושין, בהתאם לנסיבות. על מנת לקבוע האם האופציות יתחלקו בגירושין שווה בשווה, יתחלקו באופן חלקי או לא יתחלקו כלל, בית המשפט יבחן האם תקופת הנישואין או החיים המשותפים חופפת למועדים בהן התקבלו האופציות.

      כמו כן, בית המשפט יבחן גם האם האופציות הן חלק מהשכר או שמא מדובר בבונוס, האם האופציות ניתנו בשל תפקודו של העובד, והאם האופציות ניתנו במטרה לגרום לעובד לעבוד בחברה, במטרה לקבוע כיצד לחלק את האופציות בגירושין.

      במה שונה חלוקה של אופציות מחלוקה של מניות בגירושין?

      כאשר האופציות הן סחירות, הן יתחלקו באופן דומה לחלוקת מניות. בני הזוג יהיו רשאים למכור אותן, או שאחד מבני הזוג ירכוש אותן בהתאם למחיר שווין בשוק.

      יחד עם זאת במרבית המקרים האופציות טרם הבשילו ולא ניתן לסחור בהן. במקרים אלה, חלוקת האופציות תהיה שונה מחלוקת מניות, ותתבצע בהתאם לאפשרויות שלהלן:

      חלוקה מידית של האופציות, במועד חלוקת הרכוש, לרוב באמצעות אומדן של ערכן העתידי.

      היתרון: סיום מידי של הקשר הכלכלי בין בני הזוג.

      החיסרון: אומדן הערך העתידי אינו מדויק, ועשוי לפגוע בחלוקה ההוגנת בין בני הזוג.

      חלוקה עתידית של האופציות, עם הבשלתן, באמצעות מכירה לצד ג' או הערכת שווי השוק.

      היתרון: חלוקה מדויקת לפי ערך השוק של האופציות.

      החיסרון: בני הזוג ממשיכים להיות קשורים כלכלית עד למועד עתידי ולא ידוע.

      הסכם ממון לחלוקת מניות ואופציות

      בשורה התחתונה, חלוקת מניות ואופציות בגירושין היא חלוקה מורכבת שתלויה בנסיבות רבות, בהתאם לסוג המניות, סוג האופציות וכו'. על מנת להעריך את שווי המניות והאופציות נדרש חישוב מורכב של ערך עתידי, התלוי גם בגורמים רבים אחרים, ויכול להשפיע באופן ניכר על חלוקת המשאבים בין בני הזוג.

      חלוקת מניות ואופציות בגירושין היא חלוקה מורכבת שתלויה בנסיבות רבות

      הסכם ממון שנערך מראש יסדיר באופן הוגן את חלוקת האופציות והמניות שבני הזוג צברו במהלך חייהם המשותפים בהתאם לרצונם, ויכול לחסוך עימותים רבים, ובכך לקצר גם את ההליך המשפטי.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש