ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    האם תרומת זרע לא אנונימית מחייבת את האב במזונות? (מדריך משפטי)

    נשים רבות מבקשות כיום להרות מתורם זרע לא אנונימי, על מנת שהילד יוכל לדעת את זהות אביו בעתיד, לחקור את שורשיו, ולקבל מידע על הייחוס הגנטי שלו, שימנע נישואי אחים, מחלות, מומים וכו'. אך האם לתרומת זרע לא אנונימית יש השלכות משפטיות?

    האם תרומת זרע לא אנונימית תחייב אב במזונות? האם אישה יכולה לוותר לתורם זרע על מזונות ילדים לאב? האם גובה המזונות בהם יחוייב תורם זרע לא אנונימי יהיה מופחת? והאם תורם זרע יכול לסרב לעבור בדיקת אבהות?

    תוכן עניינים

    מתי תרומת זרע תחייב אב במזונות?

    תרומת זרע תחייב את האב במזונות כל אימתי שהאב הוא מוכר וידוע. רק במקרים בהם תרומת הזרע היא אנונימית, לא ניתן לחייב אב במזונות.

    חובת המזונות נובעת מהקשר ההורי בין האב והילד, והיא תחול על האב בכל מקרה מעצם היותו הורה ביולוגי ידוע לילד. בשורת פסקי דין נקבע כי אין הדעת סובלת שאב ידוע יסיר מעצמו את עול המזונות והאחריות ההורית מילדו הביולוגי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה גובה המזונות שישלם תורם זרע לא אנונימי?

      גובה המזונות שישלם תורם זרע שזהותו ידועה, הוא מופחת, והוא יחוב רק במזונותיו ההכרחיים של הילד.

      מזונות מעבר לחיוב המינימלי, יבחנו בהתאם ליכולתו הכלכלית של האב, והם חלים על האב והאם במשותף, כשלאם אחריות גדולה יותר. בית המשפט קבע כי אישה שלוקחת תרומת זרע מאדם שמבקש רק לתרום זרע ולא להיות נוכח בחיי הילד, לוקחת על עצמה אחריות מוגברת לדאוג למזונותיו של הילד.

      לפיכך סכום המזונות שיקבע לתורם זרע לא אנונימי, יהיה נמוך יחסית לסכום המזונות שיה נקבע אילו היה מדובר בהסכמה על הורות משותפת, או בילדים לבני זוג שנפרדו.

      האם ניתן לוותר על חובת מזונות בהסכם?

      לא ניתן לוותר על חובת מזונות בהסכם. גם אם האם מסכימה לכך שתרומת הזרע לא תחייב את האב במזונות, הסכמה זו לא מחייבת את הילדים, וניתן לתבוע בשמם את זכותם למזונות מאביהם.

      יודגש כי הסכם מזונות שלא אושר בבית משפט לא יהיה תקף, וכי הסיכוי שבית משפט יאשר הסכם ויתור על מזונות, בניגוד לטובת הילד, הוא קטן עד אפסי.

      האם ניתן לתבוע אם שהפרה הסכם על ויתור מזונות?

      ככלל עומדת לאב האפשרות לתבוע את האם על כך שהפרה את החוזה עליו חתמו הצדדים, גם אם החוזה לא אושר בבית המשפט.

      כך למשל במקרה בו חתמו הצדדים על הסכם תרומת זרע לא אנונימית, בו נקבע כי האם לא תתבע מהאב מזונות, ואף על פי כן האם הגישה תביעה למזונות בשם הילד שנולד, האב יכול להגיש כנגד האם תביעה על הפרת ההסכם.

      יחד עם זאת, חשוב לדעת כי בתי המשפט קבעו כי לא ניתן לבקש שיפוי על כל סכום המזונות ששולם, בעוד הילד קטין, בשל עקרון טובת הילד, שכן זה ירוקן מתוכן את תשלום המזונות, להם הילד זקוק.

      האם ניתן לחייב תורם זרע לא אנונימי בבדיקת אבהות?

      ניתן לחייב תורם זרע ידוע בבדיקת אבהות. בישראל בדיקת אבהות מחייבת את אישור בית המשפט, בית המשפט יאפשר את עריכת הבדיקה כל עוד אין חשש לממזרות. לכן כאשר מדובר באישה שאינה נשואה ואין כל חשש לממזרות, בית המשפט יאשר את בדיקת האבהות ואף יחייב את תורם הזרע שנטען כי הינו אבי הילד, בבדיקת אבהות.

      האם תורם זרע לא אנונימי יכול לסרב לבדיקת אבהות?

      לא יופעלו אמצעי כפייה אלימים על תורם זרע לצורך בדיקת אבהות.

      יחד עם זאת, אם יסרב תורם הזרע לעבור בדיקת אבהות, יהיה לכך משקל ראייתי נכבד כנגדו. לבית המשפט יש שיקול דעת, בהתאם למכלול הראיות, לקבוע כי תורם הזרע חייב במזונות, על אף שלא הוכחה אבהותו בבדיקת רקמות גנטית.

      חובת מזונות מופחתת לתורם זרע לא אנונימי

      בשורה התחתונה, לתרומת זרע לא אנונימית ישנן השלכות משפטיות, והיא מטילה חובות על תורם הזרע. כך תורם זרע לא אנונימי יחוייב במזונות ילדו הקטין.

      יחד עם זאת ישנה משמעות לעובדה כי מדובר בתורם זרע, וגובה המזונות שיוטל על תורם זרע לא אנונימי יהיה נמוך יותר, ביחס לגובה מזונות שהיה מוטל עליו אילו היה מדובר בהורות משותפת.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש