ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    אימוץ ילדים בקרב זוגות חד מיניים (מדריך משפטי)

    שיעור הילודה בישראל הוא הגבוה מכל מדינות ה-OECD. הרצון לילדים, בקרב ישראלים, חולש לא רק על זוגות הטרוסקסואליים, אלא גם על זוגות חד מיניים, המבקשים להביא ילד לעולם, או לאמץ ילדים. אך הקשיים העומדים לזוגות חד מיניים המבקשים לאמץ ילדים, הם רבים.

    האם זוגות חד מיניים יכולים לאמץ ילדים בישראל? מה קובע חוק האימוץ בישראל? האם מדינת ישראל מפלה זוגות חד מיניים שמבקשים לאמץ ילדים? האם זוגות חד מיניים יכולים לאמץ בחו"ל? וכיצד ניתן לאמץ את הילד של בן הזוג, בקרב זוגות חד מיניים?

    תוכן עניינים

    האם זוגות חד מיניים יכולים לאמץ ילדים?

    סעיף 3 לחוק האימוץ בישראל

    סעיף 3 לחוק אימוץ ילדים, התשמ"א-1981, קובע כי אימוץ יכול להעשות על ידי איש ואשתו יחד. המשמעות היא כי אין אימוץ על ידי זוג גברים או על ידי זוג נשים, אלא על ידי זוג של גבר ואישה בלבד.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      יחד עם זאת, בסיפא של הסעיף, נקבע כי בית המשפט רשאי לתת צו אימוץ למאמץ יחיד, אם בן הזוג שלו הוא ההורה של המאומץ, או אימץ אותו לפני כן. כמו כן ניתן לתת צו אימוץ למאמץ יחיד, אם הורי המאומץ נפטרו, והמאמץ הוא מקרובי המאומץ שאינו נשוי.

      המשמעות היא שעל פי חוק האימוץ בישראל בני זוג חד מיניים אינם יכולים לאמץ כזוג, אלא אך ורק כיחידים.

      הצעת חוק לאימוץ ילדים לזוגות חד מיניים

      על פי הצעת חוק אימוץ ילדים (תיקון – כשירות המאמץ), שבאה לתקן את ההפלייה כנגד זוגות חד מיניים בסעיף 3 לחוק האימוץ, הוצע כי אימוץ ילדים יתאפשר לא רק לזוגות שהם גבר ואישה, אלא גם לזוגות חד מיניים. הצעת החוק שהועלתה לשולחן הכנסת מספר פעמים בגרסאות שונות, לא עברה מעולם.

      האם יש הפלייה באימוץ ילדים כנגד זוגות חד מיניים?

      בעבר, רק בני זוג נשואים היו רשאים לאמץ ילדים, אך עם השנים הפסיקה התפתחה והחלו לבחון גם בקשות של זוגות חד מיניים לאמץ ילדים, בהתאם לטובת הילד. על אף התפתחות הפסיקה, בפועל, גם כיום מדינת ישראל מערימה קשיים על זוגות חד מיניים שמבקשים לאמץ ילדים.

      זוגות חד מיניים יכולים לאמץ אך ורק כיחידים, והם נמצאים בתחתית רשימת ההמתנה לאימוץ, יחד עם זוגות גבר ואישה שכבר יש להם ילד אחד. המשמעות היא שלרוב זוגות חד מיניים יקבלו לאימוץ בישראל, רק ילדים בוגרים, או ילדים בעלי צרכים מיוחדים.

      אימוץ ילדים בחו"ל בקרב זוגות חד מיניים

      בשל הקשיים הרבים המוערמים על זוגות חד מיניים המבקשים לאמץ ילדים בישראל, רבים מהם פונים לאימוץ בחו"ל.

      בחו"ל ההליך משתנה בין המדינות השונות, כשיש מדינות המאפשרות לשני בני הזוג לאמץ את הילד, וישנן מדינות שרק אחד מבני הזוג רשאי לאמץ בהן.

      במקרה שהילד אומץ במדינה שאוסרת על זוגות חד מיניים לאמץ כזוג, והילד אומץ רק על ידי אחד מבני הזוג, לאחר שובו לישראל, בן הזוג השני רשאי לבקש לאמץ את הילד של בן זוגו. ככל שבן הזוג עונה על תנאי האימוץ הקבועים בחוק, מדינת ישראל מתירה לו לאמץ את הילד שאומץ על ידי בן זוגו.

      אימוץ ילד ביולוגי של בן או בת הזוג בקרב זוגות חד מיניים

      בעבר רק ההורה הביולוגי של ילד שנולד למערכת יחסים זוגית חד מינית, היה נרשם כהורה של הילד, ואילו בן או בת הזוג היו נדרשים לאמץ אותו.

      בשנת 2012, התמונה המשפטית השתנתה. זוג נשים חד מיניות נכנסו להיריון, אחת הנשים תרמה את הביצית לבת הזוג שלה, ובת הזוג התעברה מתרומת זרע אנונימית.

      כאשר נולד הילד, נרשמה האם שילדה כאמו של הילד שנולד, ואילו בת הזוג נדרשה לאמץ את הילד על מנת שיקבע כבנה. בנות הזוג הגישו תביעה לבית המשפט, שקבע שניתן לתת צו שיקבע את ההורות של בת הזוג על הילד.

      כיום, זוגות חד מיניים, יכולים לבקש להכריז עליהם כהורה של ילדם הביולוגי של בן או בת הזוג, לרבות ילד שנולד בהליך פונדקאות, ללא צורך בצו אימוץ, באמצעות בקשה לצו הורות פסיקתי, שיכריז על בן הזוג כהורה של הילד, מכוח מערכת היחסים הזוגית.

      אימוץ ילדים מכוח מערכת יחסים זוגית חד מינית

      בשורה התחתונה, אמנם ניכרת מגמת שיפור ביחס המדינה לזוגות חד מיניים, אך גם כיום ישנה הפלייה בקרב זוגות חד מיניים המבקשים לאמץ ילדים בישראל.

      לאור כך זוגות רבים פונים להליך אימוץ או הליך פונדקאות בחו"ל. לאחר סיום ההליך, בני הזוג רשאים לאמץ או לבקש צו הורות פסיקתי שיכריז על הורותם לילד של בן הזוג, מכוח מערכת היחסים הזוגית המתקיימת בין בני הזוג.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש