ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    האם ידועה בציבור יורשת את בן זוגה? (מדריך משפטי)

    בישראל זוגות רבים בוחרים לחיות כידועים בציבור, מבלי להנשא זה לזו. עם הזמן שחולף, החקיקה והפסיקה השוותה אט-אט את מעמדם של ידועים בציבור למעמדם של בני זוג נשואים, וגם את זכויותיה של ידועה בציבור, בירושת בן הזוג.

    מתי ידועה בציבור יורשת את בן זוגה? האם ידועה בציבור חייבת להתגורר עם בן הזוג על מנת לרשת אותו? האם יש לידועה בציבור זכויות ייחודיות בדירת המגורים של בן הזוג? ולמה כדאי לידועים בציבור לערוך צוואה?

    תוכן עניינים

    מתי ידועה בציבור יורשת את בן זוגה?

    צוואה לטובת ידועה בציבור

    ידועה בציבור תירש את בן זוגה, כל אימתי שבן הזוג הורה בצוואתו האחרונה, כי היא תירש חלקים בעיזבונו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ירושה על פי דין

      בהעדר צוואה, ידועה בציבור עשוייה לרשת את בן זוגה, אם היא עומדת בתנאי סעיף 55 לחוק הירושה התשכ"ה-1965, הקובע כי ערב פטירתו של בן הזוג:

      1. בני הזוג חיו חיי משפחה במשק בית משותף.
      2. בני הזוג לא היו נשואים זה לזו.
      3. בני הזוג לא היו נשואים לאף אדם אחר.

      האם ידועה בציבור רשאית לרשת את בן זוגה גם אם לא התגוררה איתו יחד?

      במקרים חריגים, בהתאם למכלול הראיות, בית המשפט עשוי לאשר לבת זוג ידועה בציבור לרשת את בן זוגה, גם ללא חיים משותפים תחת קורת גג אחת.

      בית המשפט יבחן את הנסיבות הקונקרטיות של המקרה, וינסה להתחקות אחר כוונתם של בני הזוג לקביעת הקשר ומיסודו. בית המשפט יבחן האם הפרדת המגורים, נבעה מרצון לשמור על הפרדה רכושית, או נבעה מסיבות אחרות, ולפיכך יקבע האם יש לידועה בציבור זכות לרשת.

      כמו כן, אם בני הזוג הפסיקו להתגורר יחד בשל נסיבות שאינן בשליטתם, אך הקשר הזוגי ביניהם לא חדל מלהתקיים, ידועה בציבור תהיה זכאית לרשת את בן זוגה. כך למשל נקבע במקרה של אשפוז בן הזוג בבית חולים, מעבר לבית אבות סיעודי וכיוצ"ב, שמדובר בידועים בציבור שהמשיכו להתנהל כזוג, גם אם במשך שנים ארוכות בטרם לפטירה הם לא גרו יחד.

      האם ידועה בציבור רשאית לרשת בן זוג פרוד?

      רק אם בן הזוג הפרוד ערך צוואה, שקבעה במפורש כי הידועה בציבור רשאית לרשת חלקים בעיזבונו.

      בהעדר צוואה ידועה בציבור אינה רשאית לרשת בן זוג פרוד. החוק אינו מכיר בסטטוס של פרודים, וכל עוד לא ניתן גט כשר, בן הזוג יחשב נשוי. סעיף 55 לחוק הירושה קובע, שאם אחד מבני הזוג נשוי היה נשוי לאדם אחר בשעת מותו, בן זוגו הידוע בציבור לא יהיה זכאי לירושה על פי דין.

      מה הזכויות של ידועה בציבור בדירת המגורים של בן זוגה?

      לבן או בת הזוג יש מעמד בכורה בירושה, והם זכאים לזכויות ייחודיות גם בדירת המגורים. זכויותיה של ידועה בציבור, שעומדת בתנאי סעיף 55 לחוק הירושה, יהיו כאמור זהות לזכויות של בן או בת זוג נשואים בדירת המגורים.

      זכות ירושה של מחצית מזכויות בן הזוג בדירת המגורים

      ידועה בציבור זכאית למחצית מכלל הנכסים של בן הזוג, לרבות מחצית הזכויות של בן הזוג בדירת המגורים, בנוסף על חלקה בדירה מכוח איזון המשאבים שיעשה בעת פטירת בן הזוג.

      זכות ירושה של מלוא דירת המגורים

      ידועה בציבור עשוייה לרשת את דירת המגורים כולה, במקרים בהם לבן הזוג לא היו ילדים, ולא נותרו לו הורים.

      זכות מגורים בדירת המגורים

      לידועה בציבור שהתגוררה עם בן הזוג בדירת המגורים ערב פטירתו, זכות להמשיך להתגורר בדירה במשך חצי שנה לאחר מותו.

      מדוע כדאי לידועים בציבור לערוך צוואה?

      בת זוג ידועה בציבור, שאינה נישאה לבן זוגה, אך היא חיה עמו ערב פטירתו, חיי משפחה במשק בית משותף, ואף אחד מהם אינו נשוי לאחר, תהיה זכאית לרשת את בן זוגה הידוע בציבור, אם הוא לא ערך צוואה.

      יחד עם זאת, לעיתים על אף שבת הזוג עומדת בכל התנאים הללו, יש לה קושי להוכיח את קיומם, בעיקר במקרים המורכבים יותר, למשל כאשר בן הזוג נאלץ להתאשפז בבית חולים במשך זמן רב, כאשר בני הזוג בחרו לגור בדירות נפרדות, וכו'. כמו כן לידועה בציבור לא יהיו כל זכויות בירושה ללא צוואה, אם בן הזוג עדיין נשוי וטרם הסדיר את גירושיו.

      בסופו של יום, הדרך הבטוחה ביותר להבטיח או למנוע זכויות בירושה לידועה בציבור, היא באמצעות עריכת צוואה. צוואה שתקבע את הידועה בציבור כיורשת או תשלול את זכותה בירושה, תקצר את הליכי הירושה, ותיישם את רצונו של בן הזוג, באופן המדוייק ביותר.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש