ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    איך מחלקים ביטקוין במקרה של גירושין? (מדריך משפטי)

    ההתפתחות הטכנולוגית של העולם הווירטואלי, והתפרצות הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים לתוך חיינו, הביאו עמן קשיים חדשים שחלחלו גם לעולם הגירושין. אין זה פלא שזוגות רבים שמתגרשים תוהים איך מחלקים את הביטקוין במקרה של גירושין?

    האם הביטקוין מתחלק בגירושין? איך קובעים את שוויו של הביטקוין בעת הגירושין? מה ניתן לעשות כשבן הזוג מנסה להבריח ביטקוין בגירושין? וכיצד הסכם ממון יכול לסייע למחזיקי ביטקוין בגירושין? מדריך משפטי מקצועי על נבכי המטבע הדיגיטלי המפורסם ביותר, בעת הגירושין.

    תוכן עניינים

    האם ביטקוין מתחלק בגירושין?

    ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי המשמש כאמצעי תשלום דיגיטלי, באמצעות "ארנק דיגיטלי" (כמו למשל, הארנק הדיגיטלי של גוגל). הביטקוין אינו מוגדר באופן רשמי כמטבע בישראל, אלא כנכס סחיר, ולכן הוא חייב גם בתשלומי מס, בהתאם לערכו המשתנה, ורווח ההון שנצבר למחזיק בו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      ביטקוין או כל מטבע דיגיטלי אחר, מתחלק כמו כל נכס בגירושין. אם הביטקוין נצבר במהלך החיים המשותפים, הוא יתחלק בין בני הזוג בעת הגירושין באופן שווה, לאחר קיזוז תשלומי המס שיוטלו עליו, וכל עוד לא הוסכם אחרת בין הצדדים.

      איך מחלקים את הביטקוין בגירושין?

      מה הן הדרכים לחלוקת הביטקוין בגירושין?

      העברת הביטקוין לארנק דיגיטלי חדש – בדרך חלוקה זו, בן הזוג שהביטקוין אינו רשום על שמו פותח בעצמו ארנק דיגיטלי, אליו בן הזוג שהביטקוין רשום על שמו, מעביר את מחצית מטבעות הביטקוין שבבעלותו.

      העברת שווי מחצית ערך הביטקוין – בדרך זו אחד מבני הזוג נשאר בעל הביטקוין, ובתמורה לכך הוא מעביר לבן הזוג השני את חלקו בביטקוין, באמצעות נכסים אחרים, או בשווי כסף, לאחר שבני הזוג קובעים מה הוא שווי ערכו של הביטקוין.

      איך קובעים את השווי של ביטקוין?

      במקרים בהם בני הזוג מחליטים על העברת שווי מחצית ערכו של הביטקוין, הם נדרשים להעריך את שוויו שווי הביטקוין יחושב לרוב בהתאם לשווי השוק בעת מועד הפרידה עליו יחליטו בני הזוג. בהעדר הסכמה בין בני הזוג, בית המשפט יקבע בהחלטה את מועד הקרע לפיו יקבע שוויו של הביטקוין. משווי ערכו של הביטקוין יש לקזז גם את עלות רכישת הביטקוין, ואת המס שבני הזוג חייבים בו.

      חשוב לשים לב שלמועד הקרע, או להחלטה על היום בו יבחן שווי השוק של הביטקוין, עשויה להיות השפעה רבה, בשוק שהתנודות בו הן גדולות. לפיכך חשוב לשקול היטב אם אתם מעוניינים לקבוע את שווי השוק של הביטקוין בתחילת התהליך או להמתין עד למועד בו יחולק כלל הרכוש.

      מה לעשות כשבן הזוג מבריח ביטקוין בגירושין?

      אחד הקשיים הגדולים ביותר בחלוקה של רכוש בין בני זוג, הוא הברחת רכוש. כשמדובר בביטקוין, מטבע דיגיטלי שקשה לעקוב אחריו, הקלות שבהברחת והסתרת הביטקוין היא רבה. הקושי הגדול הוא שלא ניתן להוציא צווים שימנעו את הברחת הביטקוין בגירושין, כמו למשל במקרים של חשבון בנק משותף.

      לפיכך כשבן הזוג מבריח ביטקוין בגירושין, הצעד החשוב הראשון הוא לנסות לעקוב ולתעד את ההעברות הכספיות החשודות. למשל תיעוד של העברות כספיות מחשבון הבנק המשותף, דיווחים על החזרי מס הנוגעים לביטקוין וכו'.

      אם הביטקוין ימצא ניתן יהיה לחלק אותו בגירושין באופן שווה. במקרים בהם הביטקוין לא נמצא, לתיעוד יש חשיבות מכרעת, שכן אם יוכח בפני בית המשפט שבן הזוג אכן פעל להברחת הביטקוין, בסמכותו לקבוע על פי סעיף 8 לחוק יחסי ממון, חלוקה לא שווה של שאר הרכוש של בני הזוג.

      כיצד הסכם ממון יסייע לבעל ביטקוין במקרה של גירושין?

      הסכם ממון בין בני זוג או הסכם חיים משותפים, יכול לסייע לבני זוג שבבעלותם ביטקוין במקרה של גירושין. הסכם ממון שיפרט את הביטקוין שבבעלות בני הזוג, את אופן החלוקה של הביטקוין ביניהם, את שער החליפין עליו הסכימו בני הזוג וכדומה, יכול לסייע לבני הזוג למנוע מאבקים מיותרים בגירושין.

      חלוקת מטבעות וירטואליים בעולם הגירושין

      בשורה התחתונה, חלוקה של ביטקוין במקרה של גירושין היא מורכבת, ודורשת חישוב שווי במטבע דיגיטלי שהתנודות בערכו הן גדולות, ועשויות להשתנות מיום ליום. בנוסף חלוקת ביטקוין בגירושין טומנת בחובה סכנה מוגברת להברחת נכסים, במטבע דיגיטלי שקשה מאוד לעקוב אחריו.

      עריכת הסכם בין בני הזוג, שיסדיר את כל הסוגיות הנוגעות לאופן חלוקת הביטקוין במקרה של גירושין, תחסוך לבני הזוג התדיינויות ארוכות ומאבקים מיותרים, ותקל על אופן חלוקת הביטקוין במקרה של גירושין.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש