ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    אילו אמצעים משפטיים ניתן להפעיל במקרה של ניכור הורי?

    הליך גירושין הוא הליך של משבר ואובדן הגורמים קושי לכל המעורבים בו, תהליך גירושין עשוי להיות רווי במאבקים וסכסוכים ממושכים שלא ניתן לגשר עליהם ואף להסלים למצבי קיצון בהם אחד ההורים גורם לניכור הורי ומסית את הילד כנגד ההורה השני.

    תופעת הניכור ההורי עשוייה להוביל לנתקים מוחלטים של הילד מאחד ההורים. אנשים רבים מרגישים כי הם עומדים במצב זה כאל מול שוקת שבורה ואינם יודעים באילו כלים משפטיים הם יכולים להשתמש במקרים של ניכור הורי.

    תוכן עניינים

    מהו ניכור הורי?

    תופעת הניכור ההורי היא תופעה לפיה ילד מסרב לקיים קשר עם הורה כתולדה של הסתה מצד ההורה השני עימו הילד מזדהה. מחקרים מעידים כי תופעת הניכור ההורי פוגעת בילד שלומד דרכי חשיבה מעוותות, כמו קושי לבטא אמפתיה, קושי בהיענות לסמכות, פגיעה בתחושת מסוגלות, תחושת אשמה מוגברת וכי מומלץ לטפל בתופעה בהקדם האפשרי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הכלי המשפטי הנפוץ להתמודדות עם ניכור הורי: חיוב טיפולים רגשיים

      הכלי המשפטי הראשוני והנפוץ ביותר להתמודדות עם ניכור הורי הוא בהתאם לגישה הטיפולית המנסה לשקם את הקשר בין ההורה המנוכר לבין הילד. גישה זו מחייבת אמצעות טיפוליים רגשיים הן לילד והן במשותף עם ההורה.

      בנוסף לכך בית המשפט עשוי להציע במקרים של נתק מוחלט, קיום מפגשים עם ההורה המנוכר באמצעות מרכז קשר.

      איך מפגשים באמצעות מרכז קשר יכולים דווקא להועיל?

      אנשים רבים חוששים מהאפשרות של זמני שהות במרכז קשר, מתוך טענה שהם לא עשו דבר והצד השני המנכר אותם מקבל לכאורה "פרס" על התנהגותו.

      אין כך הדבר ויש לבחון כל מקרה לגופו, מטרת מרכז הקשר במקרים של נתק מוחלט שלא ניתן לגשר עליו, היא לתת תיווך ראשוני לקיום קשר שנותק.

      מטרה נוספת של מרכז הקשר היא הפרדה מוחלטת בין ההורים, כך שהילדים יועברו ביניהם באמצעות גורם מתווך, ולא "מיד ליד", מה שעשוי להגביר את היכולת של הילדים לקיים קשר עם ההורה המנוכר, מבלי החשש מההורה המנכר.

      במקרים של ניכור הורי חשוב להיות חכם ולא צודק

      הקשר שלכם עם הילד נפגע באופן אובייקטיבי גם אם אתם לא אשמים בכך, ולילד יש קושי לפגוש אתכם. בית המשפט מבקש לבחון את טובת הילד ומעדיף למצות קודם לנקיטת אמצעים חריפים, את כל דרכי הטיפול, כך שהילד בסופו של יום יגיע לקיום קשר מטיב עימכם.

      אם אתם מסתייגים מאופי טיפול השירותים החברתיים הציבוריים ניתן גם לפנות לטיפול פרטי (בתשלום) ואף ניתן להגיש בקשה לטיפול אצל מומחה לניכור הורי ספציפי, כך שתרגישו כי אתם מקבלים את הטוב ביותר לכם ולילדיכם.

      מיצוי כל דרכי הטיפול בטרם לפנייה לכלים משפטיים אחרים

      חשוב לדעת כי רק במקרים חריגים, בהם כל דרכי הטיפול מוצו, בית המשפט ישתמש בכלים המשפטיים האחרים. שיתוף פעולה עם דרכי הטיפול המוצעות על ידי גורמים פרטיים או גורמי השירותים החברתיים הוא הכרחי לצורך המשך קיום הקשר.

      כלי משפטי להתמודדות עם ניכור הורי: הפחתת זמני שהות עם ההורה המנכר

      ניתן להגיש בקשה להפחתת זמני שהות עם ההורה המנכר ועד לביטול זמני השהות המוחלט במקרים קיצוניים. במקרים בהם ישנה הסתה חמורה שנמשכת, ובהתאם להמלצות עו"ס, ניתן יהיה לדרוש את הפחתת זמני השהות.

      חשוב להבין כי מדובר בסעד שלא ינתן בנקל, טובת הקטינים גוברת על צדקת ההורה המנוכר. לרוב הקטינים קשורים להורה המנכר והרחקתם המוחלטת ממנו תפגע בטובתם. בראייה כוללת פגיעה זו עשוייה אף להחמיר את הניכור ולגרום לנזק לטווח ארוך.

      על כן סעד זה ינתן במקרים חריגים בהם ההורה המנכר פוגע באופן חמור בטובת הקטינים ובית המשפט יראה לנכון כי האפשרות של צמצום המפגשים עימו, עדיפה לילד.

      כלי משפטי להתמודדות עם ניכור הורי: הפחתה בתשלום דמי מזונות

      ניתן להגיש בקשה להפחתת תשלום דמי המזונות ואף ביטולם במקרים חריגים של ניכור הורי, בית המשפט רשאי לנקוט באמצעים הנראים לו לשמירת עניינו של הקטין, כגון הפחתה או ביטול של דמי המזונות כאשר הילד מסרב לראות את ההורה.

      "על הורה המנכס לעצמו באופן בלעדי את כלל הזכויות ההוריות, להבין כי המשמעות היא כי יכול והוא יחוייב אף למלא את כלל החובות ההוריות." (תלה"מ 40374-10-17)

      חשוב להבין כי מדובר במקרים חריגים ביותר בהם יפסק ביטול מוחלט של דמי המזונות, שכן מדובר בצעד חמור שעשוי לפגוע בטובתו, ובית המשפט יעדיף לנקוט באמצעים שפגיעתם פחותה.

      לפיכך, נפוצים יותר מקרים בהם הופחתו דמי מזונות לצורך תשלום על טיפולים רגשיים לילד, כך שניתן יהא לטפל בגורם הרגשי שמונע את קיום הקשר.

      כלי משפטי להתמודדות עם ניכור הורי: הטלת קנסות על הפרת זמני השהות שנקבעו

      ניתן להגיש במסגרת תביעה לזמני שהות בקשה להטיל קנסות על הפרת זמני שהות שנקבעו עם הילד, במקרים בהם הילד מסרב להגיע לראות את ההורה המנוכר. מקרים אלה נפוצים יותר מביטול או הפחתת דמי מזונות שנחשבים לפגיעה חמורה יותר בטובת הקטין.

      לצורך הגשת בקשה להטלת זמני שהות עליכם לתעד כל הפרה של זמני שהות, חשוב לדעת לעניין זה, כי לרוב הקנסות יוטלו באופן הדדי, כך שאם תפרו בעצמכם זמני שהות, שלא מסיבות בהן הילד מסרב להגיע אליכם, יתכן ובית המשפט יקנוס גם את מגיש הבקשה.

      כלי משפטי להתמודדות עם ניכור הורי: תביעה נזיקית נגד ההורה המנכר

      ההורה המנוכר רשאי להגיש תביעה נזיקית כנגד ההורה המנכר על הניכור ההורי בעילת הפרת חובה חקוקה אם הופרו זמני שהות או שההורה לא מקיים החלטות הנוגעות לטיפולים בילד, או בכל מקרה אחר בעילה של עוולת רשלנות.

      הסעד הנזיקי יבחן בהתאם לנסיבות כל מקרה לגופו ובמקרים מתאימים בית המשפט עשוי לפסוק פיציים נזקיים להורה המנוכר.

      התמודדות עם ניכור הורי וחזרה לקשר עם הילד

      בשורה התחתונה, מקרה של ניכור הורי הוא מקרה קשה ומצער של ניתוק דמות הורית מחייו של ילד, שניתן להתמודד עימו באמצעות מספר כלים משפטיים. על אף הקושי הכרוך בהתמודדות כואבת זו, אל תאמרו נואש ופנו לקבלת סיוע.

      עורך דין גירושין יסייע לכם בכל הנדרש וימליץ לכם מה הכלי או הכלים המשפטיים שמומלץ לנקוט בנסיבות שלכם, על מנת לחזור לקיים קשר עם הילד.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש