ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    פתיחת תיק גירושין לצורכי מס הכנסה

    גירושין מעלים סוגיות רבות ושונות הן במישור הנפשי והן במישור הכלכלי, חלק מהסוגיות הכלכליות שעולות אגב גירושין, הן מתחום מס הכנסה.

    השפעת המיסוי אגב גירושין יכולה להיות רבה ולהגיע לסכומים גבוהים מאוד של עשרות ואף מאות אלפי שקלים. תכנון מס נכון, יכול להפחית את הקשיים הכלכליים שנוצרים בעקבות הגירושין ולהותיר אתכם עם הון גדול יותר והכנסה פנוייה גבוהה יותר.

    תוכן עניינים

    הפרדת תיק מס הכנסה בהליך גירושין

    ככלל בני זוג נשואים שלפחות אחד מהם חייב בהגשת דיווח שנתי, מגישים דיווח משותף בתיק משותף, כל עוד הם נשואים וחיים במשק בית משותף. כלומר גם אם רק אחד מבני הזוג בעל עסק עצמאי לדוגמא, הם יחוייבו להגיש דיווח משותף, וכל חוב כספי למס הכנסה יחול על שניהם.

    לאחר שמתחיל הליך הגירושין, יכולות להיות השפעות רבות לתיק המס המשותף ולחובות במס של כל אחד מבני הזוג. על כן חשוב לשים לב לפנות להפריד את תיקי המס בהקדם האפשרי.

    מי יוגדר כגרוש במשרדי מס הכנסה?

    ככלל גרוש הוא מי שהוגדר כך בסטטוס האישי במשרד הפנים. יחד עם זאת, אינכם חייבים לחכות עד למתן הגט בבית הדין הרבני ואתם יכולים לבקש החל ממועד הקרע ביניכם, שפקיד השומה יאשר שאתם פרודים, על מנת שתוכלו להפריד את תיק המס המשותף שלכם, ולזכות בהטבות המס המגיעות לכם אגב הפרידה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      לצורך כך, בני זוג פרודים ידרשו להוכיח כי הם אינם חיים יחד ואינם מנהלים משק בית משותף בדרך קבע, ולפחות אחד מהם מבקש להתגרש או שמתנהל בעניינם הליך רלוונטי בערכאה השיפוטית.

      הטבות מס לגרוש שמשלם מזונות

      בהתאם לפקודת מס הכנסה, אדם גרוש שנישא מחדש ומשלם מזונות לבן זוג לשעבר, זכאי לנקודת זיכוי ממס הכנסה. על מנת לקבל את הטבת המס, עליכם לציין זאת בטופס 101 ולהגישו למעסיק או לציין זאת בדו"ח המס השנתי לעצמאיים.

      הטבות מס להורה במשפחה חד הורית

      כאשר ההורים חיים בנפרד, יקבל ההורה הזכאי לקצבת הילדים נקודת זיכוי עבור הילדים. במקרה שכלכלת הילדים מחולקת בין שני ההורים, זכאי גם ההורה השני (לרוב האב) לנקודת זיכוי או חלק ממנה, בהתאם לחלקו בהוצאות הכלכלה עבור הילדים.

      הטבות מס בהעברת מקרקעין אגב גירושין

      מכירת נכס מקרקעין כרוכה בתשלומי מס לא מועטים, שמשמעותם הכלכלית היא גבוהה מאוד ויכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים במכירה.

      מס שבח ומס רכישה בהעברת מקרקעין אגב גירושין

      העברת נכס אגב גירושין, בין אם בתמורה ובין ללא תמורה, לא מהווה אירוע מס, אינה חייבת בדיווח ברישום המקרקעין ולא נחשבת מכירה לעניין מס שבח ומס רכישה. המשמעות היא שבהעברת הזכויות בדירה לבן הזוג או לילדים, אגב הגירושין, לא יהיה חיוב במס רכישה ומס שבח.

      היטל השבחה בהעברת מקרקעין אגב גירושין

      העברת המקרקעין אגב גירושין אינה פוטרת מתשלום היטל השבחה לרשות המקומית. תשלום היטל ההשבחה לרוב נדחה לרגע מכירת הנכס, ולעניין זה העברה אגב גירושין עשוייה להחשב כמכירה שתחייב בתשלום היטל השבחה. יחד עם זאת בחלק מהרשויות המקומיות ניתן לדחות את התשלום עד למכירת הנכס העתידית שלא אגב הגירושין.

      מומלץ לברר בטרם לעריכת הסכם הגירושין את נהלי הרשות המקומית, ולתת את הדעת על כך ועל מי ישא בתשלום או כיצד יחולק תשלום היטל ההשבחה בין בני הזוג.

      האם גם בני זוג ידועים בציבור זכאים להטבות מס בהעברת מקרקעין אגב גירושין?

      ככלל על פי פקודת מס הכנסה בן זוג הוא "אדם נשוי החי ומנהל משק בית משותף עם מי שהוא נשוי לו", וידוע בציבור לא נחשב לבן זוג. כמו כן בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), העברה אגב גירושין היא "העברת זכויות במקרקעין או בזכות איגוד מקרקעין, הנעשית על פי פסק דין שניתן אגב הליכי גירושין".

      על אף לשון החוק, נקבע בפסיקת העליון שסעיף הפטור ממס בעת העברת זכויות מקרקעין אגב גירושין, יחול גם על ידועים בציבור, לרבות בני זוג מאותו המין, בכפוף להסכם פרידה שקיבל תוקף של פסק דין, בו הוסכם על העברת הזכויות בדירה.

      חשיבות שיקולי המס בעת הגירושין

      בסיכום האמור, כשאתם פונים לערוך הסכם גירושין, ובטרם לתחילת כל ההליך המשפטי, חשוב לקחת בחשבון גם את שיקולי המס הרבים הרלוונטיים לגירושין, שיכולים להגיע לסכומים גבוהים מאוד ולהשפיע באופן ניכר על הזכויות המגיעות לכם מקשר הנישואין.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש