ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    מתי מומלץ להגיש ערעור על גובה מזונות זמניים?

    מזונות זמניים הם מזונות שנקבעים כסעד ביניים, לטובת כלכלה מיידית של הילדים, עד למתן פסק הדין הסופי במזונות. מדובר בהליך מהיר שנותן מענה לצרכים המיידים של הילדים, אך הוא לא בוחן את כלל הראיות, מה שעלול לגרום לאנשים רבים לשקול לערער על גובה המזונות הזמניים.

    מה ניתן לעשות כשגובה המזונות הזמניים שנקבע הוא גבוה מידי או נמוך מידי? מתי מומלץ להגיש ערעור על גובה המזונות הזמניים שנפסקו? והאם ניתן לבקש להשיב את הכסף עבור מזונות זמניים שכבר שולמו?

    תוכן עניינים

    מהם מזונות זמניים לילדים?

    הליך הגירושין עשוי להיות הליך ארוך ולהמשך מספר שנים. מצב זה יצר קושי פרקטי להמשיך לנהל את חיי השגרה של הילדים, כאשר ההורה אינו יכול לכלכל אותם עד למתן פסק הדין הסופי, בהליך שיכול להתארך גם שנתיים-שלוש בממוצע.

    הפתרון למצב שנוצר כתוצאה מהתארכות ההליכים המשפטיים בענייני גירושין, הוא תשלום מזונות זמניים שנפסקים על בסיס ראיות חלקיות בלבד. המזונות הזמניים, מהווים סעד ביניים, שמספק את צרכי הילדים, עד למתן פסק הדין הסופי, לאחר שיבחנו כלל הראיות לעומקן.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם ניתן לערער על מזונות זמניים?

      על פי החוק, לא ניתן לערער על מזונות זמניים באופן אוטומטי, אלא נדרשת רשות ערעור מבית המשפט.

      גם במקרים בהם ניתנת רשות הערעור, נקבע כי ערכאת הערעור לרוב אינה מתערב בפסיקה של מזונות זמניים. בית המשפט אליו מוגש הערעור נוהג שלא להרבות בביקורת שיפוטית על ההחלטה בדבר מזונות זמניים, שנקבעים על בסיס ראיות חלקיות בלבד, שאינן נבחנות לעומקן ואינן עוברות בירור מקיף.

      יחד עם זאת, במקרים חריגים, ובנסיבות שיצדיקו זאת, בית המשפט בהחלט עשוי להפוך החלטה על מזונות זמניים, ולשנות את גובה המזונות הזמניים שנפסקו, באופן ניכר. כך בית המשפט עשוי להפחית באופן ניכר, מזונות שנקבעו כמוגזמים, ומנגד הוא עשוי להעלות את סכום המזונות, שנקבעו כנמוכים מידי ושאינם מספיקים לצרכי הילדים.

      מתי כדאי לשקול לערער על גובה מזונות זמניים?

      לא בכל מקרה כדאי לערער על מזונות זמניים, חשוב לזכור כי מדובר בהחלטה זמנית בלבד, שעתידה להשתנות. ערעור על המזונות הזמניים עשוי להידחות במקרים רבים, ואתם עלולים למצוא את עצמכם נושאים בתשלום הוצאות הערעור, מבלי שגובה תשלום המזונות שונה.

      יחד עם זאת, מזונות זמניים עשויים להיקבע לעיתים לתקופות ארוכות יחסית. כך למשל במקרים בהם נקבע מועד דיון רק בעוד מספר חודשים רבים או אף מעל לשנה. במהלך כל התקופה הזו אתם נאלצים לשלם מזונות שנקבעו, על בסיס ראיות חלקיות בלבד.

      לכן, על אף שערעור על מזונות זמניים מתקבל רק במקרים חריגים, ישנם מקרים בהם כדאי לערער על גובה מזונות זמניים, תוך בחינת מכלול הנסיבות:

      גובה המזונות לא מספיק לכלכלת הקטינים

      כאשר גובה המזונות לא נותן מענה בסיסי לצרכים של הילדים, כדאי לשקול לערער על גובה המזונות הזמניים שנפסק. אמנם בית המשפט לא בוחן את הראיות לעומקן, אך בהחלט עליכם לצרף ראיות שיעידו לא רק על צרכי הילדים הבסיסיים, אלא גם על קשיים כלכליים, ראיות לחובות שצברתם, הפרות של זמני שהות עם הילדים וכו'.

      החייב במזונות לא עומד בתשלומי המזונות

      במקרים בהם המזונות הזמניים שנקבעו הם גבוהים, אתם לא עומדים בתשלום והם עשויים לגרום לכם להגיע למצב של חובות, כדאי לשקול להגיש ערעור על גובה המזונות. גם במקרה זה, חשוב לצרף ראיות המעידות על המצב הכלכלי שלכם, על זמני השהות עם הילדים, על מצבם הכלכלי של הילדים וכו'.

      האם ניתן לערער על גובה מזונות זמניים שכבר שולמו?

      ניתן לערער על גובה מזונות זמניים שכבר שולמו, אך יש לקחת בחשבון, שבמרבית המקרים בית המשפט לא יחייב את בן הזוג שקיבל את המזונות, להשיב את ההפרשים.

      הסוגיה של השבת מזונות, תלויה בשיקול דעתו של בית המשפט. כאשר מדובר ב"מזונות שכבר נאכלו", כלומר שבחלוף הזמן התשלום כבר נוצל על מנת לכלכל את הילדים, בית המשפט לא נוהג לפסוק שיש להשיב את ההפרשים, בשל עקרון טובת הילד.

      יחד עם זאת, במקרים מסוימים, מתוך שיקולי צדק, בית המשפט עשוי להתחשב במזונות שכבר שולמו, ולקזז סכום מסויים, לתקופה קצובה, מהמזונות העתידיים שיש לשלם.

      מזונות זמניים הם החלטה זמנית שיכולה להשתנות

      בשורה התחתונה, חשוב לזכור שמזונות זמניים, הם החלטה זמנית, ובהתאם לראיות המתאימות ניתן יהיה גם לשנות את ההחלטה על גובה המזונות, בפסק הדין הסופי. לכן לפני שממהרים לערער על גובה המזונות, מומלץ לבחון היטב את הנסיבות והדחיפות לשינוי גובה תשלום המזונות.

      לא בכל מקרה מומלץ לערער על גובה המזונות, אלא בעיקר במקרים בהם גובה המזונות מותיר אתכם או את הילדים שלכם חסרי אמצעים כלכליים, ובפרט במקרים בהם ברור שהדרך לפניכם עוד ארוכה, עד למתן פסק הדין הסופי בעניין המזונות.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש