ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    מתגרשים? מומלץ לערוך צוואה כבר עכשיו!

    בדומה לזוגות רבים בישראל, מצאת את עצמך עומד בפני הליך גירושין? קראת את כל המידע על ניהול הליכי גירושין, יישוב סכסוך, הסכם גירושין, מזונות, משמורת, חלוקת רכוש בין בני זוג, ואתה בטוח שכיסית את הכל. אבל שכחת פרט חשוב שחומק מזוגות רבים – צוואה בגירושין.

    מתגרשים? מומלץ לערוך צוואה כבר עכשיו!

    איך תחולק ירושה של אדם שלא ערך צוואה בגירושין? למה כל כך חשוב לערוך צוואה בגירושין? מי ינהל את הירושה של הקטינים? ולמה לא כדאי למתגרשים להמתין, אלא לערוך צוואה כבר עכשיו, במהלך הליך הגירושין?

    תוכן עניינים

    חלוקת רכוש של אדם שנפטר במהלך גירושין אך ללא צוואה

    חוק הירושה התשכ"ה-1965 קובע שבהעדר צוואה, עיזבונו של אדם מועבר ליורשיו על פי חוק. בין היורשים על פי חוק, נמצא גם בן הזוג שנותר בחיים. על פי החוק, כל עוד אדם נשוי ולא קיבל גט רשמי, הוא נחשב לבן זוגו של המנוח, גם אם הם פרודים במשך שנים, גם אם הם לא מתגוררים יחד וגם כאשר הם נמצאים בהליכי גירושין.

    המשמעות היא שכאשר אדם שלא ערך צוואה נפטר במהלך הליכי גירושין, חלקים רבים מרכושו, יעברו לבן הזוג, על אף הליכי הגירושין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חשיבות עריכת צוואה בגירושין

      לבן הזוג זכויות רבות בירושה. הוא זכאי לחלק גדול יותר בעיזבון המנוח, ביחס ליתר היורשים; הוא זכאי לזכויות ייחודיות במיטלטלין של המנוח, לרבות הרכב בבעלותו; ולעיתים הוא אף זכאי לזכויות ייחודיות בדירת המגורים של המנוח.

      אם אתם מבקשים שבן הזוג הנמצא עמכם בסכסוך גירושין לא ירש את רכושכם, על חשבון זכותם של יורשים אחרים, כדאי למהר לערוך צוואה בגירושין, שתגן על הרכוש שלכם במקרה של פטירה. חשוב לזכור שגם במקרים בהם ערכתם צוואה בעבר, והורשתם חלקים בעיזבונכם לבן הזוג, יש לבטל את הצוואה ולערוך צוואה חדשה.

      חשיבות ביטול צוואות הדדיות בגירושין

      צוואה הדדית היא צוואה הנערכת על ידי בני זוג. הצוואות ההדדיות תלויות זו בזו, ומטרתן היא להסכים יחד, כיצד יחולק הרכוש של בני הזוג, לאחר מות כל אחד מהם.

      לאור אופייה הייחודי של צוואה הדדית, חוק הירושה קובע כי ביטול צוואה הדדית כאשר שני בני הזוג בחיים, יעשה באופן ייחודי, באמצעות הודעה לבן הזוג בטרם לביטול הצוואה, ולאחר מכן יבוטלו שתי הצוואות.

      חשוב לזכור לבטל כדין גם צוואות הדדיות בגירושין, ולהימנע ממקרים בהם הרכוש שלכם יעבור לבן הזוג לשעבר.

      העיתוי הנכון לעריכת צוואה בגירושין

      איש אינו יודע את יום מותו, והמוות, לא עלינו, עלול להפתיע כל אדם. הליך הגירושין עלול להמשך במשך שנים רבות, ולהוביל למקרים מצערים ביותר, של פטירה בעת הגירושין. על כן יש לערוך צוואה בגירושין בדחיפות, מבלי להשתהות שלא לצורך, כבר לאחר ההחלטה על הגירושין.

      זכרו שניתן בכל עת, עד ליום מותכם, לבטל צוואה או לערוך צוואה חדשה. כך שגם אם תתחרטו על הצוואה שערכתם, ניתן לתקן זאת בקלות, באמצעות ביטול הצוואה או עריכת צוואה חדשה. מנגד במקרה הפוך של פטירה ללא צוואה, לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור.

      האם הגרוש ינהל את ירושת הילדים הקטינים?

      כאשר הורה של קטין נפטר, ההורה השני שנותר בחיים, נשאר אפוטרופוס בלעדי על הקטין. בהעדר צוואה, החוק קובע שהאפוטרופוס של הקטין, הוא שינהל את הרכוש שהתקבל לידי הקטין בירושה, כפי ראות עיניו, פרט לעניינים המנויים בחוק המצריכים אישור בית משפט.

      האפוטרופוס של הקטין, הוא שינהל את הרכוש שהתקבל לידי הקטין בירושה

      צוואה יכולה לשנות מצב זה, ולהשאיר בידיים של המוריש את השליטה בזהות של מי שינהל את ירושת הילדים הקטינים. ניתן לקבוע בצוואה נאמן שיחזיק בירושה המובטחת לילדים הקטינים עד הגיעם לגיל בגרות, או כל גיל אחר שיקבע המוריש, לרבות הוראות מפורטות כיצד לפעול עם הרכוש בנאמנות.

      האם ניתן להוריש את הרכוש המשותף לילדים?

      אדם יכול להוריש את רכושו בלבד, והוא אינו יכול להוריש רכוש שאינו בבעלותו. לכן, ניתן להוריש לילדים אך ורק את חלקו של המנוח וזכויותיו, ברכוש המשותף.

      האם ניתן להוריש בהסכם גירושין?

      לא. חוק הירושה קובע שהסכם בדבר ירושה של אדם הוא בטל. לפיכך, במקרה של פטירת אחד מבני הזוג, ההוראות בהסכם הגירושין לא יוכלו לשמש כתחליף לצוואה. בהעדר צוואה, בית המשפט יפנה לחוק הירושה גם אם ערכתם הסכם גירושין המורה אחרת, ועיזבונכם יחולק ליורשים על פי חוק, לרבות לבן הזוג שלכם, כל עוד לא ניתן גט רשמי.

      בנוסף חשוב לדעת שבית המשפט לא יאשר הוראות צוואתיות בהסכם הגירושין, הנוגעות לחלוקת הרכוש לאחר המוות, אלא יבהיר כי אין להן תוקף.

      צוואה בגירושין למען הילדים שלכם

      בשורה התחתונה, אם אתם לא מעוניינים שבן זוגכם לשעבר, הנמצא בהליכי גירושין ממכם, ירש חלקים רבים ברכוש שלכם, מהרו לערוך צוואה כבר עכשיו. צוואה בגירושין תחסוך לילדיכם את מפח הנפש שבהליכי ירושה מורכבים, ותבטיח להם שהרכוש שלכם, יחולק בהתאם לרצונכם האחרון.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש