ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    האם מומלץ לגשת לבוררות בסכסוכי גירושין?

    נקלעתם לסכסוך נישואים, ואתם לא יודעים כיצד להמשיך מכאן, חלק מאלטרנטיבות העומדות בפניכם הם הליך גישור, הליך בוררות וניהול תביעה בבית המשפט. במאמר זה נבין מהו הליך הבוררות והאם מומלץ לגשת להליך בוררות.

    תוכן עניינים

    מהו הליך בוררות?

    הליך בוררות הוא הליך שמתנהל מול בורר, הליך זה מתנהל שלא במסגרת בית המשפט וחל עליו חוק הבוררות.

    הליך בוררות יכול לקרות בהסכמת הצדדים, הליך בוררות בד"כ מוסכם על ידי הצדדים מראש במסגרת הסכם וגם בית המשפט יכול להפנות את הצדדים להליך בוררות בד"כ, במסגרתו קובעים הצדדים בהסכמת שניהם מי הוא הבורר, מהם הסמכויות שלו וכיו"ב.

    הסכם גירושין יכול לכלול בתוכו, תנית בוררות. הצדדים מסכימים במסגרת הסכם הגירושין, כי ככל ותפרוץ בניהם מחלוקת היא תתנהל בפני בורר ולא מול הערכאה המשפטית.

    הבורר נכנס לתמונה לאחר שפרץ סכסוך בין הצדדים ומטרתו להביא את הצדדים להכרעה על הסכסוך בניהם. הבורר לרוב, הוא איש מקצוע שיודע לפתור סכסוכים, מומלץ כי הבורר יהיה עורך דין שמכיר את הפן המשפטי ובקיא בפסיקות ובהלכות על מנת לפסוק בצורה שעולה בקנה אחד עם הוראות החוק – וזאת בשים לב כי בורר אינו כפוף לדיני הראיות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם מומלץ לפנות להליך בוררות?

      כמו בכל דבר, גם להליך בוררות יתרונות וחסרונות משלו, כחלק מיתרונות קיומו של הליך זה, במסגרתו רשאים הצדדים לבחור האם תהליך הבוררות יתקיים בהתאם לכללים של בית המשפט או לא – משמע הצדדים יכולים לבחור האם יתקיים דיון בעניינים בהתאם לחוקים המקובלים בבתי המשפט או שלא להיות כפופים לסדרי הדין.

      יחד עם זאת, להליך בוררות חסרונות משלו, למשל, מי שלא חתום על הסכם בוררות לא מחויב לקבל על עצמו את החלטת הבורר, ובמרבית המקרים לא ניתן לערער על החלטותיו של בורר, והבורר אינו כפוף לדין המהותי כך שיכול להיות שיהיה צד שיפגע מכך.
      כמו כן, קיימים שופטים שלא יאשרו פסק בוררות הכולל בתוכו נושאים מסוימים כדוגמת נושאי מזונות ילדים ומשמורת, וכבר נקבע בעבר כי נושאים אלו לא יהיו בסמכותו של בורר. לפיכך, ביהמ"ש הוא היחיד המוסמך לדון בכל הנוגע לטובתו של הקטין.

      יצוין, כי זה לא חד משמעי, ויש שופטים שכן יאשרו פסק דין של בוררות שכולל בתוכו גם נושאים אלה.

      מה מטרת הליך הבוררות?

      בוררות היא הליך מהיר יותר ביחס לניהול הליך בפני בית המשפט שיכול להיות ארוך מאוד ולקחת זמן. בוררות היא הליך נעים יותר, במסגרתו ניתן להגיע להבנות נכונות מחוץ לכותלי בית המשפט, במהירות ולסיים את הסכסוך במהרה.

      כיצד מתנהל הליך בוררות?

      הליך בוררות מתנהל בדיוק כפי שמתנהל בית משפט לענייני משפחה, במסגרתו יוגשו כתבי טענות, כתב תביעה – כתב הגנה – דיונים – תצהירים – וסיכומים עד למתן הכרעה בעניינים של הצדדים, הדבר נקרא "פסק בוררות".
      לאחר שקיבלו הצדדים פסק בוררות, יש צורך להגיש את הפסק לבית משפט לענייני משפחה ולתת לו תוקף של פסק דין.

      האם ניתן לבטל פסק בוררות?

      ניתן כאמור להגיש בקשה לביטול פסק בוררות או בערעור.

      איך בוחרים בורר?

      חשוב מאוד לבחור בורר שאין לו ניגוד עניינים מול הצדדים, ששניהם לא מכירים אותו, ורצוי שיהיה בקיא בפן המשפטי, ישנם בוררים שהם שופטים או עורכי דין – ויש מוסד של בוררות של מוסדות אחרים משם ניתן להוציא שמות של בוררים ולבחור מהם.

      לסיכום, נראה כי במהלך השנים האחרונות פחות אנשים נוטים לכלול סעיף בוררות בהסכמי גירושין, וישנם מתנגדים רבים להליך בוררות.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש