ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    האם במסגרת גירושין ניתן לחלק בין הצדדים גם נכסים מסוג אופציות

    רבים עובדים כיום בעבודות שבמסגרתן זכאי העובד להטבה כלכלית בדמות אופציות. נשאלת השאלה האם גם בן הזוג של העובד זכאי לחלק באופציות וכיצד תבוצע חלוקת האופציות? לפניכם מאמר משפטי שעוסק בנושא המורכב של חלוקת האופציות בין הצדדים במסגרת הליך גירושין.

    תוכן עניינים

    מה הן אופציות?

    אופציות הניתנות על ידי מעסיק, הן חוזה לפיו המעסיק מעניק לעובד זכות לרכוש מניות בעסק, במועד עתידי, תמורת מחיר שנקבע בחוזה האופציות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה הן אופציות סחירות?

      נכס נזיל, שניתן לסחור בו, כלומר שניתן למכור, להעביר ולעשות בו כל עסקה אחרת בהתאם לדין. כאשר מדובר באופציות סחירות, אין קושי בחלוקתן במועד הפרידה בין בני הזוג. האופציות יכולות להיות מאוזנות במסגרת איזון המשאבים כמו כל נכס אחר, על ידי מכירתן וחלוקת התמורה או באמצעות העברת מחצית שווין לצד השני, בהתאם לאומדן ערכן.

      מה הן אופציות לא סחירות?

      לרוב האופציות המוענקות לעובד הן אופציות לא סחירות, כלומר, אופציות שטרם הבשילו. מדובר בנכס רעיוני שבמועד עתידי עשוי להיות בעל ערך. לאור כך, ישנו קושי טבוע באופן האומדן והחלוקה של האופציות הלא סחירות.

      האם אופציות הן רכוש משותף של בני הזוג שמאוזן במסגרת הגירושין?

      רכוש שנצבר לצדדים בחייהם המשותפים ולא הוחרג באופן במפורש בחוק, בהסכם ממון או הסכם חיים משותפים שאושר על ידי בית המשפט או בהסכמה במהלך הליך הגירושין, יהא לרכוש משותף של הצדדים.

      בהעדר הסכם המורה אחרת, אופציות שנצברו במהלך החיים המשותפים הן רכוש משותף של בני הזוג שיאוזן בין הצדדים במסגרת הגירושין, באופן שווה בין הצדדים, כל עוד לא נקבע אחרת על ידי בית המשפט.

      מה הקשיים הטמונים בחלוקת אופציות במסגרת גירושין?

      בניגוד לחלוקת נכסים רגילה בין בני זוג, כאשר מדובר בחלוקת אופציות בגירושין, טמונים בחלוקת האופציות קשיים בשל אופיין של האופציות הניתנות לרוב לעובד, שהן אופציות לא סחירות, שמועד הבשלתן הוא מועד עתידי, שעשוי להיות לאחר מועד הפרידה בין בני הזוג, שלא תמיד ידוע מתי יתרחש.

      לפיכך טמון קושי בעצם ההחלטה בעניין מועד חלוקת האופציות והאם בני הזוג יהיו זכאים גם לאחר מועד הפריד לקבל את התמורה ממימוש האופציות. בנוסף לכך ישנו קושי בחישוב ערכן העתידי של האופציות שטרם הבשילו.

      מהו מועד חלוקת האופציות?

      מועד חלוקת האופציות יקבע על ידי הצדדים בהסכמה או בהתאם לשיקול דעת בית המשפט, בהתבסס על טענות הצדדים והנסיבות השונות שיובאו בפניו.

      ככלל, המועד לחלוקת האופציות הוא מועד הפרידה (מועד הקרע), אך בהתאם לנסיבות המקרה שיובאו בפני בית המשפט, מועד חלוקת האופציות עשוי להיות גם מועד הבשלת האופציות.

      במקרה בו בית המשפט יתרשם כי תשלום שווי האופציות במועד הקרע יוביל לחלוקה לא הוגנת של האופציות שהתקבלו במהלך החיים המשותפים, יתכן ובית המשפט יפסוק כי המועד הקובע לחלוקת האופציות יהיה במועד מאוחר יותר כפי שיקבע על ידו.

      כך למשל במקרה שיקבע כי המאמצים שהובילו להבשלת האופציות נעשו במהלך החיים המשותפים, בית המשפט עשוי לפסוק כי יש לחלק בין בני הזוג את ערך האופציות לאחר הפרידה במועד הבשלתן ולא במועד הפרידה, במיוחד בנסיבות בהן במועד הפרידה שווין של האופציות היה מזערי עד לא קיים, ולאחר מועד הפרידה שווי האופציות גדל באופן ניכר.

      איך מעריכים את שווי האופציות במסגרת הגירושין?

      אומדן שווין של האופציות במסגרת הגירושין, כאמור הוא מורכב, הערכת שווי אופציות לא סחירות היא משוערת, והערכת השווי העתידי של האופציות במועד הפרידה היא קשה ודורשת מומחיות. בתי המשפט יעריכו את שווי האופציות באופן גמיש בהתבסס בין היתר גם על חוזה האופציות, והנסיבות הכוללות של כל מקרה לגופו.

      חלוקת אופציות בין בני זוג במסגרת הסכם ממון

      בשורה התחתונה חלוקת אופציות בין בני זוג במסגרת הגירושין היא נושא מורכב. הדרך הטובה ביותר למנוע את הקשיים הטמונים בחלוקת האופציות הוא בהסכם ממון שיתייחס באופן מפורש לחלוקת האופציות בין בני הזוג, למועד חלוקתן ולאופן חישוב ערכן.

      עורך דין לגירושין יסייע לכם בעריכת הסכם ממון שימנע את הקשיים הטמונים בחלוקת האופציות במועד הגירושין, ובעת הצורך יסייע לכם בניהול ההליך המשפטי המורכב של חלוקת אופציות במסגרת גירושין.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש