ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    מהן חובות האב כלפי ילדיו מחוץ לנישואין? (מדריך משפטי)

    ילדים מחוץ לנישואין, המכונים לעיתים "ילדים לא חוקיים", זכאים בישראל לאותן הזכויות הנתונות לילדים שנולדו בתוך מסגרת הנישואין, ללא כל הבחנה ביניהם. מכאן החובות החלות על האב כלפי ילדיו מחוץ לנישואין, נותרות דומות לשל כל אב אחר.

    מה המעמד החוקי בישראל של ילדים שנולדו מחוץ לנישואין? האם אב חייב בתשלום מזונות ילדיו מחוץ לנישואין? האם אב חייב לקיים קשר עם ילדיו שנולדו מחוץ לנישואין? והאם ילדים שנולדו מחוץ לנישואין זכאים לרשת את אביהם הביולוגי?

    תוכן עניינים

    מה המעמד החוקי בישראל של ילדים שנולדו מחוץ לנישואין?

    דינם של ילדים מחוץ לנישואין על פי המשפט העברי

    על פי המשפט העברי ילד מוגדר על פי הקשר הביולוגי שלו לאב, ולכן גם אם הוא נולד מחוץ לנישואין, הוא עדיין נחשב "חוקי" ויוגדר כבנו של האב. לפיכך האב גם חייב בכל החובות כלפי ילדיו שנולדו מחוץ לנישואין, מכוח אבהותו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      דינם של ילדים מחוץ לנישואין מדתות אחרות

      על פי דתות אחרות, כגון הדת המוסלמית והדת הנוצרית-קתולית, ילד שנולד מחוץ לנישואין נחשב ילד "לא חוקי", אינו נחשב כבנו של האב, ולפיכך האב גם אינו חייב בחובותיו ההוריות כלפיו.

      דינם של ילדים מחוץ לנישואין על פי המשפט האזרחי בישראל

      בתי המשפט האזרחיים בישראל נוהגים על פי גישת המשפט העברי התואם את תפיסת השוויון והצדק המודרניות. לפיכך, בתי המשפט בישראל פוסקים שאין כל חשיבות לכך שהילד נולד מחוץ לנישואין. דין זה יחול לגבי כל הילדים, מכל הדתות, ולא תהיה כל הבחנה בין ילד יהודי לילד מדת אחרת, לעניין חובותיו של האב כלפיו.

      כיצד ניתן להוכיח אבהות בישראל?

      על מנת להוכיח אבהות בישראל, יש להגיש תביעת אבהות לבית המשפט במטרה שיתיר לצדדים לערוך בדיקה גנטית לסיווג רקמות. בית המשפט יאשר לערוך בדיקת אבהות, רק במקרים שאין חשש לממזרות. בהעדר אישור בית המשפט, לא ניתן יהיה להוכיח אבהות בישראל.

      לפיכך בית המשפט לא יאפשר לערוך בדיקת אבהות במקרים של חשש לילד מחוץ לנישואין, אם האישה היא יהודייה הנשואה לגבר יהודי, אלא בנסיבות חריגות ביותר של חשש לחיי הילד.

      מנגד, בית המשפט יאפשר לערוך בדיקת אבהות, במקרים בהם הילד נולד מחוץ לנישואין ואין חשש לממזרות, למשל אם האישה לא הייתה נשואה, או כאשר מדובר בנשים שאינן יהודיות,.

      האם אב חייב בתשלום מזונות ילדים מחוץ לנישואין?

      כן, בתי המשפט בישראל קבעו שאב חייב בתשלום מזונות ילדיו, מעצם קביעת ההורות שלו, ואין זה משנה נסיבות ההתעברות, ההיריון או הלידה, לעצם חובת האב בתשלום מזונותיהם.

      על פי החוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), התשי"ט-1959, אדם חייב במזונות ילדים לפי הדין האישי החל עליו, אלא אם לפי הדין האישי שלו הוא לא חייב במזונות הילדים הקטינים שלו, שאז יחול עליו הוראות החוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות).

      כלומר, כשמדובר בבני זוג יהודים יחול עליהם הדין האישי-דתי, והאב יחוב במזונות הילד שנולד מחוץ לנישואין על פי הדין היהודי.

      כשמדובר בבני זוג מדתות אחרות לפיהן נקבע שהם לא חייבים במזונות ילדים שנולדו מחוץ לנישואין, יחול עליהם חוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), ובית המשפט לענייני משפחה הוא שיקבע את המזונות לפי הדין האזרחי.

      האם אב חייב לקיים קשר עם ילדיו שנולדו מחוץ לנישואין?

      ככלל לאב קיימת חובה לדאוג לצרכי ילדיו הקטינים, ובכלל זה גם ילדים שנולדו מחוץ לנישואין. יחד עם זאת, בית המשפט לא נוטה לכפות על אב שמסרב להכיר את ילדיו, לקיים עמם קשר, בניגוד לרצונו. כפיית קשר על האב, עשויה לגרום ליותר נזק מתועלת לילדים, ולבסוף לפגוע בטובת הילדים.

      אף על פי כן, במקרה שהאב מסרב לקיים קשר עם ילדיו שנולדו מחוץ לנישואין, ניתן יהיה לחייב אותו בתשלומי מזונות גבוהים יותר, ובדמי טיפול עבור ההשקעה הרבה של האם, בהעדר האב.

      האם ילדים שנולדו מחוץ לנישואין ירשו את אביהם?

      חוק הירושה אינו מבדיל בין ילד שנולד בתוך הנישואין, לילד שנולד מחוץ למסגרת הנישואין. כל עוד האב הוכר כאבי הילד באופן רשמי, הילד יהיה זכאי לרשת את אביו, בתנאי שהאב לא ערך צוואה המורה אחרת.

      מעמד חוקי זהה לילדים שנולדו מחוץ לנישואין

      בשורה התחתונה, בית המשפט בישראל אינו מבחין בין ילדים שנולדו במסגרת הנישואין, לבין ילדים שנולדו מחוץ לנישואין. כל הילדים שווים וזכאים לכך שהוריהם ידאגו לצרכיהם הבסיסיים, לרבות מזונות וצרכים רגשיים.

      לפיכך חובותיו של אב כלפי ילדיו מחוץ לנישואין, כוללות תשלום מזונות, וקיום קשר עם הילד. במקרים בהם אב מסרב לקיים קשר עם הילד, ניתן יהיה להגדיל את חובת המזונות של האב.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש