ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    האם הסכם הגירושין בתוקף כשבני הזוג חוזרים לחיות יחד?

    נפרדתם, ערכתם הסכם ואישרתם אותו בבית המשפט כדין. אך עם הזמן שחולף, הגעגועים מתחילים לבעבע בכם, אתם מאמינים שכדאי לתת הזדמנות שנייה לבן הזוג לשעבר, אך תוהים מה יהיה על תוקפו של הסכם הגירושין שערכתם.

    רבות נכתב על השיקולים הרגשיים של חזרה לחיים משותפים עם האקס, אך האם אתם יודעים מה ההשלכות המשפטיות על הסכם הגירושין? האם הסכם הגירושין ישאר בתוקף לאחר שתחזרו לחיות יחד? והאם ניתן לבטל אותו בהתנהגות בני הזוג?

    תוכן עניינים

    האם ביטול הסכם גירושין יעשה בכתב?

    ככלל, הסכם גירושין יהיה בתוקף, כל עוד לא בוטל בכתב. אם בני זוג התגרשו, ערכו הסכם גירושין, חתמו עליו ואישרו אותו בערכאה השיפוטית על מנת שינתן לו תוקף, עליהם לבטל אותו בכתב, ולאשר זאת בפני הערכאה השיפוטית המוסמכת.

    יחד עם זאת, בשונה מהסכם ממון, שביטולו יעשה בכתב בלבד, הסכם גירושין שאושר כדין, יכול במקרים חריגים, להתבטל גם כאשר הצדדים לא ביטלו אותו בכתב.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם ניתן לבטל הסכם גירושין בהתנהגות?

      ניתן לבטל הסכם גירושין בהתנהגות, גם כאשר אין מסמך בכתב המבטל את הסכם הגירושין, אך רק במקרים חריגים, כשהנסיבות מצדיקות זאת.

      כך במקרים בהם מאז נחתם הסכם הגירושין, הצדדים לא קיימו אף הוראה בהסכם, התנהגותם מצביעה על כוונה משותפת לבטל את ההסכם, ואכיפת ההסכם תחתור תחת עקרונות הצדק וההגינות, סביר להניח כי בית המשפט יקבע כי שיש לבטל את הסכם הגירושין ששונה בהתנהגות הצדדים.
      בית המשפט ביטל הסכם גירושין של בני זוג שמעולם לא התגרשו

      בני זוג שהיו נשואים זה לזו משך 13 שנה והביאו לעולם 2 ילדים משותפים, ביקשו להתגרש. השניים ערכו הסכם גירושין, קבעו את מזונות וזמני השהות עם שני ילדיהם הקטינים, חילקו את הרכוש, והסכימו כי הדירה תישאר בבעלות הגבר. הסכם הגירושין אושר בבית המשפט.

      לאחר כשבועיים, שבה האישה להתגורר בדירה. על אף שהוגשה בקשה לסידור גט, בני הזוג לא התייצבו בבית הדין הרבני, לא התגרשו, והמשיכו להתנהל כאילו מעולם לא ערכו הסכם גירושין. כשנתיים לאחר מכן, נולד בנם השלישי.

      כעבור 4 שנים נוספות, יחסיהם נקלעו למשבר נוסף, ובני הזוג ביקשו שוב להתגרש. הגבר טען כי יש לקיים את הסכם הגירושין שלא בוטל בכתב באופן רשמי. האישה ביקשה לבטל את הסכם הגירושין שנחתם, טענה כי חתמה עליו תחת לחץ, וכי בני הזוג ביטלו אותו בהתנהגותם.

      בית המשפט בהליך 29180-02-15, קבע כי ניתן, במקרים חריגים, לבטל הסכם גירושין בהתנהגות.

      במקרה זה, הצדדים לא קיימו אף אחת מהוראות הסכם הגירושין, לא התגרשו זה מזו, חזרו לחיות יחד לאחר שבועיים בלבד, למשך חמש וחצי שנים, ואף הביאו ילד נוסף לעולם. תשלומי המזונות שסוכמו ביניהם ושולמו למשך חודש אחד בלבד, הושבו לגבר על ידי האישה, ולאחר מכן הגבר לא שילם עוד מזונות. גם זמני השהות לא התקיימו, שכן הצדדים שבו לחיות יחד.

      לפיכך קבע בית המשפט, כי בנסיבות החריגות, ביטאו הצדדים בהתנהגותם את הרצון להשתחרר מכבלי הסכם הגירושין. לבסוף פסק בית המשפט כי הסכם הגירושין שקיבל תוקף של פסק דין, מבוטל.

      האם די בחזרת בני הזוג לחיות יחד על מנת לבטל הסכם גירושין בהתנהגות?

      לא. חזרת בני הזוג לחיות כזוג, ואף מעבר לחיות יחד תחת קורת גג אחת, אינם מעידים כשלעצמם, על ביטול הסכם הגירושין שנחתם ואושר בפני ערכאה משפטית.

      על המבקש לבטל את הסכם הגירושין, מוטל הנטל להוכיח כי התנהגות בני הזוג ביטלה את ההסכם. על מנת להוכיח זאת, אין להסתפק בהתנהגות אקראית של הפרת ההסכם, אלא להוכיח שכוונת הצדדים לסטות מההסכם היא ברורה, ושדפוס ההתנהגות משותף לצדדים ומתמשך.

      כך למשל אם בני הזוג קבעו בהסכם הגירושין כי דירה תעבור על שמה של האישה, ולאחר זמן מה הגבר חוזר להתגורר יחד עם האישה בדירה, אין די בכך. על הגבר יהיה להוכיח כי הצדדים חזרו לחיות בשיתוף רכושי, או שלאישה הייתה כוונה לשתף את הגבר בזכויות בנכס, לאחר הפרידה.

      כיצד מומלץ לבטל הסכם גירושין כשבני זוג חוזרים לחיות יחד?

      על אף שניתן לבטל הסכם גירושין בהתנהגות, אין זה פשוט להוכיח שההסכם בוטל בהתנהגות, ולא מומלץ להסתפק בכך.

      הדרך הטובה, הפשוטה והזולה ביותר לבטל הסכם גירושין שאושר כדין, היא באמצעות ביטולו בכתב, על ידי עריכת הסכם חיים משותפים חדש, ואישורו בערכאה שיפוטית שתיתן לו תוקף. הסכם חיים משותפים יקבע את רצונם של בני הזוג לאחר שחזרו לחיות יחד במשותף, במקרה בו הניסיון לשוב לחיות יחד, לא יצלח.

      הסכם חיים משותפים לבני זוג שהתגרשו ושבו לחיות יחד

      בשורה התחתונה, אם התגרשתם או נפרדתם, ואתם מבקשים לתת הזדמנות שנייה לחיים המשותפים, דאגו לעשות זאת בחוכמה. למדו מהניסיון של הפרידה הקודמת, מנעו חיכוכים עתידיים, בטלו את הסכם הגירושין בכתב, וערכו הסכם חיים משותפים, שיתן תוקף לרצונכם.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש