ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    גירושין של בני זוג חסרי דת [מדריך משפטי]

    מדינת ישראל מכירה במספר עדות דתיות: העדה היהודית, העדה המוסלמית, העדה הדרוזית, העדה הבהאית והעדה הנוצרית המחולקת חלוקה פנימית למספר עדות. כל מי שאינו משתייך לאחת מהעדות המוכרות בישראל, נחשב לחסר דת.

    במשך שנים חסרי דת לא יכלו להינשא בישראל, והם נדרשו להתחתן בחתונה אזרחית בחו"ל. בשנת 2010 נחקק חוק ברית הזוגיות, שקבע כי הם רשאים להרשם במרשם הזוגיות והשווה את מעמדם לשל בני זוג נשואים. אם מעמדם זהה לשל נשואים, נשאלת השאלה, כיצד בני זוג חסרי דת מתגרשים?

    תוכן עניינים

    כיצד בני זוג חסרי דת יכולים להינשא בישראל?

    נישואין בין בני זוג חסרי דת

    חסר דת שמבקש להינשא לחסר דת לא יכול לעשות זאת במדינת ישראל, שכן הנישואין בארץ הם בסמכותם הבלעדית של בתי הדין הדתיים. לפיכך כאשר בני זוג חסרי דת מבקשים להינשא, הם רשאים לעשות זאת אך ורק באמצעות נישואין אזרחיים שנערכים בחו"ל.

    רישום בני זוג חסרי דת במרשם הזוגיות

    בשנת 2010 נחקק חוק ברית הזוגיות לחסרי דת התש"ע-2010 לפיו, כאשר שני בני הזוג מוגדרים כחסרי דת במרשם האוכלוסין, הם רשאים להירשם במרשם הזוגיות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הרישום במרשם הזוגיות יעשה בכפוף לתנאים שלהלן: בני הזוג תושבי ישראל, הם בני 18 לפחות, הם אינם קרובי משפחה, והם אינם נשואים לאף אדם. אם אחד מהם פסול דין או שמונה למי מהם אפוטרופוס, רישומם במרשם הזוגיות יצריך את אישור בית המשפט.

      מהי המשמעות של רישום בני זוג חסרי דת במרשם הזוגיות?

      מטרת מרשם הזוגיות הוא להשוות את מעמדם של בני זוג שנרשמו במרשם הזוגיות, לבני זוג נשואים. הדין החל על בני זוג שנרשמו במרשם הזוגיות הוא כדין בני זוג נשואים, חוק יחסי ממון חל עליהם, אם אחד מהם נפטר דין בן הזוג כדין אלמן, ואם הם נמחקים ממרשם הזוגיות דינם יהיה כשל בני זוג נשואים שנישואיהם הותרו.

      האם בני זוג חסרי דת צריכים להתגרש ברבנות?

      לא, כאשר שני בני הזוג הם חסרי דת, הם אינם צריכים להתגרש בבית הדין הרבני. בסמכות בית הדין הרבני לדון בגירושין בין בני זוג שלפחות אחד מהם הוא יהודי. כאשר אף אחד מבני הזוג אינו יהודי, לבית הדין הרבני אין סמכות לדון בהתרת הנישואין שלהם.

      כיצד בני זוג חסרי דת יכולים להתגרש?

      מחיקה ממרשם הזוגיות בידי הרשם

      אם בני הזוג נרשמו במרשם הזוגיות, והם מסכימים על הגירושים, עליהם להגיש בקשה מוסכמת למחוק את הרישום שלהם ממרשם הזוגיות.

      אם הרשם נוכח שבני הזוג מסכימים באופן חופשי למחוק את הזוגיות שלהם מהמרשם, וששניהם מבינים את המשמעות והתוצאות של המחיקה מהמרשם, הוא יאשר את ההצהרה של בני הזוג וימחק אותם ממרשם הזוגיות.

      התרת ברית הזוגיות בידי בית המשפט לענייני משפחה

      במקרה שאחד מבני הזוג הוא פסול דין או שמונה לו אפוטרופוס ובמקרה שאחד מבני הזוג לא מסכים למחיקת הזוגיות מן המרשם, לא ניתן למחוק את הרישום ממרשם הזוגיות, ויש להגיש בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה.

      לאחר הדיון בבקשה ליישוב סכסוך, בית המשפט יתיר את הזוגיות בהתאם להסכמה שיגיעו אליה הצדדים.

      אם הצדדים לא יגיעו להסכמה, ובחלוף חצי שנה אחד מבני הזוג יבקש להתיר את ברית הזוגיות, רשאי בית המשפט להתיר את הזוגיות ללא הסכמה של הצדדים. בית המשפט רשאי לעכב את התרת הזוגיות עד למתן פסק דין בעניינים הנלווים לגירושין.

      התרת נישואין בבני זוג חסרי דת שנישאו בנישואין אזרחיים

      אם בני הזוג נישאו בנישואין אזרחיים, עליהם להגיש בקשה להתרת נישואין לבית המשפט לענייני משפחה. בית המשפט לענייני משפחה יבחן האם קיימת לכל אחד מהצדדים זיקה דתית. בני זוג חסרי דת ידרשו לצרף תצהיר של אדם המכיר כל אחד מהם היטב, על מנת להוכיח כי הם חסרי דת.

      לאחר אישור מבתי הדין הדתיים שאין לבני הזוג זיקה דתית ואין מניעה להתיר את הנישואין, בית המשפט יתיר את הנישואין.

      חסרי דת שנרשמו במרשם הזוגיות יכולים להתגרש בקלות בהסכמה

      בשורה התחתונה, בני זוג חסרי דת רשאים לבחור האם להינשא בנישואין אזרחיים או להרשם במרשם הזוגיות (בכפוף לתנאים הקבועים בחוק).

      בני זוג חסרי דת שנרשמו במרשם הזוגיות ומבקשים להתגרש, יוכלו לעשות זאת בהסכמה באמצעות הגשת בקשה פשוטה למחיקה ממרשם הזוגיות.

      בהעדר הסכמה או אם בני הזוג נישאו בנישואים אזרחיים, הם נדרשים להגיש בקשה להתרת ברית הזוגיות או להתרת הנישואין, לבית המשפט לענייני משפחה.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש