ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    בדיקת אבהות במסגרת גירושין (מדריך משפטי)

    לא מעט בני זוג מבקשים לערוך בדיקת אבהות במסגרת גירושין, על מנת לגלות את זהותו של אבי הילד. להכרה באבהות יכולות להיות השלכות כבדות משקל וארוכות טווח, שישפיעו על כל הליך הגירושין.

    מהי בדיקת אבהות במסגרת גירושין? האם בכל מקרה תערך בדיקת אבהות במסגרת גירושין? מה ההשלכות המשפטיות של בדיקת אבהות? והאם ניתן לסרב לערוך בדיקת אבהות במסגרת הליך הגירושין?

    תוכן עניינים

    מהי בדיקת אבהות במסגרת גירושין?

    בדיקת אבהות במסגרת הליכי גירושין היא בדיקה גנטית לסיווג רקמות, המתבצעת במעבדות מורשות שאושרו על ידי בית המשפט בלבד. מטרת בדיקת האבהות היא לגלות את זהות האב. רמת הדיוק של בדיקת אבהות היא גבוהה ביותר; היא יכולה לשלול בוודאות את האבהות של הגבר הנבדק, ולהוכיח את האבהות של הגבר הנבדק, ברמת דיוק של אחוזים גבוהים ביותר.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      באילו מקרים תערך בדיקת אבהות?

      לא בכל מקרה תערך בישראל בדיקת אבהות. על פי החוק, לא ניתן לערוך בדיקת אבהות פרטית בישראל, ועל מנת לערוך בדיקת אבהות, נדרש אישור בית המשפט. בית המשפט לא יתיר לערוך בדיקת אבהות, בכל מקום שקם חשש ממזרות, פרט למקרים בהם בדיקת האבהות נערכת במטרה למנוע סכנת חיי אדם או נכות משמעותית.

      על פי ההלכה היהודית, ממזר הוא ילד שנולד לאישה יהודייה הנשואה לגבר יהודי, מגבר שאינו בעלה. המשמעות היא שבמקרים בהם שני בני הזוג יהודים, ונולד להם ילד בתקופת הנישואין, או במשך 300 יום לאחר הגירושין, לא ניתן לערוך לילד בדיקת אבהות, אלא במקרים חריגים ביותר.

      לכן במרבית מקרי הגירושין, בית המשפט יסרב לערוך בדיקת אבהות, והבעל לא יוכל להוכיח כי הוא אינו אביו של הילד.

      מנגד במקרים בהם אין חשש לממזרות, בית המשפט יאפשר לערוך בדיקת אבהות. כך למשל במקרים בהם בני הזוג לא נישאו והאישה היא רווקה או גרושה/אלמנה במשך 300 יום לפחות, במקרים בהם אחד מבני הזוג אינו יהודי וכו'.

      מה ההשלכות המשפטיות של בדיקת אבהות במסגרת גירושין?

      חשוב להבין כי כאשר אישה יולדת, בעלה מוכרז אוטומטית כאביו של הילד, וחלות עליו כל החובות המשפטיות החלות על אב. לכן לעריכת בדיקת אבהות במסגרת הגירושין, או להמנעות מעריכת בדיקת אבהות, יכולות להיות השלכות משפטיות משמעותיות ביותר.

      תשלום דמי מזונות

      אחת ההשלכות המשפטיות הגדולות ביותר של בדיקת אבהות במסגרת גירושין, היא חיוב מי שהוכרז כאב, בתשלום דמי מזונות.

      כאמור, בעל של אישה שילדה, מוכרז אוטומטית כאביו של הילד עם הלידה. כל עוד בית המשפט לא מאפשר לבעל לערוך בדיקת אבהות שתשלול את אבהותו, הבעל יהיה חייב לשאת בתשלום דמי המזונות של הילד, למשך שנים רבות. מדובר בסכום כסף שיכול להצטבר גם לסך של מאות אלפי שקלים עבור כל ילד.

      אפוטרופסות על הילד

      השלכה משפטית נוספת של בדיקת אבהות, היא שאבי הילד מוגדר כאפוטרופוס הטבעי של הילד. המשמעות היא שהוא רשאי להחליט בענייניו של הילד בנושאים הנוגעים למעבר דירה, שינוי כתובת במשרד הפנים, החלטות רפואיות גדולות, שינוי שמו של הילד, הוצאת דרכון וכדומה.

      חלוקת זמני שהות

      הכרזה על אדם כאבי הילד, בנוסף משליכה גם על הזכות שלו לדרוש זמני שהות עם הילד, לרבות חלוקה שוויונית של זמני השהות עם האם.

      חשוב לדעת שבמקרים בהם נקבעים זמני שהות נרחבים, בית המשפט לוקח זאת בחשבון בשקלול סכום המזונות שיקבע. מנגד אם זמני השהות הם מצומצמים בית המשפט עשוי להטיל חובת מזונות גבוהה יותר.

      ירושה לילד

      כל עוד אדם לא עורך צוואה, עיזבונו מחולק בהתאם לכללים שנקבעו בחוק הירושה. לפיכך, מי שהוכרז כאבי הילד ונפטר מבלי שערך צוואה, יוריש לילד את חלקו בעיזבון, בהתאם לקבוע בחוק. גם במקרה הפוך בו חו"ח הילד נפטר בטרם למות מי שהוכרז כאביו, האב ירש את הילד בהתאם לקבוע בחוק הירושה.

      האם ניתן לסרב לעבור בדיקת אבהות?

      במקרים בהם בית המשפט מחייב לערוך בדיקת אבהות במסגרת הגירושין, הוא לא יכול לכפות באופן פיזי על הגבר לעבור את הבדיקה.

      יחד עם זאת, לסירוב של הגבר יש השלכות משפטיות. במקרים בהם הגבר מסרב לעבור בדיקת אבהות, על אף שחויב בכך, בית המשפט ישקלל את הסירוב כראייה לחובתו של הגבר.

      המשמעות היא שאם בית המשפט יראה לנכון, מתוך מכלול הראיות, שמדובר באבי הילד, בית המשפט רשאי להכריז עליו כאבי הילד, על כל המשמעויות המשפטיות שבכך, גם מבלי שנערכה בדיקת אבהות.

      בדיקת אבהות בהתאם לטובת הילד

      בשורה התחתונה, בדיקת אבהות במסגרת גירושין תערך רק בהתאם לטובת הילד. לכן בדיקת אבהות תערך רק במקרים בהם אין חשש לממזרות, אלא במקרים חריגים ביותר בהם יש חשש לחייו של הילד, או סיכון לנכות חמורה.
      לבדיקת האבהות עשויות להיות השלכות משמעותיות על מי שהוכרז כאבי הילד, והוא עשוי לחוב בתשלום מזונות למשך שנים רבות, להיות זכאי לקחת חלק בהחלטות הנוגעות לחיי הילד, ולהיות חלק פעיל בחייו.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש