ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    איך להתגרש כשיש לכם נחלה? (מדריך משפטי)

    אנשים רבים חולמים על מגורים במושב. המרחבים הפתוחים, השקט, וחיי הקהילה, הם גורמי מפתח לרצון לגור בנחלה. אך מה קורה כשחיי השלווה מופרים, ואתם עומדים בפני גירושין? איך תתגרשו כשיש לכם נחלה?

    עם כל היתרונות הרבים של מגורים בנחלה, עסקת מקרקעין בנחלה היא ייחודית ושונה מכל עסקת מקרקעין רגילה על דירת מגורים. בהתאם לכך, גם גירושין כשיש לכם נחלה מלווים בקשיים ייחודיים, עליהם חשוב שתיתנו את הדעת, עוד לפני הנישואין.

    תוכן עניינים

    מה ההבדל בין גירושין עם דירה לגירושין עם נחלה?

    גירושין כשלבני הזוג יש דירת מגורים רגילה, הם שונים מגירושין כשיש נחלה. כאשר מדובר בדירת מגורים, בית המשפט יורה לרוב על פירוק השיתוף בדירה באמצעות מכירתה, הליך פשוט יחסית. לא כך הדבר כאשר מדובר בפירוק שיתוף בנחלה, ובית המשפט נדרש לפתרונות יצירתיים יותר.

    בטרם נמשיך, חשוב להבין שני מונחי יסוד כשמתגרשים עם נחלה:

    מהי נחלה?

    נחלה חקלאית היא קרקע שאינה נמצאת בבעלות של מי שיושב בה, אלא מוחכרת לו לתקופה ארוכה, לשם עבודה חקלאית בקרקע ומגורים בה. ההבדל בין נחלה לקרקעות אחרות בישראל, הוא לעניין הבעלות בקרקע, ולהשלכות המיסוי במקרה של מכירת הנחלה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה הוא בן ממשיך?

      בן ממשיך הוא ילד להורים שבבעלותם נחלה, והם התחייבו התחייבות בלתי חוזרת בכתב להעניק לו את הנחלה או ציוו על כך בירושתם. בן ממשיך יכול להיות אדם אחד בלבד, והוא יכול להיות ילד, ילד מאומץ, או נכד של בעל המשק, לרבות בן זוגו.

      כיצד מפרקים שיתוף בנחלה בגירושין?

      על מנת לפרק שיתוף בנחלה בגירושין, בית המשפט יתחשב בנסיבות כל מקרה לגופו. בית המשפט לא ימהר לפרק את השיתוף בנחלה על דרך מכירתה לצד ג' בשל השלכות המס הרבות, אלא ראשית יבחן את האפשרות לחלוקת הנחלה לשתיים, אם החלוקה אפשרית וחוקית ואם היא לא תפגע כלכלית בבן הממשיך.

      בנוסף ישנם פתרונות שונים שבית המשפט יכול לפסוק על פיהם, למשל בית המשפט יכול לקבוע שהבן הממשיך יישאר בעל הנחלה, ויפצה את בן זוגו על ההשקעה בנחלה.

      בנוסף בית המשפט יכול, למשל במקרה שלבן הזוג יש עסק בנחלה, לדחות את חלוקת הנחלה למועד מאוחר יותר, ולקבוע שכל עוד בן הזוג נשאר בנחלה הוא יפצה את הבן הממשיך, עבור הזמן שהוא נשאר בנחלה.

      פתרונות נוספים יכולים להיות במסגרת איזון המשאבים הרחב בין בני הזוג, אם לבני הזוג יש נכסים אחרים ששווים גבוה דיו, על מנת לפצות את בן הזוג שעוזב את הנחלה.

      מה השלכות המס כשמתגרשים עם נחלה?

      המסים על מכירת נחלה הם גבוהים ורבים. מכירת נחלה מלווה בתשלום דמי הסכמה, מס שבח גבוה (גם אם יש לכם פטור ממס שבח על דירת מגורים, עדיין תאלצו לשלם מס שבח על השטח החקלאי), היטל השבחה, מע"מ על מכירת השטח החקלאי, ולעיתים גם תשלומים נוספים.

      למעשה מכירת הנחלה עלולה להיות מלווה בתשלומי מס שעומדים על קרוב ל-45% מסך התמורה שתתקבל. המשמעות היא שמכירת נחלה היא לרוב לא משתלמת, בטח כשמדובר בגירושין בהם תאלצו לחלק את התמורה שתתקבל לאחר הפחתת המס, בחצי, ותישארו לבסוף עם סך של כרבע מהתמורה שהתקבלה.

      מה המשמעות של הסכם ממון על נחלה?

      הסכם ממון שקובע חלוקה שווה של הנחלה, לא מגן על בן הזוג באופן מוחלט, כל עוד הנחלה רשומה בבעלות ההורים של בן הזוג, ולא בבעלות בן הזוג. הסכם הממון ישמש את בן הזוג על מנת לקבל פיצוי בעד ההשקעה בנכס או השבחת הנכס, אך ללא רישום הנחלה על הבן הממשיך, ניתן יהיה לנשל בגירושין את בן הזוג מהנחלה.

      המשמעות הכספית של נישול מהנחלה היא גדולה. כך נחלה יכולה למשל לעמוד על שווי של 8-9 מיליון ₪, לעומת ההשקעה בנכס שתגיע לסך של 1-2 מיליוני ₪ בלבד. בן הזוג שיקבל פיצוי עבור הנכס, יקבל סכום זעום, לעומת שווי הנחלה.

      על מנת להימנע מנישול מנחלה בגירושין, יש לבצע רישום זכויות כדין בנחלה, בנוסף לעריכת הסכם הממון. אם הנחלה נרשמה על שם הבן הממשיך, ניתן לקבוע בהסכם הממון שיתוף או הפרדה רכושית בכל הנוגע לנחלה, בהתאם למבוקשכם, ולהגן על הזכויות שלכם בנחלה.

      רישום זכויות בנחלה

      בשורה התחתונה, חלוקת הרכוש בגירושין הופכת לקשה יותר כשיש להורים שלכם נחלה, ואתם או בן הזוג שלכם מיועדים לקבל את הנחלה אחריהם. לאור השלכות המס הרבות, מכירת הנחלה הופכת להיות לא רלוונטית במרבית המקרים, והחלוקה של הנחלה בין בני הזוג הופכת להיות מסובכת.

      בפסיקה הנוהגת כיום, ללא רישום הנחלה על שמכם או שם בן הזוג, אתם עלולים לאבד זכויות יקרות בנחלה. במקרים אלה, בית המשפט נוהג לקבוע שאין לכם זכויות בנחלה, ולפצות את בן הזוג רק בעבור מחצית שווי השבחת הנחלה, שווי שהוא נמוך בהרבה, משווי הזכויות במחצית מהנחלה.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש