ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    תפקידם של 'מרכזי הקשר' עבור ילדי הגירושין

    תפקידם של 'מרכזי הקשר' עבור ילדי הגירושין

    תוכן עניינים

    מרכז קשר – מהו

    'מרכז קשר' הינו מבנה המופעל על ידי רשויות הרווחה ומאויש על ידי פקידי סעד ועובדים סוציאליים. תפקידו של מרכז הקשר הוא לאפשר מפגשים בטוחים עבור ילדים להורים גרושים, כאשר קיים סיכון במפגשים ללא פיקוח. לרוב, מדובר במקרים של סכסוכי גירושין, אלימות במשפחה ואי-מסוגלות הורית.

    המפגשים בין ההורה לילד נערכים בפיקוח צמוד של פקידי הסעד מתוך מטרה להבטיח את שלום הילד. תדירות המפגשים: על פי רוב – בין שעה לשעה וחצי, אחת לשבוע.

    כיום פועלים בישראל מעל 60 מרכזי קשר, הפרוסים בערים השונות ברחבי הארץ.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מרכז הקשר מהווה 'תחנה זמנית' לקראת קשר עצמאי בין הילד להוריו

      מטרתו של מרכז הקשר אינה להוות מקום של קבע עבור מפגשי הורים וילדים. התקווה היא כי ההכוונה והייעוץ של פקידי הרווחה ישפרו את הקשר בין הילד להורה, ויאפשרו בהמשך הדרך קשר עצמאי ביניהם.

      בתקופה הראשונה המפגשים נערכים בתוך חדר סגור ומסורג תוך פיקוח צמוד של פקידי הסעד. אך במשך הזמן, ובכפוף להתקדמות הקשר בין הילד להורה, פקידי הסעד נותנים יד חופשית יותר ומפחיתים את התערבותם בהדרגה.

      לאחר כחצי שנה, פקידי הסעד עורכים תסקיר מסכם אשר כולל חוות דעת מקצועית באשר להמשך הצורך בשהות במרכז הקשר. התסקיר מוגש לבית המשפט.

      במידה ובית המשפט משתכנע כי כבר לא קיים לילד סיכון במפגשים חופשיים עם ההורה – הוא מאפשר להורה להיפגש עם הילד מחוץ למרכזי הקשר.

      סירוב ההורה המשמורן לאפשר את קיום הסדרי הראייה

      אחת הסיבות הנפוצות לצורך במרכזי הקשר: סירוב של ההורה המשמורן לאפשר להורה הלא-משמורן לראות את הילד, בטענות של סיכון הקטין. בחלק מן המקרים מדובר באמת בטענות מוצדקות, אך בהרבה מקרים מדובר בהשמצות חסרות בסיס.

      לא מעט פעמים, הורה שבמשך השנים היה טוב ומיטיב לילדיו הופך במהלך סכסוך הגירושין לחשוד באלימות פיזית, מינית או נפשית כלפי ילדיו. בית המשפט, כמובן, עושה כל שלאל ידו בכדי לברר את אמיתות החשדות, אך לא תמיד ניתן לנקות את החשד לגמרי ובחלק מן המקרים זה מוביל להסדרי ראייה במרכז קשר.

      ישנה ביקורת רבה על הקלות שבה נשלחים הורים וילדים למרכזי הקשר

      מאמרים רבים נכתבו וקולמוסים רבים נשתברו בסוגיית מרכזי הקשר. הטענה המרכזית היא כי ישנה קלות בלתי נסבלת בהחלטה לשלוח הורה למרכז הקשר, וכי הורים רבים נשלחים למרכזי הקשר ללא שום סיבה מוצדקת. לפי הביקורת, ילדים והורים נורמטיביים רבים נידונים למפגשים מלאכותיים ומעיקים שפוגעים מאד בטיב הקשר ביניהם.

      הטענות הן קשות, אך מנגד עומד החשש הכבד מפני פגיעה בילדים במקרים בהם התלונות כן מוצדקות.

      כך או כך, במקרים שיש בהם סיכון לקטין הצורך במרכזי הקשר הוא בלתי ניתן לערעור, והוא האמצעי היחיד המאפשר לילד לקיים קשר עם ההורה.

      סבלנות ואמונה – כך תעברו את תקופת מרכז הקשר בהצלחה

      גם במקרה שבית המשפט מורה על הסדרי הראייה במרכז קשר – זה לא סוף העולם. ההגבלות והפיקוח בהחלט מעיקים, אך על ידי התנהלות נכונה ניתן לעבור את התקופה הזו בהצלחה.

      חשוב מאד להישמע להמלצות פקידי הסעד ולפעול בהתאם להוראות בית המשפט. זכרו: במקרים מן הסוג הזה מוטב להיות חכם מאשר צודק.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש