ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    מהו מס העיזבון בישראל? (מדריך משפטי)

    מס עיזבון מעורר מחלוקות רבות במדינות רבות בעולם, עד שחלקן אף ביטלו עם השנים את חובת תשלום המס על העיזבון. גם בישראל חל שינוי מאז הקמת המדינה ועד היום, בחובת תשלום מס העיזבון שהוטל על יורשים.

    האם כיום חל מס עיזבון בישראל? האם יש הבדל בין מס עיזבון לבין מס ירושה? האם חל מס עיזבון בארה"ב? האם מס העיזבון הזר ישפיע על אזרח ישראלי? וכיצד הסכם בין יורשים יכול לסייע ליורשים להימנע מתשלום מס מיותר?

    תוכן עניינים

    האם יש הבדל בין מס עיזבון לבין מס ירושה?

    יש הבדל בין מס עיזבון לבין מס ירושה, והוא טמון בנישום. מס עיזבון מוטל על העיזבון עצמו, כלומר הנישום הוא המנוח, ומדרגות המס מוטלות בהתאם למדרגות המס שהיו מוטלות על המנוח.

    מס ירושה לעומת זאת הוא מס המוטל על היורש. כלומר הנישום הוא היורש, ומדרגות המס מוטלות בהתאם למדרגות המס החלות על היורש, והן יכולות להשתנות בין יורשים שונים. מס ירושה מעולם לא הוטל בישראל.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם חל מס עיזבון בישראל?

      בעבר הונהג מס עיזבון בישראל, לאחר מחלוקות רבות בנושא, הוא בוטל בשנות ה-80. כיום, למרות שהמחלוקות בנושא מעולם לא גוועו, לא חל מס ישיר על העיזבון בישראל. לכן נכסים ורכוש בישראל, שמתקבלים בירושה, הם פטורים ממס.

      מס על עסקת מקרקעין שהתקבל בירושה

      סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) התשכ"ג-1963 קובע שכאשר מקרקעין מועבר בירושה, לא מדובר בעסקת מקרקעין, ולכן העברת המקרקעין מהמנוח ליורשים פטורה ממס. אף על פי כן, כאשר מתבצעת עסקה של מקרקעין שהועבר בירושה, יתכן ויוטל מס שבח על מכירת הדירה.

      מתי חל מס שבח על עסקת מקרקעין שהתקבל בירושה?

      1. במקרה של מכירת הדירה לצד שלישי, כל עוד לא ניתן פטור מתשלום מס.
      2. במקרה של העברה בין יורשים, שמתבצעת לאחר חלוקת העיזבון, מדובר בעסקת מקרקעין שחייבת במס, כל עוד לא ניתן פטור מתשלום מס.
      3. במקרה של העברה בין יורשים, שמתבצעת באמצעות תשלום כספי איזון שמקורם מחוץ לעיזבון, וכל עוד לא ניתן פטור ממס.

      מתי ניתן לקבל פטור ממס שבח על עסקת מקרקעין שהתקבל בירושה?

      1. היורש הוא: בן זוג של המנוח, צאצא של המנוח או בן זוגו.
      2. ֿהמנוח (שהוא הנישום) היה זכאי לפטור ממס שבח.

      שיקולי מס בהסכם בין יורשים

      הסכם חלוקת עיזבון שנערך בין יורשים, יכול לקבוע חלוקה אחרת של העיזבון, בניגוד לאופן החלוקה הקבוע בחוק הירושה, ובניגוד לאופן החלוקה שנקבע בצוואה. הסכם בין יורשים שמתוכנן באופן יעיל, יכול לסייע ליורשים להימנע מתשלום מס מיותר.

      כך למשל במקרה שיש 2 יורשים שקיבלו ירושה בחלקים שווים הכוללת שתי דירות:

      שווי האחת מיליון ₪, שווי השנייה 2 מיליון ₪, ובנוסף גם כסף מזומן בסך מיליון ₪.

      היורשים יכולים לחלק את הירושה כך שאחד היורשים יקבל את הדירה בשווי מיליון ₪, והיורש השני יקבל את הדירה בשווי מיליון ₪ בנוסף למלוא הכסף המזומן.

      חלוקה מעין זו, שתתבצע לפני חלוקת העיזבון בפועל, בין שני היורשים בלבד, מבלי לערב אנשים שאינם יורשים, ושלא תערב כספים או נכסים זרים מחוץ לעיזבון, תסייע ליורשים להימנע מתשלומי מס שבח.

      לעומת זאת אילו היורשים יבחרו שלא לערוך הסכם בין יורשים, ולקבל כפי שנקבע בצוואת המנוח, כל אחד מחצית דירה, הם עלולים להידרש לשלם מס שבח, ברגע שהם יבחרו למכור את הדירה האחד לשני או לצד שלישי.

      מהו מס העיזבון האמריקאי והאם יש לו תחולה בישראל?

      בארצות הברית בניגוד לישראל חל מס עיזבון גם כיום, והוא חל לא רק על נכסי מקרקעין, אלא על כל הרכוש שמתקבל בעיזבון.

      מס זה חל לא רק על אזרחי ארצות הברית, אלא גם על אזרחי ישראל. יתרה מכך בעוד שלאזרחי ארצות הברית יש פטור מתשלום מס עיזבון, בעיזבון ששוויו נמוך מסך של 11 מיליון דולר, לאזרח ישראלי יש פטור מתשלום מס עיזבון אמריקאי, רק אם שווי העיזבון נמוך מסך של 60 אלף דולר בלבד.

      מס העיזבון האמריקאי יכול להיות רלוונטי עבור משקיעים רבים בישראל, שיש להם השקעות בארצות הברית, השקעות בנדל"ן, ניירות ערך, מניות, וכל רכוש אחר מעל 60 אלף דולר. לכן חשוב לתכנן כראוי את ההשקעות הזרות, עוד בטרם לפטירה, תוך התחשבות בשיקולי המס שיחולו על היורשים.

      תכנון מס יעיל בירושה

      בשורה התחתונה, בישראל לא חל מס עיזבון, אלא חל תשלום מס שבח על מכירת נדל"ן, ומס על נכסים המושקעים בחו"ל, בהתאם לחוק המקומי במדינה הזרה.

      תכנון מס מתאים יכול לחסוך ליורשים עלויות מס רבות, לאחר בחינת הפטור ממס לו היה זכאי המנוח, והכדאיות של עריכת הסכם בין יורשים תוך התחשבות בשיקולי המס. באמצעות תכנון מס יעיל בירושה, היורשים יוכלו למקסם את הרווחים שלהם בירושה.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש