ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    מהי תביעה לשלום בית? (מדריך משפטי)

    יחסי בני הזוג הנישואים נקלעו למשבר קשה ועלו על שרטון, אחד מהצדדים מעוניין לפרק את מערכת היחסים ואילו הצד השני, בוחר לנסות דווקא להציל את מערכת היחסים.

    מהי תביעה לשלום בית? (מדריך משפטי)

    לשם כך, הצד המבקש לשקם יכול להגיש תביעת שלום בית לבית הדין הרבני אשר לו סמכות ייחודית לדון בנושאי גירושים ונישואים, במסגרת מאמר זה נבדיל בין הסכם שלום בית לבין תביעת שלום בית, מתי היא מוגשת ומה ההשלכות שלה.

    תוכן עניינים

    מה ההבדל בין תביעת שלום בית לבין הסכם שלום בית?

    תביעת שלום בית – ניתן להגיש תביעת שלום בית כתביעה ראשית ותיק נפרד וחדש לצורך שיקום מערכת היחסים – על מנת לעשות זאת יש צורך לפתוח תחילה תיק ישוב סכסוך, לקיים פגישות מהו"ת ובתום עיכוב תקופת ההליכים (60 ימים) ממועד פתיחת התיק, ניתן להגיש את התביעה. כהליך משני, ניתן להגיש מסמך קצר בו נסיבות הדרישות לשלום הבית – הדבר אינו דורש פתיחת תיק ישוב סכסוך – לאחר הגשת המסמך יערך דיון במעמד הצדדים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הסכם שלום בית – להבדיל, הסכם שלום בית הינו הסכם במסגרתו מעגנים הצדדים את רצונם הכנה לנסות לשקם את חיי הנישואים ומעגנים בתוכו תנאים לשם כך, באותו ההסכם מעגנים את נושא החילופין גירושים, ובו קובעים הצדדים ומסכמים את נושאי הליבה אם וכאשר יגיעו למצב של פרידה (למשל: פירוק השיתוף בניהם ואיזון משאבים, מזונות ומדור, הסדרי שהות וכיו"ב). כך הצדדים חוסכים מעצמם ניהול הליכים משפטיים, מגיעים להבנות בהסכמה, ומיישמים את הרשום בהסכם לאחר שההסכם שערכו מקבל תוקף של פסק דין ע"י בית הדין הרבני.

      במסגרת הסכמים אלה, ניתנת לכל אחד מהצדדים האפשרות להודיע על סיום ניסיון שלום הבית בניהם והתחלת חלק הגירושים, בלא לנהל הליכים משפטיים ארוכים ומייגעים בעלי הוצאות כלכליות כבדות, כאשר הכל מעוגן בין הצדדים מראש ומקבל תוקף של פסק דין.

      הסכם שלום בית ולחילופין גירושין ניתן לאשר הן בבית המשפט לענייני משפחה והן בבית הדין הרבני – לבחירת הצדדים.

      האם תביעת שלום בית היא תמיד כנה ואמיתית או שמה עלולה להוות צעד טקטי למי מהצדדים?

      אכן, לעיתים משתמש מי מבני הזוג בתביעת שלום הבית כצעד אסטרטגי לצורך השגת יתרון בניהול ההליך המשפטי ולאו דווקא מתוך רצון כנה ואמיתי לשיקום של הנישואים.

      כך למשל, על מנת לקבל מהצד השני את רצונו, עלול אחד מהצדדים להגיש תביעת שלום בית שתגרום לצד שמנגד לערוך וויתורים רבים בעת הפרידה ו/או על מנת לקבל סעדים מסוימים מבית הדין, או אפילו כדרך אסטרטגית לזירוז גירושין בין הצדדים.

      למשל, אישה יכולה להגיש תביעת שלום בית במטרה לקבל מבעלה דמי מזונות ו//או ככל ולצדדים יש בית, נהוג לומר כי אין שלום בלי בית וכך ניתן לעכב מכירת מגורים של בני הזוג ו/או לצורך קבלת כתובה ו/או למטרת סחיטת הצד השני וכיו"ב.

      אישה יכולה להגיש תביעת שלום בית במטרה לקבל מבעלה דמי מזונות ו אוככל ולצדדים יש בית

      מהי המשמעות של הפרת הסכם שלום בית?

      ככל ואכן תביעת שלום הבית התקבלה על ידי בית הדין הרבני והוא התרשם כי אכן ניתן להחזיר את השלום בין הצדדים לאחר שהתרשם מהם, מי מהצדדים שיסרב לקיים את האמור והנפסק על ידי בית הדין הרבני הרי שאותו הצד עלול להיחשב "מורד".

      המשמעות היא שתהיה לצד שקיים את ההסכם – עילת גירושין ואז ניתן להטיל סנקציות על הצד המתנגד לקיום שלום הבית. למשל, ככל והמדובר באישה – ניתן יהיה לשלול לה את כתובה ו/או את זכאותה למזונות, וככל והמדובר בגבר – ניתן לחייבו בתשלום דמי כתובת האישה ו/או מזונותיה וליתן לו חיוב בגט.

      בד"כ לאחר שבית הדין קיבל את תביעת שלום הבית, תינתן תקופת זמן נוספת שבה ינסו הצדדים לשקם את חיי נישואיהם.

      לסיכום, תביעת שלום בית יכולה להציל את מערכת היחסים בין הצדדים ולתת הזדמנות אחרונה בניהם להצלת חיי הנישואים, לעיתים תביעה שכזו מוגשת כצעד אסטרטגי בלבד, ולא מתביעה כנה ואמיתית לנסות להציל את מה שבנו הצדדים במשך כ"כ הרבה שנים. יש לבחון כל מקרה לגופו, ולהתנהל בהתאם לנסיבות ולהתייעץ עם עו"ד הבקיא בהלכות בית הדין הרבני.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש