ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    כיצד מתחלקת הירושה בהעדר צוואה? (מדריך משפטי)

    אדם שנפטר מותיר אחריו את כל רכושו, וירושתו מתחלקת בין יורשיו. כאשר אדם משאיר צוואה, ימולאו הוראותיו, אך מה בדבר מנוח שלא השאיר אחרי לכתו צוואה? כיצד מתחלקת ירושתו בהעדר צוואה?

    מה היא ירושה על פי דין? מי הם היורשים של מנוח שנפטר בהעדר צוואה? האם לבן זוג יש זכויות יתר בירושה? האם לידועים בציבור זכויות בירושה? האם לפרודים זכויות בירושה? מהו הסכם לחלוקת ירושה? ואיך נמנעים מסכסוכי ירושה בהעדר צוואה?

    תוכן עניינים

    מה היא ירושה על פי דין?

    על פי חוק הירושה התשכ"ה-1965, בהעדר צוואה, יורשים את המנוח היורשים על פי דין. סדר היורשים על פי דין נקבע על פי שיטה הנקראת "ראשי האב". היורשים על פי שיטה זו הם:

    1. בן הזוג של המנוח (שיורש יחד עם היורשים האחרים כפי שיתואר בהמשך).
    2. ילדי המנוח.
    3. בהעדר ילדיו, ירשו צאצאי המנוח: נכדים, ובהעדרם נינים.
    4. בהעדר צאצאים, ירשו הורי המנוח.
    5. בהעדר הורים, ירשו צאצאי ההורים: אחים, ובהעדרם אחיינים.
    6. בהעדר צאצאים, הורים וצאצאיהם, ירשו הורי הוריו של המנוח.
    7. בהעדר סבים ירשו צאצאי הסבים: דודים, ובהעדרם בני דודים.
    8. בהעדר קרובי משפחה המדינה תירש את המנוח.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם לבן זוג יש זכויות יתר בירושה?

      בן זוג יורש יחד עם כל אחד מראשי האב, בהתאם לחלוקה שלהלן:

      1. אם נותרו ילדים או הורים – ירש בן הזוג מחצית מהירושה.
      2. אם לא נותרו הורים או ילדים, אך נותרו אחים, אחיינים או סבים, בן זוג שחי יחד עם המנוח במשך שלוש שנים לפחות ירש שני שליש מהירושה.
      3. אם לא נותרו אף אחד מהמוזכרים, בן הזוג ירש את כל הירושה.

      בנוסף לזכותו לחלקו בעיזבון, לבן זוג של מנוח שנפטר ללא שציווה את רכושו, יש זכויות נוספות בירושה:

      1. זכות לרשת את המיטלטלין והרכב של המנוח.
      2. זכויות בלעדיות בבית המגורים המשותף – כשאין צאצאים והורים, ובן הזוג חי עמו שלוש שנים בבית המשותף לפני המוות.
      3. זכות לכתובה – לאישה נשואה. אם היא זכאית לכתובה, סכום הכתובה יקוזז מחלקה בעיזבון.

      האם לידועים בציבור יש זכויות בירושה?

      סעיף 55 לחוק הירושה קובע שאם נפטר מנוח ולא השאיר אחריו צוואה, בן זוגו הידוע בציבור זכאי לקבל את חלקו בירושה כאילו הם היו נשואים זה לזה.

      על מנת להוכיח שבן זוג היה ידוע בציבור עליו להוכיח שהם ניהלו חיי משפחה במשק בית משותף, ושהם לא היו נשואים זה לזו או לאף אדם אחר. כך למשל אישה שחייה יחד עם גבר שהיה פרוד במשך שנים רבות מבלי שהתגרש מאשתו, לא תיחשב ידועה בציבור, ולא תהיה זכאית לירושתו.

      האם לפרודים יש זכויות בירושה?

      החוק בישראל לא מכיר בהגדרה של בני זוג פרודים, וכל עוד אין גט תקף, בני זוג נחשבים לנשואים. בהתאם לכך בהליך 38845-10-12 נקבע שבן זוג נשוי יורש את חלקו בירושת בן הזוג, גם אם הם פרודים.

      אם נשוב לדוגמא של האישה שחייה יחד עם גבר פרוד משך שנים רבות, פרודתו היא זו שתהייה זכאית לחלק בירושתו, על אף שהם גרו בנפרד במשך שנים, אם הגבר לא ערך צוואה שמצווה אחרת.

      יחד עם זאת, בבית המשפט לענייני משפחה ניתנו מספר פסקי דין חריגים שקבעו שפרוד לא ירש את בן זוגו. כך למשל בהליך 3688-09-18 נקבע שהאישה לא תירש את בעלה המנוח שהיה שרוי בתרדמת משך שנים רבות, והיא המשיכה בחייה וניהלה קשר זוגי עם אחר, שכן אילו המנוח ופרודתו היו מובאים בפני בית הדין הרבני, הוא היה מחייב אותה בגט.

      תזכיר חוק הירושה ביקש להחריג פרודים מהירושה על פי דין

      בשנת 2021 הועלה תזכיר חוק הירושה, התשפ"א-2021, שביקש להגדיר בחוק הירושה בן זוג, כך שההגדרה לא תכלול פרוד, ולהגדיר את הפרוד כמי שניתן פסק דין לגירושין, או שהוא לא חי עמו במשק בית משותף, בכוונה לנתק את חיי המשפחה, למשך לפחות שלוש שנים.

      יחד עם זאת, תזכיר החוק מעולם לא הפך לדבר חקיקה, ואף לא הובא בפני שולחן הכנסת. המצב כיום הוא שבמרבית המוחלט של המקרים, בן זוג פרוד ירש את בן זוגו.

      מהו הסכם לחלוקת הירושה?

      דרך נוספת לחלוקת הירושה, היא באמצעות הסכם בין יורשים, שהוא הסכם לחלוקת הירושה שנערך בין היורשים. בהסכמה של כל היורשים, ניתן לחלק את הירושה גם בניגוד לקבוע בחוק הירושה, בהתאם לצרכים של היורשים. בנוסף יורש יכול גם לבקש להסתלק מהירושה, וכך לשנות את אופן חלוקת הירושה בין יתר היורשים.

      איך אפשר להימנע מסכסוכי ירושה בהעדר צוואה?

      בשורה התחתונה, בהעדר צוואה, הירושה מתחלקת על פי הקבוע בחוק הירושה. על מנת למנוע מראש מקרים קשים בהם למשל פרוד זוכה בירושה, או בן זוג ידוע בציבור מאבד חלקו בירושה, מומלץ לערוך צוואה שתחלק את הרכוש בדיוק בהתאם לרצונכם.

      אך אם בכל זאת רצה הגורל ומנוח קרוב לליבכם נפטר מבלי שהספיק לערוך צוואה, דעו שאתם יכולים להסכים יחד עם כל היורשים, כיצד לחלק את הרכוש באופן שיתאים לצרכים שלכם, וימנע סכסוכים משפחתיים קשים, גם בהעדר צוואה.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש