ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    חישוב מס שבח בירושה (מדריך משפטי)

    בישראל הורשה אינה נחשבת לפעולה במקרקעין ואינה חייבת במס. אך מכירה של דירה שהתקבלה בירושה, חייבת בתשלום מס שבח. יורשים רבים מעדיפים לפרק את השיתוף בדירת הירושה, ולמכור אותה, ולכן חשוב שייקחו בחשבון גם את חישוב מס השבח בירושה.

    מתי קמה חובת תשלום מס שבח בדירת ירושה? איך מחשבים מס שבח בדירת ירושה? מי זכאי לפטור ממס שבח במכירת דירת ירושה? ומה ניתן לעשות כשלמוריש אין פטור ממס שבח במכירת דירת ירושה?

    תוכן עניינים

    מתי קמה חובת תשלום מס שבח עבור דירת ירושה?

    סעיף 4 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) התשכ"ג-1963, קובע שהורשה אינה מכירה. לפיכך בקשה לרישום הורשה בפנקסי המקרקעין, אינה נחשבת לעסקה במקרקעין, והיא אינה חייבת בתשלום מס שבח.

    כלומר, כאשר היורשים רושמים את הדירה שהתקבלה בירושה, על שמם בטאבו, הם אינם חייבים לשלם מס ירושה עבור השבח. חובת תשלום מס שבח קמה, רק כאשר היורשים מוכרים את זכויותיהם בדירה, לצדדים שלישיים, או בינם לבין עצמם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      איך מחשבים מס שבח בדירת ירושה?

      חישוב מס שבח כמס רווחי הון

      מס השבח של מכירת דירה שהתקבלה בירושה, יחושב על בסיס מס רווחי הון, העומד כיום על סך של 25%, מסך הרווח שנצבר על הדירה, מיום הרכישה שלה ועד ליום מכירתה.

      לאור כך שירושה אינה נחשבת לעסקה במקרקעין, חישוב מס השבח מתחיל מיום רכישת הדירה, ולא מהיום בו קיבלתם את הדירה בירושה. כשמדובר במנוח שקנה את הדירה לפני שנים רבות, סכום המס שתדרשו לשלם, יכול להיות עצום ולהגיע בקלות רבה גם למאות אלפי שקלים.

      חישוב מס לינארי על נכסים ישנים

      בדירות מגורים ישנות, שנרכשו על ידי יחיד, לפני שנת 2014, מתבצע חישוב מס שבח לינארי מוטב, שיכול להקנות הנחה גבוהה במס. בחישוב זה מחושב מס השבח שלפני שנת 2014 בסך של 0%, ולאחר שנת 2014 בסך של 25%.

      לעומת זאת כשמדובר בנכסים אחרים (למשל עסק או מגרש), מתבצע חישוב מס שבח לינארי ישן, שהוא חישוב מורכב יותר. חישוב לינארי ישן מבוסס על חלוקת מס, בהתאם לשנה בה נרכשה הדירה, ומשתנה בין התקופות מאז הרכישה ועד המכירה, ועליו נוסף גם חישוב שבח אינפלציוני, עד לסוף שנת 1993.

      מי זכאי לפטור ממס שבח ממכירת דירת ירושה?

      יורש שהוא בן זוג של המנוח, צאצא שלו או בן הזוג של הצאצא, יכול להיות זכאי לפטור ממס שבח, אם למנוח הייתה דירת מגורים מזכה, והוא היה זכאי לפטור ממס שבח על מכירת דירה, אילו היה מוכר את הדירה בעצמו.

      דירת מגורים מזכה, היא דירה יחידה של אדם, ששימשה למגורים בארבע השנים שקדמו למכירה, או שהיא שימשה למגורים במשך 80% מהזמן מאז היא נרכשה על ידי המנוח.

      כלומר, הזכאות של יורש קרוב לפטור ממס שבח ממכירה של דירת ירושה, נמדדת על פי זכאותו של המנוח לפטור. המשמעות היא שכל עוד יורש הוא בן זוג, ילד, נכד, נין או בן זוגו, אין זה משנה אם היורש אינו זכאי בעצמו לפטור ממס שבח, אלא מה שיש לבחון זה האם המנוח היה זכאי למס שבח.

      כך למשל בן זוג של מנוחה, שבבעלותו מספר דירות, יכול למכור דירת ירושה בפטור ממס שבח. ומנגד ילד של מנוח למשל, שאין לו דירת מגורים, וזכאי לפטור ממס שבח, עשוי למצוא את עצמו משלם מס שבח גבוה מאוד, אילו לאביו היו מספר דירות בבעלותו.

      מה לעשות כשלמוריש אין פטור ממס שבח במכירת דירה?

      כשלמוריש אין פטור ממס שבח, למשל במקרים בהם היו בבעלותו מספר דירות, כשיש בבעלותו נדל"ן שאינו משמש למגורים, או שהיורש הוא הורה או אח של המנוח, על היורש לשלם את מס השבח הנדרש, או לשקול לערוך הסכם בין יורשים.

      הסכם בין יורשים שלוקח בחשבון את שיקולי מס השבח בירושה, יכול לעזור ליורשים לחלק ביניהם את נכסי הנדל"ן בעיזבון, באופן שיכול לחסוך מהם פירוק שיתוף בדירה ומכירה עתידית של הנכס, וכך גם לחסוך תשלומי מס שבח גבוהים.

      הגדילו את הרווחים מהירושה, חשבו מראש את תשלומי מס השבח בירושה

      בשורה התחתונה, על אף שעצם ההורשה בישראל אינה חייבת בתשלום מס, יורשים רבים מוצאים עצמם מוכרים דירת ירושה, ונדרשים לשלם תשלומי מס שבח גבוהים ביותר, על נכסי נדל"ן שצברו רווח רב מאז הם נקנו.

      חישוב מס שבח בירושה, הוא עבודה מורכבת ולא פשוטה, שחייבת להתבצע במקצועיות. באמצעות חישוב מס שבח מושכל עוד בטרם לחלוקת הירושה ולרישום הנכסים בטאבו – שמן הראוי כי ייעשה על ידי עורך דין ירושה בקיא ומנוסה – יורשים רבים יכולים לחסוך מעצמם את תשלום המס הגבוה, או לצמצמו למינימום הנדרש בחוק.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש