ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    השפעת אלימות במשפחה על ילדים (מדריך משפטי)

    אלימות היא דבר שגורר בתוכו השלכות על כלל בני הבית. במיוחד על הילדים, הרכים, החשובים לנו ביותר בעולם, שהם כאמור שואבים את מי שהם כיום ומי שהם עתידים להיות – מאיתנו, ההורים.

    כאשר אלימות מתבצעת מול ילדים, או כלפיהם, יש לכך השפעות בלתי הפיכות על ילדינו, על אופיים, על התנהגותם העתידים, במאמר זה נקיף מהי השפעת אלימות במשפחה על ילדים.

    תוכן עניינים

    מהי השפעת אלימות במשפחה על ילדים?

    כאמור, תא משפחתי שאינו תקין, יכול להוביל להתפתחות בלתי תקינה של ילד, ילדים שנקלעים למצבי אלימות במשפחה, הדבר יכול להשפיע על היכולות הרגשיות שלהם, הפסיכולוגיות שלהם, על הכישורים שלהם, כאשר הילד רואה את בני משפחתו כמקום שאינו תקין, לא מקדם, ומוריד אותו כלפי מטה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהרגע שבו מתחילה אלימות במשפחה, הילד למעשה לא מקבל ולא שואב לתוכו התנהלות של תא משפחתי תקין ובריא על כל רבדיו, והדבר פוגע בהתפתחותו התקינה של הילד. ילד הגדל בתא משפחתי תקין, מוכן ומזומן לצאת אל העולם ולהתמודד ולשרוד בו.

      ילדים שחשופים לאלימות במשפחה יודעים על קיומה מהאירוע עצמו, מהפחד שחוו והשקט שאחריו, מחקרים מוכיחים כי ישנם יותר מחצי מיליון ילדים שחשופים למקרי אלימות במדינת ישראל. וילדים אלו לרוב אינן מקבלים טיפול שכן לרוב אין לגבי כך כל דיווח.ההשלכות של אלימות פוגעות בכל בני הבית ובפרט בילדי הבית שכן מדובר בהשלכות נרחבות:

      1. השלכות נפשיות ורגשיות.
      2. השלכות קוגניטיביות.
      3. השלכות התנהגויות.
      4. הפרעות נפשיות.
      5. השפעה על התפתחות המח, השפעה על זיכרון, יכולות למידה, קשיים שפתיים ובמיומנויות חברתיות רגשיות.

      אילו סוגי אלימות במשפחה יכולים להוות השפעה על ילד?

      אלימות פיזית – אלימות מסוג זה גם על ילד וגם בין ההורים עצמם, יכולה להסב נזק כבד לילד, להתפתחותו התקינה ולאופיו.
      אלימות מילולית – אלימות בין ההורים ו/או כלפי הילד על ידי קללות, עלבון, הקטנה, הפחדה, עלולה לפגוע בתכונותיו של הילד ולפגוע בו.

      בכלל סוגי האלימות הדבר מוביל לפגיעה בילד, גם בהווה וגם בעתיד באופן חד משמעי, גם אם הילד לא יודע לבטא במילים או במעשים וגם אם הילד גדל לתוך האלימות וסבור שהדבר נורמלי, עדיין ניתן לזהות אלימות מסוגים אלה בעקבות אופן ההתפתחות של הילד.

      מהם הסימנים לזהות אלימות במשפחה?

      אלימות פיזית – התפתחות בלתי תקינה ללא כל הסבר, יכולה להעיד על כך שמדובר בהקשר משפחתי, סימנים נוספים הם סימנים אותם מראה הילד בעצמו, למשל, סימנים פיזיים על הגוף, ללא הסבר מוצדק.

      כמו כן, ניתן ללמוד על ילד ומצבו באמצעות ציורים, שיח, פחדים, רתיעה ממגע, שינוי קיצוני מבחינה התנהגותית, לימודית או חברתית – התרחקות והסתגרות או אלימות בה נוקט הילד כלפי אחר. יתרה מכך, ניתן לזהות אלימות כאשר הילד נרתע ממגע בו, בעל בעיות שינה, הפרעות א כילה, הרטבה חרדות, מביע היעדר רצון לראות את הוריו וכו'.

      התעללות מילולית וריגשית – דימוי עצמי נמוך, חוסר אמונה בעצמו, קשיים חברתיים ולימודיים, הפרעות אכילה, פגיעה עצמית חרדה וכיו"ב.

      מערכת היחסים בין הילד להורה – הורה שמאבד שליטה, התנגדויות בין ההורה לילד, סתירה בין סיפורים אותם מספר הילד לבין ההורה, התנהגות מוזרה של הורה ביחס לסיטואציות וכיו"ב

      לסיכום, כאשר ההורים אינם מספקים לילד תא ביתי תקין ובריא, אין לילד את מערכת התמיכה ורשת הביטחון, ולהיעדר התמיכה, למתח והפחד, וקיומו של חוסר אונים יש השלכות על הילד.

      זאת ועוד הדבר עלול לשנות את הילד את עיצוב דמותו ואופיו ואף לגרום לילד להשלכות נפשיות וריגשיות קשות מאוד, ליצור אף תוקפנות, דיכאון וחרדה, שכן ילד שחווה דברים מהסוג הזה מסגל לעצמו דרכי התמודדות שיכולים להביא לתוקפנות או מצד שני להיסגרות.

      חשוב לזכור שקיומם של סימני אלימות לאו דווקא מעידה על אלימות במשפחה אך יש לערוך בירור ולא להקל ראש בכך, ככל ואכן קיים חשד לאלימות במשפחה יש לדווח למשטרה ו/או להתייעץ עם גורמי המקצוע הרלוונטיים. אינם מעידים בהכרח על אלימות במשפחה, אך מחייבים התייחסות.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש