ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    פלילי: העלמת צוואה או הסתרת צוואה (מדריך משפטי)

    על פניו, לא ברור מה הקשר בין צוואות הנידונות בערכאות אזרחיות (אצל הרשם לענייני ירושה ובבית המשפט לענייני משפחה) לבין המשפט הפלילי, אך מתוך עיקרון העל של כיבוד רצון המצווה ורצונו האחרון בצוואתו, ניתן להבין את קיומו של ממשק מיוחד אף במשפט הפלילי.

    פלילי: העלמת צוואה או הסתרת צוואה (מדריך משפטי)

    החוק הפלילי, בעצם, אף הוא "התגייס" ביחד עם חוק הירושה לשמירה וכיבוד רצונו האחרון של המנוח וקבע סנקציות עונשיות למי שביצע עבירות מסוימות בהקשר עם צוואות וביניהן, עבירה של העלמת או הסתרת צוואה, אשר בהכרח תשפיע על זכויותיו של אותו יורש בעיזבון המנוח.

    תוכן עניינים

    מהי עבירה של העלמת או הסתרת צוואה

    עורך דין סכסוכי ירושה יוסף גביזון מציין כי העלמת צוואה – כשמה כן היא והמדובר בהסתרה או בהעלמה מכוונת של מסמך הצוואה מעיני יתר הזוכים לפי הצוואה. יצוין, כי המדובר באקט אקטיבי של הסתרת הצוואה, למרות שישנן סנקציות עונשיות אף על מי שידע בדבר צוואה אף אם לא הייתה אצלו והוא לא זה אשר פעל להסתירה.

    כיצד חוק הירושה מתייחס להעלמת או הסתרת צוואה?

    החוק קובע כי מי שהורשע בעבירה זו לפי החוק הפלילי ומעבר להרשעתו ולעונשו שייגזר עליו לפי החוק הפלילי, תישלל בנוסף זכותו לרשת את המנוח, הגם שהצוואה חוקית וכשרה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד החוק הפלילי מתייחס להעלמת או הסתרת צוואה?

      בחוק זה נקבעו מספר תנאים אשר בהתקיימם, יורשע היורש בפלילים (כמובן לאחר שהוחלט להגיש כתב אישום כנגד היורש, התנהל משפט בעניינו ובית המשפט הכריע כי אשם וגזר את עונשו):

      1. הסתרת או העלמת צוואה – באופן אקטיבי, כאמור.
      2. בכוונה להונות – כמו כל עבירה בחוק העונשין, צריך להוכיח יסוד נפשי של כוונה אצל אותו היורש בביצוע העבירה. אין די בהוכחת העובדה שאכן היורש הסתיר את הצוואה, אלא צריך להוכיח כי הסתיר אותה בכוונה פסולה תחילה ולא למשל, הסתיר את הצוואה כי באמת ובתמים שכח מקיומה או שלא ידע כי עליו להגישה לרשם.
      3. אין קשר להיות המצווה חי או מת – העבירה נולדת מיום שגילו בדבר הסתרת או העלמת הצוואה והינה חמורה באותה מידה אף מבחינת העונש הקבוע בחוק, בין אם המצווה עדיין חי ובין אם הלך לעולמו.

      אין קשר להיות המצווה חי או מת - העבירה נולדת מיום שגילו בדבר הסתרת או העלמת הצוואה

      מדוע שיורש יבקש להעלים או להסתיר צוואה

      עורך דין איתן ליפסקר מסביר כי קיימות שלל סיבות אשר יביאו יורש פוטנציאלי להעלים או להסתיר צוואה, כאשר מכנה משותף כמעט גורף לכולן, הינו בצע כסף, חמדנות או נקמנות, כך למשל:

      1. יורש שבצוואה מוקדמת יורש חלק גדול יותר בעיזבון- יסתיר את קיומה של צוואה מאוחרת.
      2. יורש שמסתיר צוואה כי יודע שחלוקת העיזבון לפי הוראות חוק הירושה, תניב לו חלק גדול יותר בעיזבון.
      3. יורש המצוי בהליכי חדלות פירעון – יסתיר את הצוואה כי יודע שברגע שיעשה כן, יוכלו הנאמן ונושיו לפעול להגשת צו קיום צוואה ולדרוש את חלקם מחלקו של היורש באותו העיזבון.

      השלכות הרשעה בעבירה של העלמת או הסתרת צוואה

      יצוין תחילה, כי האמור אינו חל רק על מי שהסתיר או העלים בפועל את הצוואה, אלא אף על מי שהיה שותף לאותה העלמה או הסתרה של הצוואה:

      1. במישור הפלילי – על יורש שהורשע בעבירה זו, בית המשפט יכול לגזור עד 5 שנות מאסר.
      2. במישור האזרחי – אן יורשע אותו היורש, בית המשפט לענייני משפחה יפסול את היורש וישלול ממנו את חלקו בעיזבון.

      ניתן לראות, כי ניסיון נואל של העלמת או הסתרת צוואה בכוונה תחילה, "יזכה" ליחס חמור הן בפן העונשי והן בפן הכלכלי ולא בכדי, כאמור, במערכת הרואה את כבוד המת כערך עליון.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש