ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    הוצאת דיבה במסגרת הליכי גירושין (מדריך משפטי)

    סכסוכי גירושין עשויים להוציא מבני הזוג רגשות קשים, של זעם, כעס, פחד, ואף נקמה. סערת הרגשות הלא פשוטה המתחוללת אצל בני הזוג, עשויה להוביל את בני הזוג לגדף זה על זו בפני כל מי שנקרה בדרכם, ולהוציא את דיבתו של בן הזוג, במסגרת הליכי גירושין.

    מהי הוצאת דיבה במסגרת הליכי גירושין? כיצד ניתן להתמודד עם הוצאת דיבה במסגרת הליכי גירושין? האם ניתן לתבוע פיצויים על אמירות מבזות שנאמרו במהלך הדיון בגירושין? והאם ניתן לתבוע פיצויים על תלונת שווא במשטרה?

    תוכן עניינים

    מהי הוצאת דיבה במסגרת הליכי גירושין?

    הוצאת דיבה היא פרסום של דבר שעלול להשפיל אדם, לשים אותו ללעג, להפוך אותו מטרה לשנאה, לפגוע במשרתו, משלח ידו או במקצועו, לבזותו בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

    הוצאת הדיבה יכולה להיות במגוון דרכים ואינה חייבת להיות אמירה כתובה בלבד, כך גם התבטאות בעל פה, ציור, תנועה וצליל עשויות להיחשב להוצאת דיבה.

    כמו כן פרסום הוצאת הדיבה אינו חייב להיות פומבי, ומספיק שהפרסום הגיע לאדם אחד נוסף על הנפגע. כך למשל, הודעה פרטית לבת או בן הזוג החדש של הגרוש/ה, שעלולה להשפיל את הגרוש/ה, עשוייה להיחשב הוצאת דיבה במסגרת הליכי גירושין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד ניתן להתמודד עם הוצאת דיבה במסגרת הליכי גירושין?

      תביעת פיצויים על הוצאת דיבה במסגרת גירושין

      מי שהוציאו דיבתו רשאי להגיש תביעה נזיקית לפיצויים במסגרת חוק איסור לשון הרע. ניתן לתבוע פיצויים על הוצאת דיבה במסגרת הליכי גירושין עד לסך של 50,000 ₪ עבור כל פרסום, ללא הוכחת נזק. אם יוכח שהדיבה פורסמה במטרה לפגוע בשם הטוב, ניתן לתבוע כפל פיצוי ועד לסך של 100,000 ₪.

      כמו כן, במקרים בהם נגרם נזק לבן הזוג בעקבות פרסום הדיבה, ניתן לתבוע פיצויים עבור הנזק הממוני שנגרם.

      צווים למחיקת הפרסום או הכחשה של הפרסום

      בנוסף לפיצוי הממוני, ניתן לבקש במסגרת התביעה גם סעדים נוספים, כגון מחיקת הפרסום, מניעת המשך הפרסום, פרסום תיקון או הכחשה של הפרסום. בית המשפט לא נוהג לחייב בהתנצלות על הפרסום, אך ככל שבן הזוג יתנצל באותו האופן בו נעשה הפרסום, בית המשפט ישקלל זאת במכלול השיקולים, בבואו לקבוע את גובה הפיצוי.

      כתב אישום על עבירת לשון הרע

      המפרסם לשון הרע, בכוונה לפגוע, דינו מאסר עד שנה אחת, אם פרסם את לשון הרע בפני שני בני אדם לפחות (פרט לנפגע עצמו).

      לפיכך אדם הנפגע מהוצאת דיבה במסגרת הליכי גירושין יכול להגיש תלונה למשטרה. בנוסף ניתן גם להגיש קובלנה פלילית פרטית. הליך הקובלנה הפלילית יתנהל כמו כל הליך פלילי רגיל, והרף הראייתי יהיה גבוה יותר מההליך המשפט האזרחי.

      האם אמירות במסגרת הדיון בהליך הגירושין מהוות הוצאת דיבה?

      לא. אמירות במסגרת הדיון בגירושין ובמסגרת ההליך המשפטי עצמו, לרבות אמירות שנכתבו בכתבי הטענות, חוסות תחת הגנה מפני לשון הרע, במטרה שניתן יהיה לנהל את הליך הגירושין באופן יעיל וללא חשש. לפיכך לא ניתן יהיה לתבוע בגינן, גם אם מדובר באמירות משמיצות או מבזות.

      האם תלונת שווא למשטרה מהווה הוצאת דיבה?

      תלונת שווא למשטרה עשויה להוות הוצאת דיבה, אם יוכח שהתלונה הוגשה בחוסר תום לב, או במטרה לפגוע בבן הזוג ובשמו הטוב.

      יחד עם זאת לא כל תלונה במשטרה שלא הגיעה לכדי כתב אישום היא תלונת שווא. מרבית התלונות המגיעות למשטרה נסגרות בעילות שונות, כמו למשל העדר ראיות. עצם העובדה שלא היו ראיות מספיקות בתיק כדי להגיש כתב אישום, אינה מעידה על כך שמדובר בתלונת שווא.

      גם במקרים בהם התלונה נסגרת מחוסר אשמה, אין זה מעיד בהכרח על חוסר תום לב של מגיש התלונה, שיתכן שהגיש את התלונה מתוך אמונה כנה ואמיתית, למרות שהיא הייתה שגויה. כלומר, על מנת שתביעת הדיבה תתקבל, בן הזוג חייב להוכיח שבן הזוג הגיש את התלונה בחוסר תום לב או בכוונה, במטרה לפגוע בו.

      שמרו על לשונכם גם בגירושין

      בשורה התחתונה, שמרו על לשונכם בהליך הגירושין והימנעו מלהכפיש את בן הזוג לשעבר. ברור ומובן לכולם שהליך הגירושין הוא הליך קשה המעורר רגשות קשים במעורבים בו, אך אין בכך כדי להתיר את הרסן ולאפשר לבני הזוג להשתלח זה בזו ולפגוע בשם הטוב של האחר. בן זוג שיוציא דיבתו של האחר עלול לגלות שהוא חייב לפצות את בן זוגו בסך של עשרות אלפי שקלים.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש