ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    האם זוג הומואים נשוי שמחליט להיפרד צריך להתגרש?

    בשנת 2012 שונתה התמונה המשפטית של בני זוג הומואים שנישאו, כשבפסק דין תקדימי, בית המשפט לענייני משפחה, התיר את נישואיהם של בני זוג שביקשו להיפרד, למרות שבית הדין הרבני דחה כל ניסיון שלהם לפתוח תיק גירושין.

    בניגוד לעמדת המדינה, שעמדה על כך שהסמכות על גירושין נתונה לבית הדין הרבני בלבד, קיבל בית המשפט את עמדת בני הזוג, קבע כי הפורום הנאות לדון בגירושין בין בני זוג הומואים הוא בבית המשפט לענייני משפחה, ובאופן תקדימי התיר את הנישואין בין בני הזוג.

    תוכן עניינים

    האם יש בישראל גירושין אזרחיים?

    הגירושין בישראל, בדומה לנישואין בישראל נמצאים בסמכות הבלעדית של בתי הדין הדתיים. כפי שאין נישואין אזרחיים בישראל, כך גם אין גירושין אזרחיים, וזוג שלא נחשבים נשואים על פי הדת, אינם יכולים להתגרש בבית הדין הרבני. לאור כך, בעבר, הם גם לא יכלו להתגרש בישראל.

    מצב זה יצר מלכוד לבני זוג הומואים יהודים שנישאו בנישואין אזרחיים, ונרשמו במשרד הפנים כנשואים, אך לא יכלו להתגרש ולהירשם במשרד הפנים כגרושים, ונאלצו להשארת נשואים רשמית, על אף פירוק הקשר הזוגי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיום, התמונה המשפטית השתנתה, ובני זוג שאינם יכולים להתגרש בבית הדין הרבני, יכולים להגיש בקשה לפסק דין הצהרתי או להתרת הנישואין, בבית המשפט לענייני משפחה.

      כיצד זוג הומואים נשוי יכולים להתגרש?

      תביעה להתרת נישואין

      בני זוג הומואים נשוי, שנישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל, ונרשמו במרשם האוכלוסין בישראל כנשואים, יכולים לפנות לבית המשפט בבקשה למתן פסק דין הצהרתי או בבקשה להתרת נישואין.

      תביעה להתרת נישואין, היא תביעה שמכריזה על בני הזוג, כעל בני זוג שנפרדו, ובכך היא מתירה ביניהם את הנישואין הרשמיים, ומחייבת את הרשויות להכיר בהם כגרושים.

      אילו מסמכים יש לצרף לתביעה להתרת נישואין?

      תצהירי בני הזוג – המעידים כי האמור בבקשה הוא אמת, מאומתים כדין על ידי עורך דין לענייני משפחה.

      טופס 16 (תצהיר נלווה לפי תקנה 123) – טופס הצהרה על פרטים אישיים של שני בני הזוג.

      תעודת נישואין – מאומתת באפוסטיל, ומתורגמת בתרגום נוטריוני כדין.

      תמצית רישום של משרד האוכלוסין

      מסמך המעיד על דתם של בני הזוג – אם מדובר בבן זוג אחד שאינו יהודי, בן הזוג שאינו יהודי ידרש לצרף ראיות המעידות על דתו. כגון תעודת טבילה, אישור רישום בספר הכנסייה, תצהיר של אדם המכיר אותו היטב ויכול להעיד על השתייכותו הדתית, תעודת המרת דת וכו'.

      האם משרד הפנים מכיר בגירושין של בני זוג הומואים?

      המצב המשפטי עד לשנת 2012

      משרד הפנים אמנם חוייב לרשום בני זוג הומואים כנשואים, אם הם נישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל, אך הוא לא הכיר בגירושין של בני זוג הומואים. בני זוג הומואים שביקשו להתגרש ולרשום אותם כגרושים, סורבו להרשם כגרושים, על אף שחילקו ביניהם את הרכוש, וערכו הסכם פרידה בבית המשפט.

      גם כאשר בית המשפט המליץ למשרד הפנים, על גבי אישור הסכם הפרידה, לשנות את הרישום שלהם כנשואים, משרד הפנים עמד על סירובו, וקבע שעל בסיס ההסכם בלבד, לא ניתן לשנות את הסטטוס של בני הזוג.

      המצב המשפטי כיום

      כיום, אם התקבלה תביעתם של בני זוג הומואים להתרת נישואין או לפסק דין הצהרתי שיצהיר על כך שבני הזוג נפרדו, משרד הפנים מחוייב לשנות את הסטטוס הזוגי של בני זוג הומואים, ובני הזוג יהיו רשאים להנשא מחדש.

      האם זוג הומואים נשוי יכולים להתגרש ללא הסכמה?

      כן. בניגוד לגירושין בבית הדין הרבני, שם בני הזוג היהודים לא יכולים להתגרש ללא שתהיה הסכמה של שני בני הזוג על סידור הגט, ניתן לנהל את הליך התרת הנישואין, גם ללא הסכמה.

      גם אם בן הזוג יעמוד על סירובו להתגרש, לבית המשפט סמכות להתיר את הנישואין בין בני הזוג, גם ללא הסכמה, מתוך נקודת ההנחה החברתית, שאין להשאיר את בני הזוג נשואים, אם אחד מהם מבקש להתגרש.

      אמנם ההליך יהיה ארוך יותר ביחס להליך התרת נישואין בהסכמה, ובן הזוג המבקש להתיר את הנישואין ידרש לפרט את העילות בגינן הוא מבקש התרת נישואין, אך לא מדובר בהליך גירושין מורכב כמו בבית הדין הרבני. כך למשל, עצם העובדה שבני הזוג פרודים זמן רב, ואינם מתגוררים יחד, תהווה עילה מוצדקת על מנת להתיר את הנישואין.

      הפתרון האזרחי לגירושין בין בני זוג הומואים

      בשורה התחתונה, כיום, זוג הומואים נשוי שמחליט להיפרד יכול להתיר את הנישואין בישראל, באופן אזרחי, בפנייה לבית המשפט לענייני משפחה, גם ללא הסכמת בן הזוג השני. עם מתן פסק הדין שמצהיר על התרת הנישואין, משרד הפנים יהיה מחוייב לשנות את הרישום במרשם האוכלוסין, כך שכל אחד מבני הזוג, יהיה רשאי לפתוח דף חדש ואף להינשא מחדש לבחיר ליבו.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש