ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    דיוני הגירושין – בדלתיים סגורות

    המחוקק רואה חשיבות רבה בניהול דיונים פומביים לעיני הקהל הרחב, לצורך שמירה על הליך משפטי תקין, הוגן וצודק. אף על פי כן, דיוני הגירושין בישראל, מתנהלים בדלתיים סגורות, ואינם גלויים לעיני הציבור הרחב.

    מדוע דיוני גירושין מתנהלים בדלתיים סגורות בניגוד לכלל הדיונים הפומביים? האם ניתן לפרסם לציבור פסקי דין בענייני גירושין? והאם ניתן לבקש שאדם קרוב יכנס לדיון הגירושין? כל מה שחשוב שתדעו על ניהול דיוני גירושין, מאחורי דלתיים סגורות.

    תוכן עניינים

    מה קובע חוק בתי המשפט על דיונים באולמות בית המשפט?

    חוק בתי המשפט התשמ"ד-1984 קובע כי דיונים בבתי המשפט ובתי הדין בישראל יתנהלו באופן פומבי, כך שכל אדם החפץ לשמוע את הדיון רשאי לעשות זאת.

    הכלל הקובע ניהול דיונים בדלתיים פתוחות, נולד מתוך העיקרון החוקתי היסודי שבשיטת המשפט בישראל – עקרון הפומביות.

    מטרותיו של עקרון הפומביות הן שמירה על היסודות החשובים בדמוקרטיה בישראל. יסודות אלה כוללים בתוכם, בין היתר, את תקינות ההליך השיפוטי, הגנה על זכות הציבור לדעת את המתרחש בתוך כותלי בית המשפט, עשיית צדק, בירור האמת, והגנה על קיום הליך משפטי הוגן וצודק.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהו דיון בדלתיים סגורות?

      דיון בדלתיים סגורות הוא דיון שמתנהל ללא נוכחות קהל, אלא בפני הצדדים, ועורכי דינם. במקרה הצורך יכנסו גם עדים מטעמם, לצורך מתן העדות.

      בנוסף בדיון בדלתיים סגורות, חל איסור להקליט או לפרסם את תוכן הדיון, ללא אישור מפורש מבית המשפט.

      מתי דיון מתנהל בדלתיים סגורות?

      החריג לכלל לפיו דיונים יתקיימו באופן פומבי, הוא ניהול דיון בדלתיים סגורות, בהתאם לרשימה המנויה בחוק בתי המשפט. הרשימה מונה את הנסיבות בגינן יתנהל דיון בדלתיים סגורות. בין הנסיבות ניתן למצוא, מקרים של שמירה על בטחון המדינה, הגנה על המוסר, הגנה על קטין, הגנה על מתלונן בעבירות מין וכו'.

      בנוסף, חוק בתי המשפט לענייני משפחה התשנ"ה-1995 קובע במפורש, כי דיוני גירושין יתנהלו בדלתיים סגורות, אלא אם בית המשפט הורה שהדיון, או חלק ממנו, יתנהל בדלתיים פתוחות.

      מדוע דיוני בית המשפט לענייני משפחה מתנהלים בדלתיים סגורות?

      דיוני גירושין מתנהלים בדלתיים סגורות על מנת להגן על זכויותיהם של הצדדים וילדיהם:

      הגנה על עניינו של קטין

      אחת הסיבות המרכזיות בגינן דיוני בית המשפט לענייני משפחה מתנהלים בדלתיים סגורות, הוא לצורך הגנה על עניינו של קטין. במרבית דיוני הגירושין עולים גם תכנים הנוגעים לעניינם של ילדיהם הקטינים של בני הזוג, למצבם הבריאותי, מצבם הנפשי וכו'. פתיחת הדיון לקהל הרחב, תפגע בפרטיותם של קטינים ובטובתם.

      שמירה על פרטיות הצדדים

      דיונים בענייני גירושין הם דיונים רגישים ביותר. מועלים בהם תכנים אישיים, הנוגעים לחייהם הפרטיים של בני הזוג, שאין זה ראוי או הוגן לחשוף לציבור. כך למשל התכנים עשויים לכלול את רמת ההכנסה של בני הזוג, חובות שלהם, יכולותיהם ההוריות, חיי הזוגיות שלהם, ולעיתים אף את יחסיהם האינטימיים של בני הזוג.

      לאפשר לצדדים להעיד עדות חופשית

      סיבה נוספת לסגירת דלתות בדיוני גירושין, היא במטרה לאפשר לצדדים להעיד עדות חופשית, מבלי חשש שעדותם תשמע בפני אחרים. פתיחת הדיון לקהל הרחב עשויה לגרום לצדדים להמנע מלהעיד, או להעיד באופן חלקי, בניגוד לטובת ההליך, לטובת בני הזוג ולטובת הילדים.

      האם ניתן לדרוש דלתיים פתוחות?

      ניתן להגיש בקשה לדיון בדלתיים פתוחות, אם ישנן נסיבות המצדיקות זאת, למרות הפגיעה בפרטיות בני הזוג או ילדיהם.

      בית המשפט יבחן ראשית האם פתיחת הדלתות תפגע בטובת הילדים ובטובת בבני הזוג. לאחר מכן יבחן בית המשפט האם פגיעה זו נדרשת לצורך שמצדיק את הפגיעה, והאם יש דרך אחרת להשיג את מטרת קיום הדיון בדלתיים פתוחות, ולהפחית את הפגיעה בפרטיות. למשל באמצעות ניהול דיון בנוכחות אדם מסויים, או מספר אנשים, במקום פתיחת דלתות לקהל הרחב.

      חשוב לדעת, שבמקרים בהם מעורבים ילדים, נדיר יותר שבית המשפט יאפשר דיון בדלתיים פתוחות לקהל הרחב, אלא נפוץ יותר שבית המשפט יאפשר לאנשים מסויימים להיכנס לדיון, בכפוף לשמירת טובת הילד.

      האם פסקי דין בגירושין מתפרסמים לקהל הרחב?

      ככלל, חל איסור על פרסום תוכן הדיונים לקהל הרחב. יחד עם זאת, בפועל, רבים מפסקי הדין בענייני גירושין מתפרסמים על ידי בית המשפט לקהל הרחב, בהשמטת פרטים מזהים של הצדדים.

      בדרך זו בית המשפט מאזן את הזכות של הציבור לדעת על החלטות משפטיות, לבקר את בית המשפט, ולשמור על תקינות ההליך המשפטי, עם הזכות לפרטיות של הצדדים וילדיהם הקטינים.

      האם ניתן לדרוש פרסום פסק דין בגירושין?

      במקרים בהם פסק הדין לא מתפרסם לקהל הרחב, ניתן להגיש בקשה להתיר פרסום פסק הדין או ההחלטה, בשל זכות הציבור לדעת, חשיבות ההחלטה וכו'. על מנת להגביר את סיכויי הבקשה להתקבל, מומלץ לבקש להתיר את הפרסום, בהשמטת פרטים מזהים.

      פרטיות דיוני הגירושין

      בשורה התחתונה, הסירו דאגה אחת מליבכם, פרטיותם של בני זוג בהליכי הגירושין וילדיהם, נשמרת באמצעות ניהול הדיונים בדלתיים סגורות. כך אף אדם שאינו רלוונטי להליך הגירושין לא רשאי להכנס לדיון הגירושין, גם לא בני המשפחה הקרובים ביותר של בן הזוג, אלא במקרים חריגים שיצדיקו זאת.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש