ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    האם יש סיכוי לגישור בסכסוכי ירושה? (מדריך משפטי)

    סכסוכי ירושה הם ככל הנראה הסכסוכים המשפטיים הקשים והחמורים ביותר, מכל הסכסוכים המשפטיים שעלולים להיווצר. בין אם הייתם קרובים למנוח או רחוקים, בין אם הייתם קרובים ליורשים האחרים ובין אם לא, תנו סיכוי לגישור בסכסוכי ירושה.

    הליכי הגישור בסכסוכי ירושה צברו תהודה עם השנים, והלכו והפכו נפוצים יותר ויותר. ניהול סכסוכי ירושה קשים בדרכי שלום, מניבים תוצאות טובות יותר מניהול הליכים משפטיים קשים בבית המשפט, ובסיומם, היורשים מביעים שביעות רצון רבה יותר.

    תוכן עניינים

    מדוע נוצרים סכסוכי ירושה?

    סכסוכי ירושה לרוב נטועים עוד בילדות המוקדמת, ובקשיים עתיקים מן העבר שמעולם לא הגלידו. אך לא רק משפחות עם דינמיקה מורכבת, נקלעות לסכסוכי ירושה.

    סכסוך ירושה יכול להיווצר גם בין אחים קרובים ביותר, שסמכו זה על זו, אך חלוקת הצוואה שברה מסיבה כזו או אחרת את אמונם. וכגודל הציפייה כך גודל האכזבה. ככל שאנחנו קרובים יותר לאדם, כך גם ניטה יותר להתאכזב ממנו בבוא העת, אם הוא ינהג באופן שונה ממה שציפינו לו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אם כך סכסוכי ירושה נוצרים בשל טראומות העבר, סוג הקרבה המשפחתית, והאכזבה, יחד עם כאב האובדן והשכול. גם כאשר המוות היה צפוי, ואף אם לא התקיים ביניכם לבין המנוח קשר טוב, מוות במשפחה הוא טלטלה רגשית קשה ביותר.

      אם למשל בסכסוכי גירושין בני הזוג המתגרשים שחווים אובדן מכלים זעמם זה בזו, בסכסוכי ירושה, בני המשפחה שחווים אובדן, לא יכולים לכלות זעמם במנוח שכבר נפטר, וכל שנותר להם הוא להשליך את רגשותיהם כלפי אלו שנותרו בחיים – היורשים האחרים.

      כל עורך דין ירושה מנוסה מזהה מהר מאוד כיצד סכסוכי ירושה הופכים להיות חריפים במיותר כאשר נוצרים "מחנות" בין יורשים – בעיקר כשמדובר בסכסוכים בין יורשים מקרבה משפחתית שונה ורחוקה. למשל סכסוך בין ילדים לבין נכדים מאח שנפטר (אחיינים של הילדים), או סכסוך בין אחים לבין בן הזוג החדש של המנוח או המנוחה.

      מדוע כדאי לבחור בגישור בסכסוכי ירושה?

      חסכון כספי

      עלות של ניהול הליך התנגדות לצוואה היא גבוהה. ייצוג משפטי של עורך דין לענייני ירושה עולה לרוב בין 4-6% מסכום הירושה שתקבלו, או סכום קבוע מראש של כ- 60,000-100,000 ₪. במקרים מורכבים מאוד, יתכן והעלות תגיע גם לכמה מאות אלפי שקלים.

      לכך מתווספות גם עלויות האגרות, שבסכסוכי ירושה הן גבוהות, ועומדות על אלפי שקלים עבור כל אגרה.

      לעומת זאת, ניהול הליך גישור בסכסוכי ירושה הוא זול יותר באופן משמעותי. גישור ירושה יעלה לכם בין 4,000-10,000 ₪, ובמקרים מורכבים מאוד, יתכן והעלות תגיע לכמה עשרות אלפי שקלים. בהתחשב בכך שהתוצאות בגישור תלויות בכם ונתונות לבחירתכם, ואתם רשאים לבחור בכל רגע לעבור לנהל את ההליך בבית המשפט – מדובר בחסכון משתלם ביותר בכסף.

      חיסכון בזמן

      הליך ירושה בבית המשפט הוא הליך מורכב, שלרוב כולל מספר צדדים רב, שמיעת ראיות ועדים רבים, שמיעה של מומחים ועוד. לכן ההליך בבית המשפט נמשך לרוב מספר שנים, וכל עוד הצדדים לא מגיעים להסכמות ביניהם.

      לעומת זאת, ניהול הליך גישור בסכסוכי ירושה, הוא קצר יותר באופן משמעותי. אורך ההליך תלוי בעיקר בכם, והוא יכול להסתיים תוך כמה שבועות או כמה חודשים לכל היותר.

      אחדות הקשר המשפחתי

      סכסוך ירושה יכול לפרק משפחות. הוא יכול לגרום למחנאות בין קרובי משפחה, יכול לנתק קשר רב שנים בין אחים, ואף להשפיע על הקשר בין הילדים שלכם לבני הדודים שלהם.

      אם הלכידות המשפחתית חשובה לכם, אם חשוב לכם להמשיך לראות זה את זו במועדים ושמחות, אם חשוב לכם שהילדים שלכם יגדלו בחיק המשפחה המורחבת, גישור ירושה ישמור על אחדות המשפחה שלכם.

      מה היתרון של הסכם בין יורשים?

      פרט ליתרונות שהוזכרו בניהול סכסוך ירושה באמצעות גישור, להסכם בין יורשים יש גם יתרון משמעותי בתחום תכנון המס. יורשים שעורכים הסכם הקובע, שבעלות בנכס מקרקעין תירשם על שם יורש אחד, חוסכים העברת בעלות בדירה מאוחרת לרישום בטאבו.

      המשמעות היא, שהם חוסכים תשלומי מס שבח במכירת דירה שהתקבלה בירושה, תשלומים שיכולים להיות נטל כלכלי רב.

      האם חייבים לאשר הסכם בין יורשים בבית המשפט?

      החוק אינו מחייב לאשר הסכם בין יורשים, כל עוד היורשים הם בגירים וכשירים משפטית. אם בין היורשים נמנה קטין, פסול דין, או אדם שמונה לו אפוטרופוס (לרבות ממונה שמונה על ידו בייפוי כוח מתמשך), אז קמה חובה לאשר את ההסכם בבית המשפט.

      מה סיכוי ההצלחה של גישור ירושה?

      בשורה התחתונה, כשבני משפחה מסוכסכים פונים להליך גישור ניטרלי, הם מפרקים מעליהם את הקשיים הרגשיים, ונתונים למגשר האובייקטיבי לנהל את הסכסוך.

      מגשר בעל ניסיון בסכסוכי ירושה ידע כיצד ומתי לתת מקום להבעת הרגשות של הצדדים, ומתי לשים אותם בצד, כך שניתן יהיה להגיע להסכם בין יורשים שיהיה נכון עבור כל הצדדים.

      מקדם הצלחה נוסף בגישור ירושה, הוא האפשרות להיעזר במומחים אובייקטיבים נוספים, שיחוו את דעתם המקצועית ויעריכו את הצוואה ואת הרכוש של המנוח, כך שתרגישו בטוחים שאתם מקבלים בדיוק את מה שהוסכם בגישור.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש