ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    האם ניתן לבטל צו ירושה וכיצד? (מדריך משפטי)

    קיבלתם צו ירושה, וגיליתם שנפלה בו טעות, שיש לתקן או שיש לבטל את הצו מכל סיבה אחרת. אתם תוהים מה עליכם לעשות על מנת לבטל את צו הירושה שכבר ניתן. האם ניתן לבטל אותו? וכיצד אפשר לעשות זאת?

    ביטול צו ירושה יתבצע, לאחר שצו הירושה ניתן, בכפוף לחוק הירושה ולתקנות הירושה. למרות שמדובר בהליך לא פשוט, עם נטל הוכחה גבוה, ניתן לבטל צו ירושה, אם הוכחו הנסיבות המתאימות לביטולו, כפי שיובהר להלן.

    תוכן עניינים

    האם אפשר להתנגד לצו ירושה לאחר שהוא ניתן?

    המועד להגשת התנגדות לצו ירושה, הוא לכל היותר עד למתן צו הירושה, ולא ניתן להתנגד לצו ירושה, לאחר שניתן הצו. החל מהרגע בו ניתן צו הירושה, עליכם להגיש בקשה לביטול צו ירושה – מומלץ שזה ייעשה על ידי עורך דין ירושה בקיא ומנוסה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם ניתן לבטל צו ירושה?

      כן, סעיף 27 לתקנות הירושה התשנ"ח-1998 וסעיף 72 לחוק הירושה התשכ"ה-1965 מאפשרים לבטל צו ירושה לאחר שהצו ניתן, אם יש עובדות או טענות המצדיקות את ביטול צו הירושה, שלא היו בידי המבקש לבטל את הצו, בטרם ניתן צו הירושה.

      עילות הביטול יכולות לכלול קיומה של צוואה, השמטת יורש, הוספה של יורש שלא זכאי לרשת, טעות בעובדות הנוגעות ליורשים או טעויות בצו הירושה, למשל טעות בנכס, בתיאור אדם וכיו"ב.

      בקשה לביטול צו ירושה היא מורכבת יותר מהתנגדות לצו ירושה, שכן בנוסף לעילה להתנגדות לצו הירושה, עליכם גם להסביר את השיהוי בהגשת הבקשה לביטול, ולהראות שיש עובדות שלא היו בידיכם בטרם ניתן הצו.

      בנוסף הנטל להוכיח את העילות יהיה כבד יותר ככל שהיורשים החלו כבר לממש את הירושה, ויתכנו מקרים שבהם יהיה קשה מאוד להשיב את הנעשה לאחור.

      כך למשל אם בשל האיחור בהגשת הבקשה, קשה יותר להוכיח את העובדות שבגינן מבוקש לבטל את צו הירושה, יתכן והבקשה לביטול צו ירושה לא תתקבל. גם במקרים בהם היורשים האחרים הסתכמו על הצוואה, והחלו לממש את הנכסים, וביטול הצו ישנה לרעה את מצבם של היורשים או צדדים נוספים, יתכן והבקשה לביטול צו ירושה לא תתקבל.

      כיצד מבטלים צו ירושה?

      למי מגישים בקשה לביטול צו ירושה?

      בקשה לביטול צו ירושה תוגש לרשם לענייני ירושה שנתן את צו הירושה.

      האם בקשה לביטול צו ירושה כרוכה בתשלום אגרה?

      כן, על בקשה לביטול צו ירושה מוטלת אגרה בסך של 562 ₪, אותה ניתן לשלם באופן מקוון, בעמדות התשלום הפרוסות במשרדי הרשם לענייני ירושה, או בבנק הדואר.

      מה כוללת בקשה לביטול צו ירושה?

      1. כתובות ופרטי כל היורשים.
      2. העילות המצדיקות את ביטול הצוואה, לרבות הסיבה שלא הוגשה התנגדות בטרם למתן צו הירושה.
      3. תצהיר לאימות העובדות.
      4. אישור תשלום אגרה.

      האם ניתן להגיש את הבקשה לביטול צו ירושה באופן מקוון?

      כן, ניתן להגיש בקשה לביטול צו ירושה באופן מקוון. ראשית עליכם לאתר את הבקשה לצו ירושה, באמצעות שם המנוח או תעודת הזהות שלו, או באמצעות פרטי התיק ברשם הירושה. לאחר איתור התיק, תוכלו להגיש את הבקשה לביטול צו ירושה או לתיקון צו הירושה, באופן דיגיטלי.

      האם ניתן להגיש פיזית את הבקשה לביטול צו ירושה?

      בהחלט. ניתן לשלוח בדואר את הבקשה למשרדי הרשם לענייני ירושה, במחוז בו ניתן צו הירושה. שימו לב שמומלץ לשלוח את הבקשה בדואר רשום שניתן לאתרו אותו.

      בנוסף ניתן גם להגיש את הבקשה פיזית בעצמכם או באמצעות שליח, במשרדי הרשם לענייני ירושה, במחוז בו ניתן צו הירושה. שימו לב שקבלת הקהל במחוזות מתקיימת בימים שני ורביעי בין השעות 8:30-12:30, בזימון תור מראש.

      האם אפשר לתקן צו ירושה לאחר שהוא ניתן?

      כן, בדומה לביטול צו ירושה שכבר ניתן, ניתן גם לבקש לתקן צו ירושה לאחר שהוא ניתן, מבלי לבטל אותו. תיקון צו ירושה יתבצע לרוב במקרים של טעויות בצו שניתן, כגון טעות סופר (טעות בשם, בתעודת הזהות וכו'), במקרים של השמטת יורש וכו'.

      נטל ההוכחה הנדרש לביטול צו ירושה

      בשונה מהליך התנגדות לצו ירושה, שם נדרשות רק העילות בגינן מבוקש שלא לתת צו ירושה, כאשר מוגשת בקשה לביטול צו ירושה, אתם נדרשים לנטל הוכחה גבוה בהרבה.

      ראשית עליכם להוכיח שיש סיבה מוצדקת לביטול הצו. הנטל בבקשה לביטול צו ירושה הוא גבוה יותר, ובחלוף הזמן, יתכן ויהיה לכם קשה יותר למצוא חלק מהראיות.

      שנית עליכם להוכיח גם שלא הייתה בידיכם את הסיבה המוצדקת לביטול צו הירושה בטרם למתן הצו, ושלא יכולתם לדעת על כך, למרות שעשיתם מאמץ סביר.

      שלישית עליכם גם להוכיח שביטול צו הירושה לא יפגע באופן לא סביר ביורשים או בצדדים שלישיים שכבר מימשו את הירושה, או שהסתמכו על מימושו.

      בשורה התחתונה, ניתן לבטל צו ירושה, אך מדובר בהליך לא פשוט, שמצריך ידע וניסיון, על מנת לצלוח אותו.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש