ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    מה ההבדל בין ביטול צו ירושה לביטול צוואה?

    אם גיליתם בהפתעה שכבר ניתן צו ירושה או צו קיום צוואה, ואתם מבקשים להתנגד למתן הצו, עליכם לדעת כי בשלב זה אינכם יכולים להגיש התנגדות, אלא עליכם להגיש בקשה לביטול צו ירושה או לביטול צוואה.

    מתי יבוטל צו קיום צוואה? מתי יבוטל צו ירושה? האם יש הבדל בין עילות ביטול צו קיום צוואה לבין עילות בין צו ירושה? האם יש הבדל בתוצאות ביטול צו קיום צוואה וצו ירושה? ולמה כדאי לבקש את ביטול הצו בהסכמה?

    מה ההבדל בין ביטול צו ירושה לביטול צוואה?

    תוכן עניינים

    מתי יבוטל צו קיום צוואה ומתי יבוטל צו ירושה?

    צו לחלוקת עיזבון, בין אם מדובר בצו לקיום צוואה או בצו ירושה, יבוטל במקרים בהם:

    1. יש טענות או עובדות חדשות מוצדקות לביטול הצו, שלא היו בידיעתם של היורשים לפני מתן הצו.
    2. הבקשה לביטול הצו הוגשה מיד בהזדמנות הסבירה הראשונה לאחר שהתגלו העובדות או הטענות החדשות, עם הסבר המצדיק את השיהוי בהגשת הבקשה לביטול צו ירושה או לביטול צו קיום צוואה.
    3. ביטול הצו לא יפגע באופן לא מידתי ביורשים או צדדי ג', שאין בידיהם ראיות בשל חלוף הזמן, או בשל כך שהם הספיקו לממש את העיזבון, או שהם הסתמכו על מימוש העיזבון על פי הצו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מה ההבדל בין העילות לביטול צו קיום צוואה לבין העילות לביטול צו ירושה

      העילות לביטול צו קיום צוואה והעילות לביטול צו ירושה הן שונות באופן תכליתי. בעוד העילות לביטול צו ירושה עוסקות בעיקרן בצוואה שהתגלתה וטעות בזהות היורשים, העילות לביטול צו צוואה עוסקות בעיקרן במהימנות הצוואה וכשירות המצווה.

      דוגמאות לעילות לביטול צו ירושה

      1. צוואה שהתגלתה רק לאחר מתן צו הירושה, ושלא ניתן היה למצוא אותה במאמץ סביר.
      2. יורש שלא הוזכר בצו הירושה, שגילה על מתן צו הירושה רק לאחר מתן הצו, ושלא יכול היה לדעת על כך בטרם למתן הצו. למשל ילד שנמסר לאימוץ, וגילה על מות אמו הביולוגית, רק לאחר שכבר ניתן צו הירושה.

      דוגמאות לעילות לביטול צו קיום צוואה

      1. צוואה חדשה יותר שהתגלתה רק לאחר מתן צו קיום הצוואה, ושלא ניתן היה למצוא אותה במאמץ סביר.
      2. טענה או עובדה חדשה, שנודעה רק לאחר מתן צו קיום הצוואה, המעידה על כך שהצוואה שעל פיה ניתן הצו, זויפה.
      3. טענה או עובדה חדשה, שהתגלתה רק לאחר מתן צו קיום הצוואה, המעידה על כך שהמנוח לא היה כשיר או שהופעלה עליו השפעה בלתי הוגנת.

      מה ההשלכות של ביטול צו קיום צוואה לעומת ההשלכות של ביטול צו ירושה?

      כאשר יש עילות ביטול צוואה או תיקון צו קיום הצוואה, בית המשפט יכול להורות על תיקון צו קיום הצוואה, ביטול הצו ומתן צו קיום צוואה לצוואה אחרת, או ביטול צו קיום הצוואה ומתן צו ירושה. בנוסף בית המשפט יכול להורות גם על ביטול מקצת הצוואה, וקיום צו ירושה רק לגבי חלק מהרכוש.

      לעומת זאת כאשר יש עילות לביטול או תיקון צו ירושה, בית המשפט יכול להורות על תיקון צו הירושה בהתאם לעובדות החדשות שהתגלו, או על ביטול צו הירושה ומתן צו קיום צוואה, אם התגלתה צוואה תקפה.

      האם ניתן לבקש לבטל צו ירושה או צו קיום צוואה בהסכמה?

      בהחלט. בהסכמתם של כל היורשים, ניתן יהיה לבקש את ביטול צו הירושה או צו קיום הצוואה, גם מספר שנים רב לאחר שהצו ניתן, מבלי להידרש להוכיח שביטול הצו לא יפגע ביורשים האחרים, שכן הסכמתם ניתנה.

      כך למשל הכריע בית המשפט העליון בהליך 6343/99, שביטול צו הירושה למעלה מ4 שנים לאחר שהוא ניתן, נעשה בהסכמת הצדדים, ובכך תם ונשלם הדיון בביטול צו הירושה, ואין מקום לדון שוב בשאלה של ביטול הצו, שבוטל בהסכמה.

      ביטול בהסכמה של הצו המורה על חלוקת העיזבון, הוא הליך פשוט יותר באופן משמעותי, ויכול לזרז ולהקל על הביטול המבוקש.

      הסיבות שמצדיקות את ביטול צו הירושה או צו קיום הצוואה

      בשורה התחתונה, ביטול צו ירושה וביטול צו קיום צוואה, שניהם יעשו רק במקרה שנתגלו עובדות או טענות חדשות שמצדיקות את הביטול, שלא ניתן היה לדעת עליהן לפני מתן הצו, והן הובאו בהזמנות הסבירה הראשונה, ולאחר בחינת הפגיעה ביורשים או צדדי ג' שהסתמכו על מימוש הצו.

      ההבדל בין ביטול צו ירושה לבין ביטול של צו קיום צוואה טמון בעיקרו בעילות שמצדיקות את ביטול הצו, ובתוצאות הביטול. בכל אופן, בכל מקרה של ביטול צו המורה על חלוקת העיזבון, הסכמת הצדדים לביטול הצו, תקל באופן ניכר על ביטולו.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש