ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת"א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-9969183

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מדריך משפטי למתגרש

    המזונות בוטלו לאחר שנים של ניכור הורי

    בית המשפט לענייני משפחה באשדוד קיבל תביעה של אב לבטל את דמי המזונות עבור שני ילדיו, תאומים כבני 16, לאחר 5 שנים של נתק מוחלט בינו לבין הילדים.

    סגנית הנשיא, השופטת רותם קודלר עיאש, קבעה כי מדובר במקרה מובהק של ניכור הורי חמור, ביטלה את חיוב המזונות שהוטל על האב ואף חייבה את האם בתשלום הוצאות משפט בסך 20,000 ₪.

    תוכן עניינים

    כל ניסיונות האב לחדש את הקשר עם הילדים כשלו

    אב לשני ילדים שניתקו עמו כל קשר לאחר שהאם הסיתה אותם כנגדו, פעל במשך שנים ועשה כל מאמץ, במטרה לחדש את הקשר עם הילדים.

    הילדים, שהוסתו על ידי האם, עמדו על סירובם לקיים כל קשר עם האב. באחד המפגשים במסגרת ההליך הטיפול, הילדים יצאו מחדר הטיפולים, התקשרו למשטרה וטענו שכופים עליהם להפגש עם אביהם. מקרה זה סתם את הגולל על ההליך הטיפולי שלא צלח במשך שנים.

    לאחר נתק של 5 שנים וכשלון כל הטיפולים לחידוש הקשר, האב ביקש מבית המשפט לבטל את חיובו במזונות הקטינים בסך 2,700 ₪ בחודש, תוך שהוא מביע עניין רב להמשיך להיות שותף בגידולם ולשאת בתשלום מחציות כנגד קבלות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם הסיתה באופן מכוון את הילדים כנגד האב

      בית המשפט לענייני משפחה באשדוד קבע כי מדובר במקרה חמור ביותר של ניכור הורי פתולוגי מצד האם. האם, כך נקבע, הסיתה את הקטינים להאמין שהאב פגע מינית בבתו, ושהוא אינו אוהב את בנו, על אף שאין בכך ולו דבר מן האמת.

      בית המשפט קבע כי האב המשיך לעשות את כל המאמצים לחידוש הקשר, אך האם הסיתה את הילדים באופן מכוון כנגדו, והיא נושאת בחלק הגדול של האחריות לנתק בין האב לבין הילדים. לפיכך קבע בית המשפט כי לאחר שמוצו כל דרכי ההתערבות לחידוש הקשר, יש לבחון את ביטול חיוב האב במזונות הילדים.

      ביטול חובת תשלום מזונות ילדים בשל ניכור הורי

      סגנית הנשיא, השופטת רותם קודלר עיאש קבעה כי ביטול חובת תשלום מזונות ילדים בשל ניכור הורי הוא צעד קיצוני. צעד זה אינו יכול להיות קו ההתמודדות הראשון עם התופעה, אלא במקרים בהם נקבע כי מתקיים ניכור הורי, כי מדובר בילדים בוגרים דיים בגילאי 14-15, כי לא יגרם לילדים נזק ניכר, ולאחר שמוצו כל ההליכים הטיפוליים.

      השופטת הבהירה כי הורה הבוחר לקחת על עצמו את כל הזכויות ההוריות, משמעות הדבר היא כי יתכן והוא יחוייב למלא גם את כל החובות ההוריות, לרבות חובת תשלום המזונות. השופטת קבעה כי ביטול המזונות במקרה זה לא ישפיע על מצבם הכלכלי של הילדים, מאחר שלאם הכנסה מספיקה לממן את כל צרכיהם הבסיסיים.

      לבסוף פסקה השופטת, כי לאור הניכור ההורי החמור שהוביל לנתק הממושך בין האב לבין הילדים, ולאחר שמוצו כל ההליכים הטיפוליים, האב לא יחוב בתשלום המזונות בסך 2,700 ₪ עבור הקטינים, וחייבה את האם בתשלום הוצאות משפט בסך 20,000 ₪.

      לבקשת האב עצמו להמשיך לדאוג לילדיו, השופטת פסקה כי הוא ימשיך לשאת בתשלום מחציות כנגד קבלות עבור הוצאות חינוך ובריאות חריגות, וכי יפתח חשבון חסכון ייעודי לכל אחד מילדיו אליו יעביר סכום של 300 ₪ בחודש, לכל ילד. ככל שהילדים לא יבקשו את הסכום שיצבר עד שנת 2029, האב יהיה רשאי למשוך בחזרה את סכום הכסף שנצבר. בכך הותירה השופטת פתח לחידוש עתידי של הקשר שנותק.

      התמודדות עם ניכור הורי

      תופעת הניכור ההורי היא תופעה חמורה לפיה הורה אחד מסית את הילדים כנגד ההורה השני, ואף גורם לניתוק מוחלט של הקשר בין הילד לבין הורהו השני. הדרך הראשונה והעדיפה להתמודד עם התופעה היא טיפול וניסיון לשיקום הקשר, לפני שהקרע יעמיק עד שלא ניתן יהיה לאחות אותו.

      אך כשכלו כל הקיצים, ניתן להתמודד עם תופעת הניכור ההורי גם באמצעות ביטול חובת תשלום המזונות. כך פסק בית המשפט לענייני משפחה באשדוד, כי יש לבטל את חיוב האב בתשלום מזונות ילדיו בני ה-16, לאחר שהאם גרמה לניכור הורי חמור.

      לקריאת פסק הדין המלא ראו 40374-10-17 פלוני נ' פלונית

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש