ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    תביעה לשינוי משמורת

    כשבני זוג מתגרשים זה מזה, מגיש אחד מבני הזוג תביעת משמורת – לשם קביעת הסדרי המגורים של ילדיהם המשותפים של בני הזוג.

    תביעה לשינוי משמורת

    המשמורת נקבעת בהתאם לטובת הילדים, תוך התחשבות ברצונם ככל האפשר. השאיפה היא שתהיה הסכמה בין ההורים, אך אם אין כזו – בדרך כלל, עד הגיעם לגיל 6, יהיו הילדים במשמורת האם. ואולם, יכולות להתקיים סיבות שבגינן יש לשנות את המשמורת שנקבעה. מאמר זה יעסוק בתביעה לשינוי משמורת.

    תוכן עניינים

    לאיזו ערכאה מוגשת תביעה לשינוי משמורת?

    אם ההחלטה הראשונית בנושא משמורת הילדים (קרי, הסדרי שהות הילדים) התקבלה על ידי ערכאה שיפוטית כלשהי, התביעה לשינוי משמורת צריכה להיות מוגשת לאותה הערכאה.

    כלומר, אם נושא משמורת הילדים נכרך לתביעת הגירושין שהוגשה לבית הדין הרבני – גם את התביעה לשינוי משמורת יש להגיש לבית הדין הרבני. אם הוגשה תביעה בנושא משמורת הילדים לבית המשפט לענייני משפחה – גם על התביעה לשינוי משמורת להיות מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אם ההחלטה הראשונית על משמורת הילדים לא התקבלה על ידי ערכאה שיפוטית כלשהי, אלא בהסכם שערכו ביניהם בני הזוג, יש להגיש את התביעה לשינוי משמורת לבית המשפט לענייני משפחה. זאת, משום שבית הדין הרבני יכול לדון בנושאים מעין אלה רק אם הם נכרכו לתביעת הגירושין. עם זאת, אם שני בני הזוג מבקשים שלבית הדין הרבני תהיה סמכות לדון בתביעה לשינוי משמורת, יכולה ערכאה זו לדון בנושא.

      באילו מקרים נהוג להגיש תביעה לשינוי משמורת?

      ישנם מספר מקרים שבהם נהוג להגיש תביעה לשינוי משמורת:

      • הפרת הסדרי השהות: על אף שבגירושין נקבעים הסדרי שהות הילדים (שבעבר כונו "הסדרי ראיה"), במקרים רבים, ישנו הורה שלא עומד בהסדרי השהות שנקבעו. כלומר, מסרב שילדיו ישהו אצל הוריהם השני, על אף שכך סוכם.
      • אחד ההורים עבר דירה: אם אחד ההורים עובר דירה, בין אם היא רחוקה יותר מדירת ההורה השני ובין אם היא קרובה יותר אליה, נהוג להגיש תביעה לשינוי משמורת שכן לא ניתן או לא נכון להמשיך את הסדרי השהות באופן זהה לשהיה בטרם עבר ההורה דירה.
      • ניכור הורי: לא מדובר רק בהפרה של הסדרי השהות אלא בנתק מוחלט של הילדים מאחד מהוריהם. זה קורה כאשר האם גורמת לילדיה להתנכר לאביהם, או כאשר האב גורם לילדיו להתנכר לאמם, בלי שום סיבה מוצדקת לכך.
      • הילד מעוניין בשינוי המשמורת: זוגות רבים מתגרשים כאשר ילדיהם קטנים, ולכן, ב"זמן אמת", הם אינם מביעים את דעתם באשר למשמורת. ואולם, כאשר הילדים נעשים בוגרים יותר, בית המשפט יכול בהחלט לקחת בחשבון את דעתם בנושא. כלומר, אם הילד מעוניין בשינוי הסדרי השהות, ובית המשפט משתכנע ששינוי שכזה אכן ישרת את טובת הילד, יכול בית המשפט להיעתר לבקשתו ולשנות את הסדרי השהות.
      • הזנחה: כאשר אחד ההורים לא דואג לצרכיהם הבסיסיים של ילדיו, בין אם מדובר במזון, בין אם מדובר בביגוד, בין אם מדובר בנושאים רפואיים או בכל צורך בסיסי אחר, או נוהג כלפיהם באלימות כלשהי (פיזית, מילולית, מינית וכו'), ולמעשה מזניח אותם, ניתן להגיש תביעה לשינוי משמורת.

      אינפוגרפיקה - תביעה לשינוי משמורת

      הגשתי תביעה לשינוי משמורת – מה הסיכוי שהיא תתקבל?

      בהתאם לפסקי הדין שניתנו עד כה בנושא שינוי משמורת, ניתן לומר שבתי המשפט משתדלים שלא לשנות את הסדרי שהות הילדים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שברוב המקרים שבהם מוגשת תביעה לשינוי משמורת, הילדים הם קטנים, ולבית המשפט אין עניין ו/או רצון לחשוף אותם למתחים ולהתכתשויות בין הוריהם.

      כמו כן, ייתכן שעקב גילם הצעיר, כל שינוי במשמורת, ולו הקטן ביותר, יכול להיות טראומטי עבור הילדים ולא מובן להם, מה שעלול להשפיע עליהם לרעה, בעיקר מבחינה נפשית, אפילו לטווח הארוך.

      ואולם, חשוב להבהיר שבית המשפט פועל תמיד לפי עיקרון טובת הילד. כלומר, אם בית המשפט משתכנע, שלטובת הילדים, עדיף שהסדרי השהות ישתנו – בית המשפט מקבל את התביעה לשינוי משמורת. יש להבהיר שמי שצריך לשכנע את בית המשפט ששינוי המשמורת הוא לטובת הילדים, הוא ההורה שהגיש את התביעה לשינוי משמורת.

      בנוסף, אותו הורה (קרי, התובע) צריך לשכנע שהתועלת שיביא שינוי המשמורת תעלה על הנזק שייגרם לילדים כתוצאה מכך. כמו כן, חשוב שאותו הורה ישכנע את בית המשפט שאף על פי שהתקבלה החלטה בנושא המשמורת כאשר הוא התגרש מההורה השני של ילדיו, הרי שעקב עובדות חדשות שהתגלו – יש צורך בהחלטה משפטית חדשה.

      מומלץ להגיע להסכמה

      אמנם ניתן להגיש תביעה לשינוי משמורת בכל מקרה, וישנם מספר מקרים שבהם תביעה זו גם עשויה להתקבל, אך אף על פי כן, חשוב לנסות להגיע להסכמה בטרם הגשת תביעה לערכאה כלשהי.

      הסיבות לכך דומות לסיבות שבגינן נוטה בית המשפט שלא לשנות את הסדרי שהות הילדים: הילדים חשופים למתחים ולהתכתשויות בין הוריהם, דבר שיכול, ככל שהם קטנים יותר, לגרום להם לטלטלה רגשית עמוקה יותר ומיותרת, שעשויה להשפיע עליהם גם לטווח הארוך. זאת, משום שנוצר אצלם אי-ודאות באשר להמשך שגרת חייהם, ולכן הם עשויים לסבול מחוסר ביטחון, מחרדות ואף מדיכאון.

      אחת מהדרכים להגיע להסכמה היא הליך גישור. בהליך זה, משתפים בני הזוג את המגשר בחילוקי הדעות שיש להם באשר לגירושיהם, כולל בנושא המשמורת. בתגובה, עקב נסיונו הרב של המגשר ועקב העובדה שאין לו כל היכרות מוקדמת עם מי מבני הזוג, ואין לו העדפה לכל צד שהוא, המגשר יכול להבין מהי הדרך הטובה ביותר לפתור את המחלוקות בין בני הזוג, כולל את המחלוקת בנושא המשמורת.

      חשוב להבהיר שהמגשר לא מקבל החלטות במקום בני הזוג. הוא רק משקף להם, "מהצד", ובאופן מקצועי, את מצב היחסים ביניהם, שהם כנראה התקשו לראות עקב העובדה שהם היו נתונים בסערת רגשות.

      חשוב להבהיר שהמגשר לא מקבל החלטות במקום בני הזוג. הוא רק משקף להם, "מהצד", ובאופן מקצועי

      בנוסף, מדובר בהליך זול הרבה יותר מהליך משפטי, קצר יותר, ולא כרוך במתח שכן בשונה מהליך משפטי, בהליך גישור אין החלטה לטובת צד מסוים, אלא שני בני הזוג צריכים להיות מרוצים מהפתרון.

      לסיכום, תביעה לשינוי משמורת מוגשת לערכאה שקיבלה את ההחלטה הראשונית בנושא משמורת הילדים. אם ההחלטה הראשונית לא התקבלה על ידי ערכאה שיפוטית, אלא בהסכם שערכו בני הזוג, על התביעה לשינוי משמורת להיות מוגשת לבית המשפט לענייני משפחה, אלא אם שני בני הזוג מבקשים שבית הדין הרבני ידון בנושא.

      המקרים שבהם נהוג להגיש תביעה לשינוי משמורת הם כאשר אחד ההורים מפר את הסדרי השהות, עבר דירה, גורם לילדיו להתנכר להוריהם השני, מזניח את ילדיו, או כאשר הילד מעוניין בשינוי המשמורת.

      אם בית המשפט משתכנע שלטובת הילדים, עדיף שהסדרי השהות ישתנו – הוא מקבל את התביעה לשינוי משמורת. כמו כן, צריך ההורה התובע לשכנע את בית המשפט שהתועלת ששינוי המשמורת יביא, תעלה על הנזק ששינוי המשמורת יגרום לילדים.

      על אף כל אלה, מומלץ שבני הזוג יגיעו ביניהם להסכמה, ולא יפנו לערכאות שיפוטיות כלשהן. זאת, משום שחשיפת הילדים למתח ולהתכתשויות בין הוריהם, יכולה לגרום להם לטלטלה רגשית עמוקה ומיותרת. ניתן להגיע להסכמה, למשל, באמצעות הליך גישור – מדובר בהליך זול וקצר הרבה יותר מהליך משפטי, וכן אין בו החלטה לטובת צד מסוים, אלא חייב להתקבל פתרון ששני בני הזוג מרוצים ממנו.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש