ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
ToDivorce_MainPic רוצה להתגרש
פנייה לייעוץ אישי



    צו עיכוב יציאה לחו"ל בגירושין

    צו עיכוב יציאה לחו"ל בגירושין

    תוכן עניינים

    צו עיכוב יציאה מן הארץ – מהו

    צו עיכוב יציאה מן הארץ הינו צו האוסר את יציאתו של אדם מן הארץ. מטרתו של הצו היא למנוע מאדם התחמקות מהשתתפות בהליכים משפטיים או התחמקות מביצוע פסק דין.

    בית המשפט לענייני משפחה וכן בית הדין הרבני מוסמכים להוציא צו עיכוב יציאה מן הארץ כנגד הבעל, האשה או הילדים, במידה והם סבורים כי הצו נדרש לשם קיום ההליך המשפטי או לשם ביצוע פסק הדין.

    בנוסף, במקרה שיש חשש להתחמקות מתשלום מזונות ישנה סמכות גם לראש רשות האכיפה והגבייה [-הוצאה לפועל] להוציא צו עיכוב כנגד החייב.

    באילו מקרים ניתן לבקש צו עיכוב יציאה מהארץ?

    להלן נמנה רשימת מצבים בהם ניתן לבקש מבית המשפט או מבית הדין צו עיכוב יציאה מן הארץ:

    1. ניתן לבקש צו עיכוב כנגד הבעל, כאשר יש חשש שהוא יברח לחו"ל ויותיר את אשתו עגונה.
    2. ניתן לבקש צו עיכוב כנגד הצד השני, כאשר ישנו חשש שהצד השני יחבל בהליך הגירושין על ידי בריחה לחו"ל. לדוגמה: כאשר ישנו חשש להברחת נכסים לחו"ל.
    3. ניתן לבקש צו עיכוב כנגד הוצאת הילדים מהארץ, כאשר ישנו חשש שאחד ההורים מתכוון להבריח אותם לחו"ל ובכך למנוע מההורה השני קשר עימם.
    4. ניתן לבקש צו עיכוב כנגד האב, במקרה שכבר ניתן פסק דין לתשלום דמי מזונות וישנו חשש שהוא יברח לחו"ל ולא ישלם את דמי המזונות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      צו עיכוב הוצאת הילדים מהארץ

      אחת הבקשות הנפוצות לעיכוב יציאה מהארץ היא הבקשה למנוע מהקטינים לצאת מהארץ. הסיבה לבקשת הצו הינה החשש שאחד ההורים, בדרך כלל ההורה המשמורן, ינסה לעזוב עם הילדים למדינה אחרת וימנע מהם קשר עם ההורה השני.

      במידה ואתם חותמים על הסכם גירושין, מומלץ לעגן בתוך ההסכם צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הילדים עד להגיעם לגיל 18. במסגרת הצו, ניתן לקבוע כי צו זה יהיה ניתן להסרה למשך תקופה מוגבלת בה אחד ההורים ירצה לנסוע לנופש בחו"ל, אך בכפוף לנתינת ערבויות, לרבות ערבויות על ידי צד ג'.

      במידה ואתם חותמים על הסכם גירושין, מומלץ לעגן בתוך ההסכם צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד הילדים עד להגיעם לגיל 18

      זכות הילדים למזונות גוברת על זכות האב לחופש

      זכות חופש התנועה הינה זכות חוקתית המוקנית לכל אדם. כאשר מדברים על צו יציאה מן הארץ צריך לזכור שהוצאת צו כזה הינה הגבלה חמורה של חופש התנועה של האדם.

      כיצד ניתן להתגבר על זכות זו?

      התשובה היא – כנגד זכות זו ישנן זכויות אחרות שגוברות עליה. למשל: זכות האשה שלא להיות עגונה כל חייה. וכן: זכות הילדים לקבל מזונות.

      לעניין צו עיכוב יציאה מהארץ במקרה של חשש להתחמקות מתשלום מזונות, נאים דברי השופט דרורי [בר"ע 3284/07]:

      "עקרונות המשפט העברי וערכיה היהודיים של מדינת ישראל מורים לנו כי הכף המכריעה היא זו של מימוש פסק הדין או אכיפת החיוב, על פני הזכות לצאת לחו"ל. לא כל שכן שכך הוא המצב, כאשר בכף האחת של המאזניים ניצב לא רק הערך של הקניין ואכיפת פסק הדין, אלא – בנוסף להם – גם הערך של כבוד האדם, כאשר מדובר במזונות ילדים. על כן, כף זו תתגבר על כף המאזניים של הזכות החוקתית לצאת מן הארץ".

      בשורה התחתונה

      צו עיכוב יציאה מהארץ ניתן בכל מקרה בו שוכנע בית המשפט כי ישנו חשש לסיכול הליכים משפטיים או להתחמקות מביצוע פסק דין. במקביל לפתיחת תיק גירושין, תוכלו לבקש מבית הדין או מבית המשפט צו עיכוב יציאה לחו"ל.

      המקרים הנפוצים להוצאת צו יציאה מהארץ בהליכי גירושין: צו כנגד בעל שיש חשש שיברח לחו"ל ויותיר את אשתו עגונה; צו כנגד אב שחייב מזונות ויש חשש שיתחמק מלשלמם; צו כנגד הוצאת הקטינים מהארץ במקרה שיש חשש להברחתם לחו"ל על ידי אחד ההורים.

      *אין בתוכן דלעיל ובאתר ToDivorce בכלל משום המלצה משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. כל העושה שימוש במידע עושה זאת על דעת עצמו ובאחריותו.

      לייעוץ ראשוני חייג 077-9969183 (זמינות 24 שעות)
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מדריך משפטי למתגרש